Annons

Månen med Canon eos 70d

Produkter
(logga in för att koppla)

MarianneH1

Ny medlem
Jag har tidigare haft en Pwntax med ett 300 objektiv. Har nu skaffat en Canon EOS 70D med ett 600 objektiv. Mitt absoluta favorit motiv är månen. Med den gamla fick jag så fina bilder och tänkte det skulle bli så mycket bättre nu men ens hur jag läser manualen och försöker ställa in så blir det bara en stor ljus boll där man inte ser något alls på månen som med den gamla kameran. Tips på hur jag ska ställa in för att kunna fota månen när det är svart ute och i alla lägen både ny och fullmåne samt allt däremellan.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Själva månen - den du vill ha rätt exponerad - är ljus som på dagen här på jorden. Fullt solljus utan moln.
 
Månen

Jag har tidigare haft en Pwntax med ett 300 objektiv. Har nu skaffat en Canon EOS 70D med ett 600 objektiv. Mitt absoluta favorit motiv är månen. Med den gamla fick jag så fina bilder och tänkte det skulle bli så mycket bättre nu men ens hur jag läser manualen och försöker ställa in så blir det bara en stor ljus boll där man inte ser något alls på månen som med den gamla kameran. Tips på hur jag ska ställa in för att kunna fota månen när det är svart ute och i alla lägen både ny och fullmåne samt allt däremellan.
Använd Bländar F/11 och samma ISO och slutartid ISO 100 Slutartid 1/100 o.s.v.

Gunnar Holhut.
 

Third eye

Aktiv medlem
Mätningsinställning säkert, punktmät kanske.
Men vill du testa å leka med en gång så ställ manuellt läge, lågt iso och fota genom liveview.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Använd Bländar F/11 och samma ISO och slutartid ISO 100 Slutartid 1/100 o.s.v.

Gunnar Holhut.
Precis. Månen belyses av solen så M läge. Sunny 16 regeln - d v s slutartid 1/ISO och bl 16 (eller bl 11). I praktiken använder man kanske inte vid ISO 100 1/125 f/11 utan 1/500 och f/5,6-f/8 men samma EV alltså som 1/ISO och f/11-f/16.
 

Erik X

Aktiv medlem
Enda gången jag har använt spotmätning är när jag har fotat fullmånen
Fullt öppen bländare förstås, använd allt ljus som optiken kan ge! På riktiga teleskop finns det ingen bländare överhuvudtaget :-D
 
Precis. Månen belyses av solen så M läge. Sunny 16 regeln - d v s slutartid 1/ISO och bl 16 (eller bl 11). I praktiken använder man kanske inte vid ISO 100 1/125 f/11 utan 1/500 och f/5,6-f/8 men samma EV alltså som 1/ISO och f/11-f/16.
Jag har använt det inställningarna jag har skrivit har blivit bra bilder. Jag ska pröva det du skriver. Jag har en Canon 60 D och ett Tamron 70-300.
Gunnar
 

Ventures

Aktiv medlem
Eftersom det finns display på kameran och bilderna är "gratis" är det relativt enkelt att prova sig fram i manuellt läge.

Efter att ha skaffat en 200-500/VR zoom tog jag en bild om dagen (kvällen) då vädret tillät. Ser att jag använder iso200, f7,1, 1/400s.
Då behövs inget stativ heller. Månen rör sig ganska fort så en kort slutartid är att föredra.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Nu ikväll med supermånen så valde jag dessa inställningar. Har inte redigerat bilden än.

1/320s
f/22
ISO400

/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
121 bilder! Jag brukar vara nöjd med en exponering. :)
Berätta gärna hur du behandlar och sätter ihop bilderna
60 bilder för varje måne som jag slår ihop med en stjärnbildi PS.
Jag stackar i Autopano Giga, men de flesta använder nog AutoStakkert.
Sen har jag använt Startools för att få fram detaljerna på Månen, men det går lika bra med Photoshop eller annan uppskärpningsteknik.

/Stefan
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
60 bilder för varje måne som jag slår ihop med en stjärnbildi PS.
Jag stackar i Autopano Giga, men de flesta använder nog AutoStakkert.
Sen har jag använt Startools för att få fram detaljerna på Månen, men det går lika bra med Photoshop eller annan uppskärpningsteknik.

/Stefan
Hur får du detaljer på den icke belysta delen av månen? Det förefaller vara mellan 1/2 och 1/4 måne. Utan atmosfär borde den icke belysta delen vara närmast svart eller har du tagit vid olika tillfällen? Tänker jag fel?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Hur får du detaljer på den icke belysta delen av månen? Det förefaller vara mellan 1/2 och 1/4 måne. Utan atmosfär borde den icke belysta delen vara närmast svart eller har du tagit vid olika tillfällen? Tänker jag fel?
Just den bilden är två månar från olika datum. Det går att fotografera skuggsidan, men jag behövde mer träning och annan utrustning som jag nu både har. Denna månbild nedan är resultatet av ihopslagning av olika exponeringar från samma kväll inom loppet av några minuter. Jag har mörkat ner skuggsidan väsentligt mer än den nya versionen, men det är såklart en smaksak hur man gör. Bilden är i början av mitt månprojekt från förra året. Har förfinat redigeringstekniken sen dess.


Den mörkare delen av månen kanske var belyst av jorden?
Så är det. Mitt nästa projekt blir att försöka fånga allt på samma kväll/natt med samma bränvidd. Det kommer bli mkt svårt och förväntar mig inte samma kvalite som den den den förra bilden jag postade.

Tillägg: La till en singelbild av skuggsidan. Mkt dåliga kamerainställningar och ännu inte stackad eller framhävt detaljerna.

/Stefan
 

Bilagor

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Just den bilden är två månar från olika datum. Det går att fotografera skuggsidan, men jag behövde mer träning och annan utrustning som jag nu både har. Denna månbild nedan är resultatet av ihopslagning av olika exponeringar från samma kväll inom loppet av några minuter. Jag har mörkat ner skuggsidan väsentligt mer än den nya versionen, men det är såklart en smaksak hur man gör. Bilden är i början av mitt månprojekt från förra året. Har förfinat redigeringstekniken sen dess.




Så är det. Mitt nästa projekt blir att försöka fånga allt på samma kväll/natt med samma bränvidd. Det kommer bli mkt svårt och förväntar mig inte samma kvalite som den den den förra bilden jag postade.

Tillägg: La till en singelbild av skuggsidan. Mkt dåliga kamerainställningar och ännu inte stackad eller framhävt detaljerna.

/Stefan
Tack för förklaringen! Verkar vettigt.
 
ANNONS