Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Det beror på att SL minskat sin trafik. Man trodde att fler skulle stanna hemma och att det därför inte behövdes lika mycket trafikkapacitet som vanligt.

Stockholms regiontrafikråd Kristoffer Tamson har surnat till över det och beordrade SL att köra mer: ”Kör allt ni kan – det är en order”.
De har ju utgått från lördagstidtabell, vilket knappast är lämpligt även om man vill köra glesare trafik på vardagar. Busstrafiken till/från Nacka/Värmdö har knappast heller gjort sig känd för att vissa tider vara öde och det verkar vara den som har fått mest uppmärksamhet.

Det finns vissa bussar som i lördagstidtabell börjar gå först efter att folk som behöver ta sig till arbetet förväntas vara där... Och vissa bussar går inte alls på lördagar. Några av dem kanske de lade till, men detta är ändå en del av problemet.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Snarare mest en massa "proffstyckare" som vet bättre än experterna oavsett ämne. Men visst så länge de håller sig till fotorelaterade trådar så bidrar de ibland med kunskap även om många trådar också spårar ur just pga av tyckande istället för kunskap.
Vilka är experterna menar du, det finns ingen samstämmig uppfattning om hur pandemin ska lösas, utan det är en mängd olika uppfattningar som går om vartannat. Tråden speglar ganska väl hur diskussionen förs ute i samhället. På DN debatt idag finns ett upprop med 14 svenska forskare som har följt covid-19-utbrottet och som efterfrågar en ökad transparens hos FHM, tex vilka modeller som används för att förutse vad som kommer ske.

Ingen vet hur den närmsta tiden kommer ser ut och flera av Tegnells prognoser har slagit fel. Vi har talat om lämpligheten med Åre, ikväll finns en lång krönika i DN, som tar upp precis det vi har diskuterat.

I en svart rubrik i SVD ikväll spår att vi står inför det största BNP-raset ever i Sverige. Det kommer göra oss alla fattigare, och sannolikt påverka köplusten när det gäller kameror. Kronan kommer sannolikt falla ännu mer, vilket gör konsumtionen dyrare.

Jag har ingen aning om hur detta kommer sluta, förhoppningsvis ett kort förlopp och en ganska snabb återhämtning. Alternativt ett utdraget scenario över nästa år och vem kan se bortom den horisonten?
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
På DN debatt idag finns ett upprop med 14 svenska forskare som har följt covid-19-utbrottet och som efterfrågar en ökad transparens hos FHM, tex vilka modeller som används för att förutse vad som kommer ske.
Det låter bra. En vetenskaplig diskussion kan öka kunskapen hos alla. Jag hoppas att FHM antar utmaningen och att de 14 forskarna även de publicerar sina modeller. Det gör att alla som är insatta i ämnet kan bidra med förbättringar.

Jag tror dock inte att problemet är modellerna. Tom Britton berättade i en intervju i Vetenskapsradion/P1 att de matematiska modeller som används är rätt bra, men att problemet är vilka antaganden man gör om förutsättningarna för modellerna (Britton kommer in vid 6:06).

I en YouTube-video föreläser Britton om modellering av smittspridning. Jag har bara hunnit titta på början, men den verkar lovande.

I en svart rubrik i SVD ikväll spår att vi står inför det största BNP-raset ever i Sverige. Det kommer göra oss alla fattigare, och sannolikt påverka köplusten när det gäller kameror. Kronan kommer sannolikt att falla ännu mer, vilket gör konsumtionen dyrare.
Mer drastiska åtgärder än de som vidtagits tidigare (och nu) skulle troligen ge ett ännu värre BNP-ras.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det låter bra. En vetenskaplig diskussion kan öka kunskapen hos alla. Jag hoppas att FHM antar utmaningen och att de 14 forskarna även de publicerar sina modeller. Det gör att alla som är insatta i ämnet kan bidra med förbättringar.

Jag tror dock inte att problemet är modellerna. Tom Britton berättade i en intervju i Vetenskapsradion/P1 att de matematiska modeller som används är rätt bra, men att problemet är vilka antaganden man gör om förutsättningarna för modellerna (Britton kommer in vid 6:06).

I en YouTube-video föreläser Britton om modellering av smittspridning. Jag har bara hunnit titta på början, men den verkar lovande.


Mer drastiska åtgärder än de som vidtagits tidigare (och nu) skulle troligen ge ett ännu värre BNP-ras.
Lite väl många frågetecken just nu, det skulle sitta fint med några svar :)
 
Senast ändrad:

jonas18z

Avslutat medlemskap
Sett flera studios som överlåts eller folk som flyttar ut i från de redan nu är det så att fotografer gett upp helt?
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Det beror på att SL minskat sin trafik. Man trodde att fler skulle stanna hemma och att det därför inte behövdes lika mycket trafikkapacitet som vanligt.

Stockholms regiontrafikråd Kristoffer Tamson har surnat till över det och beordrade SL att köra mer: ”Kör allt ni kan – det är en order”.
SL har nu stor personalbrist.;
Att politiker blir sura gör inte förarna friska.

Bor man i Stockholm och inte vill åka på en full buss, kanske nästa buss funkar.
Är man orolig eller i en riskgrupp kan man gå, cykla eller köra bil.
 

ebarile

Aktiv medlem
När det blir en diskussion av den här typen på ett forum som detta hamnar man rätt fort i en situation där alla plockar upp stycken och meningar ur diskussionerna och argumenterar för eller emot dessa (mest emot). Jag har i och för sig inga större invändningar mot det, men jag har dock en känsla av - just i detta fall - att man egentligen diskuterar bort sin egen oro och osäkerhet. Jag har absolut inget emot detta heller. Det är ok om det hjälper, men tyvärr - återigen i just detta fall - slutar det ändå med att ingen har rätt. Skälet är att just nu har ingen i hela världen rätt. Det finns inga korrekta svar eftersom vi befinner oss i en situation där världen aldrig befunnit sig förr. Spanska sjukan, säger någon. Jodå, men det var i en helt annan tid. Helt enkelt en annan värld. Därför kan bara vissa slutsatser dras av den erfarenheten. Sars eller svininfluensan , säger en annan. Visst, inte ett helt olikt virus, men en stor skillnad på faktorn med vilket viruset spreds, tid att få fram vaccin (ibland lite för snabbt med olyckliga konsekvenser som följd) med mera, med mera.

Låt mig i stället gå tillbaka till forumets inledande fråga om hur kameraförsäljningen kommer att påverkas. Den frågan är lätt att besvara. Försäljningen kommer att påverkas negativt. Det finns inga andra alternativ. Kameror tillhör en produktgrupp som inte är livsnödvändig. Speciellt inte för alla dem som redan har en kamera. När framtiden är oviss är det inte särskilt smart att lägga ut pengar på en kamera om man inte tillhör en av de få som tjänar pengar på sin kamera. Och att många av de senare redan har en fullt fungerande kamera är inte heller något som bidrar i större utsträckning till branschens tillväxt.

Fortsätter virusets härjningar ett tag till utgör detta ett gigantiskt problem för kameraindustrin. Och det finns inga tecken på att virusets spridning kommer att gå att stoppa inom en överskådlig framtid. Alla de åtgärder som införs världen över har mest en dämpande effekt, inte en medicinskt skyddande sådan. Risken finns att en eller flera tillverkare går i konkurs. Några har fört en ganska skakig tillvaro även före virusutbrottet. Märk också att om någon hade möjligheten att blåsa faran över (vilket ingen har) skulle detta inte direkt hjälpa. Att springa iväg för att köpa en ny kamera är knappast de "befriande" människornas första handling.

Kameratillverkarna skiljer sig alltså inte från andra branscher, de ligger bara lite efter restauranger, besöksnäringen och handeln i si helhet. I vissa av Sveriges städer är butikerna tomma och ägarna ber om fastighetsägarnas stöd, eller kommunens. Internationellt har redan många fotobutiker stängt, delvis efter beslut av tillverkarna (tillverkare som har egna butiker eller butiker som de "sponsrar" på olika sätt). Vi har inte många butiker kvar i Sverige. Frågan är hur länge de håller ut? Flera av de som är kvar har ett bra samlat kapital i sina balansräkningar, men det egna kapitalet består inte sällan till stor del av lagret, inte monetära tillgångar. Går försäljningen ned kraftigt kan man inte betala hyror, löner och andra kostnader med värdet på lagret.

Summan är: Försäljningen kommer alltså att påverkas mycket negativt. Jag är naturligtvis säker på att många inte kommer att hålla med mig och ingen vore gladare än jag om min bedömning är fel. Varsågoda och tyck om ni inte håller med. Undvik dock att peka på exempelvis enskilda produkter som kan vända trenden eller "proffsmarknaden". Fotoindustrins överlevnad bygger på att man säljer brett, inte på att man säljer en viss enskild produkt eller kameror till sportfotografer. Detta är en försäljning som mest ger pengar på marginalen.
 

Sporteganmen

Ny medlem
Kollaps av tusentals restauranger och kaféer, miljoner arbetslösa och en serie konkurser - koronaviruspandemin kan leda till sådana konsekvenser för små företag
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Kollaps av tusentals restauranger och kaféer, miljoner arbetslösa och en serie konkurser - koronaviruspandemin kan leda till sådana konsekvenser för små företag
Japp. Och det regeringar och myndigheter i världen just nu försöker göra är att balansera alla otäcka konsekvenser mot varandra. Hitta den minst skadliga vägen fram.
 

Falumas

Aktiv medlem
Inför man restrektioner måste staten gå in och hjälpa. Tror det är runt 30 miljarder kronor som staten går in med här i Schweiz.
 

PMD

Aktiv medlem
Sveriges Riksbank lånar ut 500 miljarder kronor till bankerna i Sverige, men storbankerna tycks inte vilja ha den hjälpen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Inför man restrektioner måste staten gå in och hjälpa. Tror det är runt 30 miljarder kronor som staten går in med här i Schweiz.
Ja så är det. Om staten var en outsinlig källa av pengar vore det inga problem. Nu måste man prioritera och välja hur man ska fördela våra gemensamma medel.
 

eon

Aktiv medlem
Jag har funderat på att köpa en ny kamera. En kamera som skulle ge ett tydligt intryck på min ekonomi.
Efter alla händelser under mars har jag blivit tydligt osäker, och tänker att det nog vore bra att ha pengarna kvar till nödvändiga livsutgifter.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Flockimmunitet får vi genom stor smittspridning eller genom vaccinering. Det senare är förstås att föredra, men av allt att döma lär det dröja med att få fram ett vaccin så det kommer förmodligen att bli flockimmunitet genom stor smittspridning.

Det behövs inte så mycket strategi för det utan det går av sig självt eftersom det inte går att stoppa smittspridningen (med rimliga medel). Strategin är att dra ut på smittspridningen så mycket det går för att undvika överbelastning av sjukvården men så småningom blir ändå tillräckligt många smittade för att flockimmuniteten ska uppstå.
Låt oss anta din modell. Låt oss anta att det krävs att minst 75% av befolknningen måste uppnå immunitet.

Det innebär att 7,5 miljoner svenskar skall insjukna denna vår.
Av dessa kommer en viss procent kräva vård på sjukhus. Här har jag ingen siffra.

Vi kan också anta att av de insjuknade kommer 1-3% dö.
Låt oss ta 2% och räkna lågt. Det innebär att 150 000 personer kommer dö i coruna-19. Hur många som dör i vanlig influensa eller andra skäl skall sedan läggas till detta. De kräver också ofta sjukhusvård.
Alla dessa som kommer dö skall i nästan samtliga fall först hanteras på sjukhus. Klarar verkligen vår sjukvård detta?
 

PMD

Aktiv medlem
Låt oss anta din modell. Låt oss anta att det krävs att minst 75% av befolknningen måste uppnå immunitet.

Det innebär att 7,5 miljoner svenskar skall insjukna denna vår.
Av dessa kommer en viss procent kräva vård på sjukhus. Här har jag ingen siffra.

Vi kan också anta att av de insjuknade kommer 1-3% dö.
Låt oss ta 2% och räkna lågt. Det innebär att 150 000 personer kommer dö i coruna-19. Hur många som dör i vanlig influensa eller andra skäl skall sedan läggas till detta. De kräver också ofta sjukhusvård.
Alla dessa som kommer dö skall i nästan samtliga fall först hanteras på sjukhus. Klarar verkligen vår sjukvård detta?
Nej, så snabb smittspridning att 75% av befolkningen insjuknar under våren tror jag inte är bra för sjukvårdens belastning.

Som Anders Tegnell har påpekat så är strategin att bromsa smittspridningen så mycket att sjukvården inte överbelastas. Någon strategi för flockimmunitet har man inte på FHM. Flockimmunitet kommer att uppnås hur man än gör.
(Det här är ju vad jag skrev i det inlägg du kommenterade).

(Länk till Tegnells uttalande i texten ovan, men det kan vara svårt att upptäcka eftersom den inte visas med avvikande färg).
 

PMD

Aktiv medlem
Det är fortfarande våra gemensamma pengar. Och vår gemensamma skuld i så fall. Vilket alla vet, även om det inte verkar så när det ropas på stöd från alla håll.
Statens kreditvärdighet borde vara rätt hög nu, med tanke på alla avbetalningar som har gjorts på statsskulden. Det skulle innebära att ränteutgifterna blir måttliga om staten tar nya lån. Förmodligen blir det billigare än om var och en, och varje bolag, ska låna upp pengar.
 
ANNONS