Annons

Störning på videoljud.

Produkter
(logga in för att koppla)

Svabos

Aktiv medlem
Då jag gör en videoinspelning med handhållen videokamera med påmonterad mikrofon, vid kraftledning (125kVolts), så uppträder ett störande ljud i inspelningen, har någon erfarenhet av detta problem ??
 

Falumas

Aktiv medlem
Då jag gör en videoinspelning med handhållen videokamera med påmonterad mikrofon, vid kraftledning (125kVolts), så uppträder ett störande ljud i inspelningen, har någon erfarenhet av detta problem ??
Jag har fått denna effekter även när jag plasserat kameran nära starka scenlampor. Nu brukar jag hur som haver inte använda det ljudet.

Starka magnetfält ger denna effekt. Är magnetfält tillräckligt starkt brukar man till och med kunna höra det live med öronen. Mikrofoner är givetvis ännu känsligare för detta, då dom eller sladdarna till kameran ofta inte är tillräckligt bra avskärmade för dessa fenomen.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Testat en annan mikrofon / inspelare

Kommer det med vid monitoreringen också eller bara i sineplningen?
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Högspänningsledningar har alltid ett hörbart sprakande ljud, mer eller mindre lite beroende på väder. Behöver alltså inte bero på mikarna.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Kan vara både kabel och mikrofon som är känsliga. Eller kameran själv.

Det finns rfi-tåligt kablage att testa eller andra mikrofoner som är rfi-immuna. Men är kameran i plast så är det inte säkert att det räcker.

Har du testat utan kabel och mikrofon?
 
ANNONS