Annons

Styra en gammal 430ex?

Produkter
(logga in för att koppla)

Merrick

Aktiv medlem
Hur radiostyr jag en 430ex? Har sett flera olika lösningar som är relativt dyra, bland annat canons egna st-system. Men de måste ju finnas något lite billigare?
Om jag köper godox xpro, måste jag då ha en mottagare på blixten då eller är det inbyggt i blixten?

Elinchrom och godox har ju några riktigt billiga varianter också, skyport och CT-16, någon som testat de?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Canon 430 EX kan inte radiostyras med Canons radiosystem. Det är bara modeller som heter RT som kan det.

Däremot kan din blixt styras med ljusimpulser. Det fungerar utmärkt inomhus. En begagnad sändare (ST-E2 om jag minns rätt) är inte så dyr.

Om du inte behöver TTL-automatik så finns det billiga lösningar.

Vill du ha TTL-automatik så säljs Pocket Wizards lösning ofta billigt. Jag har några sådana liggande som jag kan sälja.
 

Merrick

Aktiv medlem
Okey! Tråkigt att den inte har någon inbyggd radiomottagare. Men ok... då får jag hitta en billig lösning.

Jag bor i oslo så är ganska begränsat vad som går att få tag på tyvärr. Den allra billigaste lösningen ser ut att vara godox CT-16 men den finns inte här.

Vilken pocketwizard är det du har?
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, Canons optiska blixtsändare heter mycket riktigt ST-E2. Den med radio, som inte går att använda förrän till modellen 430 EX III-RT, heter ST-E3-RT.

Det går också att styra med den lilla blixten EL-100, om vi håller oss till Canons sortiment.
 

PMD

Aktiv medlem
Hur radiostyr jag en 430ex? Har sett flera olika lösningar som är relativt dyra, bland annat canons egna st-system. Men de måste ju finnas något lite billigare?
Om jag köper godox xpro, måste jag då ha en mottagare på blixten då eller är det inbyggt i blixten?

Elinchrom och godox har ju några riktigt billiga varianter också, skyport och CT-16, någon som testat de?
Vad har du för kamera? De flesta hyfsat moderna EOS-kameror kan styra din 430EX trådlöst med den lilla inbyggda blixten.
 

Third eye

Aktiv medlem
Håller med om Yn622, jag köpte ett oöppnat kit (sändare och motagare) på Tradera för bara 2-3 veckor sedan för 128 kr, Mattssons foto var det. Och jag köpte det enbart för att sockra min kameraannons.
Har bra erfarenhet av de sändarna (till skillnad från deras blixtar), och det kör HSS och TTL på allt kombatibelt. Räckvidd är ca 80-100m.

Ligger på sjukhus i några veckor till men har du inte allt flr brådis så kan jag skicka ett kit för en 2 hundring plus frakt.

Men i övrigt så tycker jag du ska gå Godox faktiskt, för framtid så att säga, japanfoto har ett x1-system för 999 norska. Bör finnas på Ebay också.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag skulle satsa på en Godox sändare och samtidigt en Godox blixt, köper du en Godox mottagare till 430EX så målar du in dig i ett hörn för framtiden.
Sälj din Canonblixt i stället. Godox blixtarna har inbyggd radiomottager och kan även ha optisk slavfunktion (triggas av ljuset från annan blixt)
ST-E2 kör med IR ljus och är inte pålitlig eftersom sändaren måste ha fri sikt till blixten.
 

Merrick

Aktiv medlem
Tusen tack för många väldigt bra svar!!

Tror jag går för godox lite senare, har tight med pengar just nu tyvärr. Hittade Elinchrom el-skyport universal på finn (norska blocket) för 300,-. Ska bort och se/testa det efter jobb. Någon som har erfarenhet av den?
 

Merrick

Aktiv medlem
Tänkte bara säga att jag fick tag på Godox x1t och x1r ganska billigt; 700nok för två sändare och en mottagare! Fungerar väldigt bra! Nu kan jag använda min 430ex samt köpa till extra mottagare eller flera godox speedlights. Supernöjd!

Igen tusen tack för många bra svar! 😊
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Tänkte bara säga att jag fick tag på Godox x1t och x1r ganska billigt; 700nok för två sändare och en mottagare! Fungerar väldigt bra! Nu kan jag använda min 430ex samt köpa till extra mottagare eller flera godox speedlights. Supernöjd!

Igen tusen tack för många bra svar! 😊
Kul att det löste sig!
Två sändare är overkill men det går ju att avyttra en av dem.
 
ANNONS