Annons

Canon eos r. Hur går det? Tankar?

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
För tydlighetens skull: Dual Pixel AF är fasdetekterande och sitter på bildsensorn.
Och är mycket smartare än alla andra märkens spegelfria kamerors fasdetekterande pixlar. :)
Ja du ser, en tråd bara om af skulle iallafall jag behöva :). Finns väl bara kontrast eller fasdetekterande pixlar i af-sammanhang? Kontrast är det inte så många fasdetekterande pixlar blir det mao. Eller rör jag till det igen? Jag kan definitivt bidra med dumma frågor i kommande af-tråd. Alla har sin uppgift :).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja du ser, en tråd bara om af skulle iallafall jag behöva :). Finns väl bara kontrast eller fasdetekterande pixlar i af-sammanhang? Kontrast är det inte så många fasdetekterande pixlar blir det mao. Eller rör jag till det igen? Jag kan definitivt bidra med dumma frågor i kommande af-tråd. Alla har sin uppgift :).
Den principiella poängen med Canons dual-pixel-teknik är att pixlarna på sensorn är delade i två halvor, men när en normal bild produceras blir de som en pixel.

På en sensor med fasdetekterande pixlar finns det en bunt "utvalda" pixlar som används för AF och annars maskeras när en vanlig bild produceras. Det är detta som, vid rejäl misshandel av låg-ISO-filer, kan skapa viss bandning med råfiler från sensorn i Nikon Z7, men inte D850. De har mycket närbesläktade sensorer, men D850 har inga fasdetekterande pixlar.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Den principiella poängen med Canons dual-pixel-teknik är att pixlarna på sensorn är delade i två halvor, men när en normal bild produceras blir de som en pixel.

På en sensor med fasdetekterande pixlar finns det en bunt "utvalda" pixlar som används för AF och annars maskeras när en vanlig bild produceras. Det är detta som, vid rejäl misshandel av låg-ISO-filer, kan skapa viss bandning med råfiler från sensorn i Nikon Z7, men inte D850. De har mycket närbesläktade sensorer, men D850 har inga fasdetekterande pixlar.
Tack, då kommer följdfrågor :). Vinsten bör ju då också bli att på R kan jag välja fritt ett kluster av af-punkter där jag vill ha fokus medan på tex Nikon måste jag välja de fasta positioner där af-pixlarna finns? Fast i praktiken finns väl så många fasta af-punkter att välja på att det inte blir någon märkbar nackdel kanske?

När jag läst om fasdetekterande af så har det varit i en dslr men principen är väl ungefär densamma eller? Gör varje vald pixel i dp-af sensorn sin beräkning utifrån skillnaderna i ljus som träffar de olika halvorna? Om så, skiljer sig då lösningen hos tex Nikon så att hela pixlar jämförs med varandra eller tom af-områden med många pixlar mot varandra? Som sagt jag har min roll klar för mig:).
 

PMD

Aktiv medlem
Ett s.k. fasdetekterande autofokussystem fungerar ungefär som en mätsökare (något förenklat). Det flyttar objektivet (eller objektivets fokuserande linser) tills dubbelbilden har blivit en bild. Ett PDAF-system kan också av "dubbelbilden" avgöra åt vilket håll fokuseringen ska göras för att fokus ska hamna på därför avsedd punkt.

Det är ingen principiell skillnad mellan PDAF hos en spegelreflex och en spegelfri kamera med PDAF på bildsensorn. Inte heller är det någon principiell skillnad mellan Nikons och Canons lösningar. Skillnaden är att alla pixlar på en Canonsensor är PDAF-avkännande, medan bara "några få" (dvs en jävla massa :) är det på en Nikonsensor.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ett s.k. fasdetekterande autofokussystem fungerar ungefär som en mätsökare (något förenklat). Det flyttar objektivet (eller objektivets fokuserande linser) tills dubbelbilden har blivit en bild. Ett PDAF-system kan också av "dubbelbilden" avgöra åt vilket håll fokuseringen ska göras för att fokus ska hamna på därför avsedd punkt.

Det är ingen principiell skillnad mellan PDAF hos en spegelreflex och en spegelfri kamera med PDAF på bildsensorn. Inte heller är det någon principiell skillnad mellan Nikons och Canons lösningar. Skillnaden är att alla pixlar på en Canonsensor är PDAF-avkännande, medan bara "några få" (dvs en jävla massa :) är det på en Nikonsensor.
Tack för bra förklaring.
 

apersson850

Aktiv medlem
När Canon skriver möjlig respektive ej möjlig i sina menyer, är det någon översättare som inte vet vad han ska ta sig till med de engelska orden enabled och disabled.

Något jag kan ha en viss förståelse för, då de inte är så lätta att direkt, och kort, översätta till begriplig svenska i alla lägen.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
IS aktiv

Hej
När man använder EF objektiv med IS så är stabiliseringen alltid igång (aktiverad).
Äldre objektiv med IS surrar högre än nyare som är tystare.
Det är bara när man går in i menyerna eller tittar på bilder som IS stängs av.
Detta är väl onödigt, dessutom tär det säkert på batteriet.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Iso

Ett konstigt och i min mening ordentligt misstag.
EOS R saknar knapp för inställning av ISO.
För korrekt exponering så är hörnpelarna ISO, exponeringstid och bländare.
Det två rattarna för bländare respektive tid är OK men
knappen/ratten för ISO kan man leta efter hur länge som helst för den finns inte.
Jag har haft en hel del systemkameror och alla har haft direktval av ISO.
Alla utom EOS R.
Förmodligen får den innovativa ingenjören hos Canon som hittade på den egendomliga "listen" på EOS R leta efter ett annat jobb nu. Den knepiga "flerfunktionslisten" blev väl ingen succé.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ett konstigt och i min mening ordentligt misstag.
EOS R saknar knapp för inställning av ISO.
För korrekt exponering så är hörnpelarna ISO, exponeringstid och bländare.
Det två rattarna för bländare respektive tid är OK men
knappen/ratten för ISO kan man leta efter hur länge som helst för den finns inte.
Jag har haft en hel del systemkameror och alla har haft direktval av ISO.
Alla utom EOS R.
Förmodligen får den innovativa ingenjören hos Canon som hittade på den egendomliga "listen" på EOS R leta efter ett annat jobb nu. Den knepiga "flerfunktionslisten" blev väl ingen succé.
På min 5dsR hade jag inställt så att när jag höll in set-knappen och använde skrollhjulet uppe på huset så ändrades ISO. Det var den bästa lösning jag hittade. Hade gärna sett ett tredje hjul även på 5-serien. På R valde jag ring-adaptern och har ISO på den så nu har jag äntligen mitt tredje hjul. Fortfarande är det ett dubbelkommando dvs för att ringen ska fungera så måste jag hålla ner slutarknappen halvvägs. Det går att skippa delen med slutarknappen men ringen löper för lätt så ISO ändras ibland av sig själv. På R utan ringadapter hade jag nog valt stjärnknappen (AE-låsknappen) och sedan främre skrollhjul eller som på 5-serien setknappen. Mao så är det som på Canons dslr-hus men på R finns åtminstone möjligheten att få sitt tredje hjul även med ef-linser.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
På min 5dsR hade jag inställt så att när jag höll in set-knappen och använde skrollhjulet uppe på huset så ändrades ISO. Det var den bästa lösning jag hittade. Hade gärna sett ett tredje hjul även på 5-serien. På R valde jag ring-adaptern och har ISO på den så nu har jag äntligen mitt tredje hjul. Fortfarande är det ett dubbelkommando dvs för att ringen ska fungera så måste jag hålla ner slutarknappen halvvägs. Det går att skippa delen med slutarknappen men ringen löper för lätt så ISO ändras ibland av sig själv. På R utan ringadapter hade jag nog valt stjärnknappen (AE-låsknappen) och sedan främre skrollhjul eller som på 5-serien setknappen. Mao så är det som på Canons dslr-hus men på R finns åtminstone möjligheten att få sitt tredje hjul även med ef-linser.
Det visade sig vara ett misstag att köpa EF-adaptern utan ring, så nu har jag beställt en ny med ring.
Synd bara att en så kompetent kamera ska vara så tungarbetad.
Jag kan inte låta bli att jämföra med Lumix GH5 som känns smidig och enklare att hantera.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
På min 5dsR hade jag inställt så att när jag höll in set-knappen och använde skrollhjulet uppe på huset så ändrades ISO. Det var den bästa lösning jag hittade. Hade gärna sett ett tredje hjul även på 5-serien. På R valde jag ring-adaptern och har ISO på den så nu har jag äntligen mitt tredje hjul. Fortfarande är det ett dubbelkommando dvs för att ringen ska fungera så måste jag hålla ner slutarknappen halvvägs. Det går att skippa delen med slutarknappen men ringen löper för lätt så ISO ändras ibland av sig själv. På R utan ringadapter hade jag nog valt stjärnknappen (AE-låsknappen) och sedan främre skrollhjul eller som på 5-serien setknappen. Mao så är det som på Canons dslr-hus men på R finns åtminstone möjligheten att få sitt tredje hjul även med ef-linser.
Jonas, använder du multifunktionslisten?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jonas, använder du multifunktionslisten?
Den är inte lätt pga den sunkiga taktila funktionen. Jag har dock hittat ett användningsområde som fungerar och som jag har nytta av (många har valt att stänga av den helt). Listen är endast aktiverad på vänster sida och inställd för att förstora i sökaren. Jag fotar inte i manuellt läge så mycket men gillar att snabbt kunna avgöra om fokus hamnat rätt även med af. Ibland svårt att avgöra när objektet är litet i bild. Trots att funktionen alltid är aktiv så kommer jag inte åt den av misstag.
Hoppas listen byts ut framöver mot ett tryckkänsligt skrollhjul.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Den är inte lätt pga den sunkiga taktila funktionen Jag har dock hittat ett användningsområde som fungerar och som jag har nytta av (många har valt att stänga av den helt). Listen är endast aktiverad på vänster sida och inställd för att förstora i sökaren. Jag fotar inte i manuellt läge så mycket men gillar att snabbt kunna avgöra om fokus hamnat rätt även med af. Ibland svårt att avgöra när objektet är litet i bild. Trots att funktionen alltid är aktiv så kommer jag inte åt den av misstag.
Hoppas listen byts ut framöver mot ett tryckkänsligt skrollhjul.
Trodde nästan detta.
Bort med listen och in med en annan knapp/ratt.

Men nu ska jag sluta "gnälla" på kameran.
Man behöver nog lite tid på sig för att kunna tänka om och använda funktionerna på ett bra sätt. Jag minns EOS M när den kom, den kändes naturlig och bra nästan omedelbart.
 

PMD

Aktiv medlem
På min 5dsR hade jag inställt så att när jag höll in set-knappen och använde skrollhjulet uppe på huset så ändrades ISO. Det var den bästa lösning jag hittade.
EOS 5DsR har en ISO-knapp (precis som rätt många EOS-kameror). Sitter den dumt till för dig, eller varför använde du inte den?
 

gamleJ

Aktiv medlem
EOS 5DsR har en ISO-knapp (precis som rätt många EOS-kameror). Sitter den dumt till för dig, eller varför använde du inte den?
Du har rätt men den satt så dumt till att jag måste titta först och sen ställa in 😃. Hade förträngt den lilla fibbliga knappen.
 

PMD

Aktiv medlem
ISO-knappen på ovansidan är lätt att hitta utan att titta eftersom knappen har en liten plupp i mitten som sticker upp lite.
 

gamleJ

Aktiv medlem
ISO-knappen på ovansidan är lätt att hitta utan att titta eftersom knappen har en lite plupp i mitten som sticker upp lite.
För mig var den avig att använda men säkert individuellt. Set-knappen och sedan skroll ökade upp min snabbhet. Kontrollringen på R är bra men men då den ibland är inne vid huset och andra gånger längst ut på objektivet så blir det bitvis långsammare än med min tidigare lösning.
 

ArneB

Aktiv medlem
EOS R har en snabbmenyknapp intill avtryckaren och är lätt att hitta. Den kan konfigureras till snabb åtkomst till iso, af-metod, hastighet mm. Det man senast ändrade är direkt åtkomligt varför ett tryck på knappen och sedan snurra på hjulet intill snabbt och lätt ändrar iso. Eller annan inställning.
 
ANNONS