Annons

Sälja bilder till flygplats - prisförslag

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Hej. Jag har blivit kontaktad av en flygplats som ev vill köpa bilder av mig som ska hänga i deras offentliga miljöer som tex avgångshallar, korridorer,offentliga toaletter och liknande platser.

det är stora bilder det rör sig om
Flate 1: 180cm x 240cm
Flate 2: 246cm x 240cm
Flate 3: 330cm x 240cm
Flate 4: 240cm x 280cm
Flate 5: 520cm x 220cm
Flate 6: 680cm x 230cm
Flate 7: 930cm x 225cm

Jag skickar dock bara bildfilerna till dom i så fall, så antar jag att dom fixar resten.
Jag ska bara göra en portfolio med passande bilder som är stora nog till storformat.

Men vilka filer är stora nog till storlekar som dessa?
Jag har sagt vilken kamera jag har (canon 6d) och skrivit upplöäsningen på bilderna. men får inget riktigt svar på om det räcker.
en redigerad bild med oftast lite beskärning och i jpeg blir ju inte jättestort så hur funkar det när dom vill ha bilder upp till nästan 10 meter breda?

Dom skriver också att dom inte vill köpa rättigheten till bilderna utan dom vill att jag ska ge dom ett prisförslag per bild samt användningsrättigheter.


Min egentliga fråga är hur mycket jag ska/kan ta betalt ?
Jag har ingen aning. dom har även kontaktat ett par andra fotografer dom har kikat in, så jag antar att dom väljer den billigaste :)

vad kan man begära? vill inte vara dyrast, men vill gärna tjäna lite på det också.

Jag har ingen firma så jag får fakturera via frilans finans antar jag. hur gör jag prissättningen då?
säg att jag vill ha 1000kr för en bild. Ska jag då skriva 1000kr + moms till dom eller hur gör jag med det?

All hjälp uppskattas.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Hej Andreas !

Kul med ett sådant erbjudande/uppdrag, måste jag säga 👍 ! Tyvärr har jag inget svar på din fråga, utan upprepar vad som så många gånger tidigare sagts när denna typ av fråga dyker upp; Kontakta Svenska fotografers förbund.

Allt gott och lycka till !

// T.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Priset är säkert ganska ointressant för dem.
De är intresserade av just DINA bilder för att de ser ut som de gör, inte för att de är billiga.
Det klart om det skiljer 10tusentals kronor per bild så reagerar de säkert.

20Mp funkar nog men det kan man höra med Crimson eller nåt tryckeri.

Om filen är jpeg eller inte spelar inte ngn roll. Det är antalet pixlar som spelar roll.

Menar de att de vill ha rätten att göra flera kopior eller en kopia?
Sen vad man skall ta betalt.... vet inte egentligen.
Men 10 papp per bild är inga pengar om vi tittar på Fotografiska eller liknande. Mängdrabatt kanske för att locka till fler bilder.
1 10 000
2 9 000
3 eller fler 8 000
 

PeterWem

Aktiv medlem
En bild på nio meter betraktas inte på en meters avstånd. Man får tänka att en TV i fullHD har 1920 x 1080 px (2 mpix) och kan ligga på 42 tum och betraktas från några få meter utan att man ser pixlar.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Hej Andreas !

Kul med ett sådant erbjudande/uppdrag, måste jag säga 👍 ! Tyvärr har jag inget svar på din fråga, utan upprepar vad som så många gånger tidigare sagts när denna typ av fråga dyker upp; Kontakta Svenska fotografers förbund.

Allt gott och lycka till !

// T.
Kan lägga till vad det gäller prisbilden (!) att du kan framföra att "the sky is the limit". Känns relevant i sammanhanget, kan jag tycka =).

// T.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ungefär så här

Hej. Jag har blivit kontaktad av en flygplats som ev vill köpa bilder av mig som ska hänga i deras offentliga miljöer som tex avgångshallar, korridorer,offentliga toaletter och liknande platser.

det är stora bilder det rör sig om
Flate 1: 180cm x 240cm
Flate 2: 246cm x 240cm
Flate 3: 330cm x 240cm
Flate 4: 240cm x 280cm
Flate 5: 520cm x 220cm
Flate 6: 680cm x 230cm
Flate 7: 930cm x 225cm

Jag skickar dock bara bildfilerna till dom i så fall, så antar jag att dom fixar resten.
Jag ska bara göra en portfolio med passande bilder som är stora nog till storformat.

Men vilka filer är stora nog till storlekar som dessa?
Jag har sagt vilken kamera jag har (canon 6d) och skrivit upplöäsningen på bilderna. men får inget riktigt svar på om det räcker.
en redigerad bild med oftast lite beskärning och i jpeg blir ju inte jättestort så hur funkar det när dom vill ha bilder upp till nästan 10 meter breda?

Dom skriver också att dom inte vill köpa rättigheten till bilderna utan dom vill att jag ska ge dom ett prisförslag per bild samt användningsrättigheter.


Min egentliga fråga är hur mycket jag ska/kan ta betalt ?
Jag har ingen aning. dom har även kontaktat ett par andra fotografer dom har kikat in, så jag antar att dom väljer den billigaste :)

vad kan man begära? vill inte vara dyrast, men vill gärna tjäna lite på det också.

Jag har ingen firma så jag får fakturera via frilans finans antar jag. hur gör jag prissättningen då?
säg att jag vill ha 1000kr för en bild. Ska jag då skriva 1000kr + moms till dom eller hur gör jag med det?

All hjälp uppskattas.
Prissättningen får du fundera på men 1000 kr låter lite.
ska du fakturera med FF så har de all information du behöver till fakturorna. <i princip fungerar det så att du fakturerar belopp + moms och sedan får du betalt av FF skattat och klart. För en bild på 1000 kr + moms får du ca 500 kr som är skattade.

Vill du behålla mer vid försäljning av s.k. arkivbilder så skickar du en faktura i eget namn utan att lägga på moms. På fakturan ska du nämna namn och personuppgifter samt bankkontot du vill ha pengarna på och specifiera varje bild (t.ex. flygplan mot kvällshimmel) samt delsummor och/eller klumpsumma. Lägg gärna till " flygplan mot kvällshimmel för engångspublicering i väggformat" eller liknande. Lägg också gärna till på fakturan i samband med personuppgifterna "Deklarerar som hobbyverksamhet"

Du får sedan hela summan (utan momspåslag). I samband med din vanliga deklaration tar du sedan upp intäkterna och drar kostnader du haft som inköp av kamera, objektiv etc. (Finns en särskild blankett för detta att ladda ner hos RSV - sök på hobbyverksamhet). Du kommer då förmodligen att få behålla hela den fakturerade summan utan någon extra skatt. Denna metod fungerar då man som privatperson säljer en vara, t.ex. bilder man tagit tidigare men INTE om man säljer en tjänst t.ex. tar ett fotografiskt uppdrag. Infon finns mer utförligt hos RSV. Det tar inte många minuter att deklarera på detta sättet då det gäller försäljning av arkivbilder, egna fotoböcker, almanackor etc. Finns egentligen ingen anledning att använda FF då det gäller sådan försäljning. Lycka till!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ett tips

Alla som man säljer till har ju inte full koll på det här med upplösning och format. När jag säljer till sådana kunder/kunder som jag förmodar inte har full koll brukar jag interpolera bilden till en högre upplösning. Har du Photoshop av senaste modell så har de en inställning i "Image size" som fungerar jättebra för detta (har testat den genom att öka längd/bredd med dubbla antal pixlar). Du skriver in det dubbla antalet och ser till att kryssa i rutan under i rullisten "preserve details 2.0" Här kan du läsa mer om uppskalningametoden: https://www.photoshopessentials.com/basics/upscale-images-photoshop-cc-2018/

När jag gjort detta använder du ctrl+ eller ctrl- för att betrakta din bild i 50%-läge. Grundskärp bilden med unsharp mask så den ser bra ut på skärmen i detta 50%-läge (Inte för stor radie kanske ca 0,5-0,8). tryckeriet som ska göra bilderna kommer sedan att slutskärpa bilderna för aktuell tryckmetod. Bättre att skärpa för lite än för mycket.

När jag testade preserve details 2.0 för första gången fick jag direkt bättre resultat (utan ytterligare finslipning) än då jag hade lagt ca 20 minuter i photoshop med stegvis ökning av storlek och partiel skärpning i flera steg.
//Tony
 

andreassofus

Aktiv medlem
Priset är säkert ganska ointressant för dem.
De är intresserade av just DINA bilder för att de ser ut som de gör, inte för att de är billiga.
Det klart om det skiljer 10tusentals kronor per bild så reagerar de säkert.

20Mp funkar nog men det kan man höra med Crimson eller nåt tryckeri.

Om filen är jpeg eller inte spelar inte ngn roll. Det är antalet pixlar som spelar roll.

Menar de att de vill ha rätten att göra flera kopior eller en kopia?
Sen vad man skall ta betalt.... vet inte egentligen.
Men 10 papp per bild är inga pengar om vi tittar på Fotografiska eller liknande. Mängdrabatt kanske för att locka till fler bilder.
1 10 000
2 9 000
3 eller fler 8 000

angående storlek så menade jag app raw-bilderna ligger på runt 20mb
dom blir ju mindre när man exporterar ut dom till jpeg. oftast beskär man ju bilderna också.

Frågade angående storlek på bilderna men fick inget direkt svar mer än måtten på "tavlorna" eller utrymmet dom skulle vara på.

Jag tänkte i alla fall göra en mapp med bilder på min hemsida, samt att jag skriver storleken på varje bild, så får dom godta det om dom vill. Är dom intresserade så köper dom, och då får dom trixa bäst dom vill sen med filerna.

priset har jag inte bestämt än, men tänker inte lägga mig för billigt i alla fall. men kanske inte 10k per bild, men vi får se.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Prissättningen får du fundera på men 1000 kr låter lite.
ska du fakturera med FF så har de all information du behöver till fakturorna. <i princip fungerar det så att du fakturerar belopp + moms och sedan får du betalt av FF skattat och klart. För en bild på 1000 kr + moms får du ca 500 kr som är skattade.

Vill du behålla mer vid försäljning av s.k. arkivbilder så skickar du en faktura i eget namn utan att lägga på moms. På fakturan ska du nämna namn och personuppgifter samt bankkontot du vill ha pengarna på och specifiera varje bild (t.ex. flygplan mot kvällshimmel) samt delsummor och/eller klumpsumma. Lägg gärna till " flygplan mot kvällshimmel för engångspublicering i väggformat" eller liknande. Lägg också gärna till på fakturan i samband med personuppgifterna "Deklarerar som hobbyverksamhet"

Du får sedan hela summan (utan momspåslag). I samband med din vanliga deklaration tar du sedan upp intäkterna och drar kostnader du haft som inköp av kamera, objektiv etc. (Finns en särskild blankett för detta att ladda ner hos RSV - sök på hobbyverksamhet). Du kommer då förmodligen att få behålla hela den fakturerade summan utan någon extra skatt. Denna metod fungerar då man som privatperson säljer en vara, t.ex. bilder man tagit tidigare men INTE om man säljer en tjänst t.ex. tar ett fotografiskt uppdrag. Infon finns mer utförligt hos RSV. Det tar inte många minuter att deklarera på detta sättet då det gäller försäljning av arkivbilder, egna fotoböcker, almanackor etc. Finns egentligen ingen anledning att använda FF då det gäller sådan försäljning. Lycka till!
1000kr var bara ett exempel.

Men säg om jag skickar ett mail till flygplatsen och säger att jag vill ha 5000kr per bild.
Vad säger jag till FF då? säger jag samma summa till dom och blir det totala priset 5000kr då, eller kommer det bli 5000kr + moms då?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Varför inte fråga vad dom är beredda och betala (per bild), och utgå från det !?

Sedan anges väl pris alltid som XXX kr + moms (åtminstone om man är företagare), eller !?
 

andreassofus

Aktiv medlem
Varför inte fråga vad dom är beredda och betala (per bild), och utgå från det !?

Sedan anges väl pris alltid som XXX kr + moms (åtminstone om man är företagare), eller !?
du utgår ifrån att jag inte har frågat.

Det var det första jag gjorde. Men dom hade inte gjort på detta sättet innan så jag fick inget svar.

Jag är ingen företagare, det är därför jag kommer gå via frilans finans.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Fått svar

1000kr var bara ett exempel.

Men säg om jag skickar ett mail till flygplatsen och säger att jag vill ha 5000kr per bild.
Vad säger jag till FF då? säger jag samma summa till dom och blir det totala priset 5000kr då, eller kommer det bli 5000kr + moms då?
Jag har redan berättat hur det funkar i princip. Säger du att du vill ha 5000 + moms på din faktura (Där betalningsmottagare är FF) så får du sedan ca 50 % av 5000 utbetalt av FF till dig skattat och klart. Om du kontaktar dem får du veta i detalj hur du ska göra och vad du måste ha med på din faktura (PG/bankgironummer t.ex).

Skickar du egen faktura skriver du 5000 men inget momspåslag och får behålla en större del eller allt av dessa pengar. Det regleras när du deklarerar för hobbyverksamhet som jag skrev tidigare. Detta gör man som icke företagare men du kan ändå dra av för kostnader som utrustning m.m.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har redan berättat hur det funkar i princip. Säger du att du vill ha 5000 + moms på din faktura (Där betalningsmottagare är FF) så får du sedan ca 50 % av 5000 utbetalt av FF till dig skattat och klart. Om du kontaktar dem får du veta i detalj hur du ska göra och vad du måste ha med på din faktura (PG/bankgironummer t.ex).

Skickar du egen faktura skriver du 5000 men inget momspåslag och får behålla en större del eller allt av dessa pengar. Det regleras när du deklarerar för hobbyverksamhet som jag skrev tidigare. Detta gör man som icke företagare men du kan ändå dra av för kostnader som utrustning m.m.
Problemet med detta förfarande är att många företag inte förstår sig på det, och vägrar att betala en faktura där det inte finns specificerad moms och dylikt. När jag sålde bilder till flygbolaget Emirates (eller snarare deras Holländska reklambyrå) tog det ett bra tag att få dem att förstå hur det fungerar, men jag lyckades till slut :)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Lättare

Problemet med detta förfarande är att många företag inte förstår sig på det, och vägrar att betala en faktura där det inte finns specificerad moms och dylikt. När jag sålde bilder till flygbolaget Emirates (eller snarare deras Holländska reklambyrå) tog det ett bra tag att få dem att förstå hur det fungerar, men jag lyckades till slut :)
Bör ju vara lättare om det handlar om en svensk flygplats eftersom de kan läsa svenska på RSV´s hemsida. (eller kontakta dem om de nu inte vet vad som gäller).
 

snap01

Aktiv medlem
För väldigt länge sedan när jag inte hade egna företag o skulle göra ett resefotojobb för en resetidning så betalade dom alla sociala avgifter o skatter för uppdraget, så jag fick lön från dom. Samma sak gjorde en fototidning för mig.
Strax efter så skaffade jag eget bolag.
Om man vet att man kommer sälja/göra jobb så är det inga direkta kostnader att skaffa en enskild firma. Brukar vara enklare då.Jag kör AB idag.

Ang TS prisfråga så om du slipper ta kostnaden för bilderna att printa o rama etc så är jobbet redan gjort. Jag tror att om du har flera bilder på en flygplats kommer många se dom o du kommer kunna få mer intresse för dina bilder, tex en lokaltidning skulle säkert kunna tänkas vilja uppmärksamma det osv.
Helt enkelt du kan få gratis PR.
Jag hade tänkt så här, låt dom använda hur många bilder dom vill på flygplatsen men få med ditt namn så man ser vem som tagit dom. Sedan om du kan få dom att betala ut en lön åt dig, som dom betalar sociala o arbetsavgifter på säg en 20-30000 kr så får du en skaplig slant som du bara behöver betala inkomstskatt på.

Ligger du inte över brytpunkten så blir det en bra (affär) för dom o dig.
Säg som det är att du inte har bolag o föreslå en lösning som denna. Sedan om du vill satsa på fotot så är det bra med ett bolag.
 
ANNONS