Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Smittan ska inte stoppas. Spridningen ska balanseras ut över längre tid.
Exakt, vi är inte där Storbritannien är än, när vi kommer dit så kommer också Sverige vidta de åtgärder som krävs.

Sen tycker jag det är intressant när man pratar om smittspridningen i Sverige att man utgår från Stockholm som nån slags sanning, Men jag bor i Umeå, och jag tror vi har ett 30-tal bekräftade fall här uppe i Västerbotten, förmodligen ett stort mörkertal, men några få som ligger på intensiven. Att då stänga skolor och förskolor här uppe för att det finns regioner söderut som har en mycket större smittspridning tycker alla fall inte jag är nåt bra förslag. Det är en jäkla skillnad på folktäthet här uppe jämfört med tex Stockholm, London, Paris eller vilken annan storstad som helst.

Med det sagt så tycker jag det är helt otroligt att SL-trafiken har dragit ned i Stockholm, där det verkligen är ett problem med smittspridningen, och att vissa regioner kommer få det jobbigt framöver.

Annars tycker jag att Anders Tegnell har varit en klippa, och som jag ser det haft en precis lagom avvägning på åtgärder.
 

Visom

Aktiv medlem
Annars tycker jag att Anders Tegnell har varit en klippa, och som jag ser det haft en precis lagom avvägning på åtgärder.
Håller helt med. Visst, vissa prognoser har varit fel, men åtgärderna har alltid varit korrekta som jag ser det. Vi har smittan ute i samhället och de flesta prognoser säger att 50-80% kommer att smittas. Så det gäller att balansera det så att sjukvården hela tiden har kapacitet att hantera IVAfallen tills detta blåst över. Att helt tvärnita och sätta hela landet i karantän innebär ju bara att man skjuter problemet framför sig. Jag har förtroende för de som säger att vi ska ha ett lagom antal smittade tills vi får flockimmunitet och FHMs riktlinjer verkar rimliga för att uppnå den balansen.
 

apersson850

Aktiv medlem
Somliga påstår att minskade luftföroreningar har räddat fler än vad som dött i Corona. Om det finns någon matematik bakom det, eller om det också är fria gissningar, det vet jag inte.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Somliga påstår att minskade luftföroreningar har räddat fler än vad som dött i Corona. Om det finns någon matematik bakom det, eller om det också är fria gissningar, det vet jag inte.
Här går det att läsa mer om det: https://www.forbes.com/sites/jeffmcmahon/2020/03/16/coronavirus-lockdown-may-have-saved-77000-lives-in-china-just-from-pollution-reduction/?subId3=xid:fr1584432575278hjc&fbclid=IwAR1r16p2T2eXNurDj4aeibgYo1j6q4mfeIkvhDShhwF75N0PDaHXZSLoUsM

Men det känns rätt troligt, med tanke på hur dålig luften är i vissa delar av världen.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag har förtroende för de som säger att vi ska ha ett lagom antal smittade tills vi får flockimmunitet och FHMs riktlinjer verkar rimliga för att uppnå den balansen.
Det är väl bara för din del och hoppas på att inte du själv eller just dina nära och kära kvävs ihjäl i någon IVA-säng i väntan på den där flockimmuniteten!
 

gunnargren

Aktiv medlem
Det är väl bara för din del och hoppas på att inte du själv eller just dina nära och kära kvävs ihjäl i någon IVA-säng i väntan på den där flockimmuniteten!
Vad är din lösning på problemet? Sätta alla i karantän tills vidare? Så får vi en explosion i höst när alla börjar komma ut och ses igen...Jag träffar inte mina anhöriga som är riskzonen tills det här har blåst över, tråkigt, men bättre det än att sätta ett helt samhälle i karantän.
 

Visom

Aktiv medlem
Det är väl bara för din del och hoppas på att inte du själv eller just dina nära och kära kvävs ihjäl i någon IVA-säng i väntan på den där flockimmuniteten!
Så du tror vi har ett vaccin innan vi får flockimmunitet? Eller vad menar du är lösningen?
 

alfin

Aktiv medlem
Så du tror vi har ett vaccin innan vi får flockimmunitet? Eller vad menar du är lösningen?
Jag har naturligtvis ingen lösning, men jag tycker det är synnerligen cyniskt och etiskt tvivelaktigt med strategier som bygger på att andra dör i väntan på att man själv ska bli immun. Storbrittanien har som bekant nu helt gett upp den strategin och infört strikta regler för social samvaro. I Stockholm ställer man istället in bussturer, så folk åker packade som sardiner i burk, pubarna var välfrekventerade i helgen med berusade människor i olika åldrar, sittandes axel mot axel i barerna. För att inte tala om alla de odödliga som åkt från Stockholm till Åre och Sälen för lite skidåkning, samtidigt som de sprider smittan vidare ut i landet. Bara svenskar är så in i helvete naiva så de tror att om statsministern ser allvarlig ut i TV när han talar till nationen, då kommer alla medborgare att göra som han säger. Om man som enda land i världen begränsar grupper till 500 personer, när alla andra vidtar mycket strängare regler, då ska man vara jävligt godtrogen om man i vanlig ordning utgår från att svenskar vet bättre än alla andra. Men som sagt, det gäller bara att inte dö själv om nu Anders Tegnell är helt ute och cyklar. Vi lär veta mer om ett par tre veckor om smittspridningen och dödsfallen ökar exponentiellt som i alla andra länder. Då får vi se hur FHM lyckas vrida till sina uttalanden så du fortsätter tro på dem.
 

Håkan_S

Aktiv medlem
Jag har naturligtvis ingen lösning, men jag tycker det är synnerligen cyniskt och etiskt tvivelaktigt med strategier som bygger på att andra dör i väntan på att man själv ska bli immun.
Någon sådan strategi har väl ingen sagt att den har.
Om man som enda land i världen begränsar grupper till 500 personer, när alla andra vidtar mycket strängare regler
Alla andra länder i världen har inte strängare regler än Sverige.

I Sverige dör 1500 - 2000 personer varje år p.g.a den vanliga influensan. Trycker du man ska ta till lika drastiska åtgärder varje vinter i fortsättningen?
 
Senast ändrad:

Håkan_S

Aktiv medlem
Undersökningar visar att de som röker löper 14 gånger större risk att avlida av covid-19.
Något politikerna i världen borde göra vore att totalförbjuda tillverkning och försäljning av cigaretter och annat rökverk. Varför hör man inget sådant krav?
 

ehrsa

Aktiv medlem
Jag har naturligtvis ingen lösning, men jag tycker det är synnerligen cyniskt och etiskt tvivelaktigt med strategier som bygger på att andra dör i väntan på att man själv ska bli immun. Storbrittanien har som bekant nu helt gett upp den strategin och infört strikta regler för social samvaro. I Stockholm ställer man istället in bussturer, så folk åker packade som sardiner i burk, pubarna var välfrekventerade i helgen med berusade människor i olika åldrar, sittandes axel mot axel i barerna. För att inte tala om alla de odödliga som åkt från Stockholm till Åre och Sälen för lite skidåkning, samtidigt som de sprider smittan vidare ut i landet. Bara svenskar är så in i helvete naiva så de tror att om statsministern ser allvarlig ut i TV när han talar till nationen, då kommer alla medborgare att göra som han säger. Om man som enda land i världen begränsar grupper till 500 personer, när alla andra vidtar mycket strängare regler, då ska man vara jävligt godtrogen om man i vanlig ordning utgår från att svenskar vet bättre än alla andra. Men som sagt, det gäller bara att inte dö själv om nu Anders Tegnell är helt ute och cyklar. Vi lär veta mer om ett par tre veckor om smittspridningen och dödsfallen ökar exponentiellt som i alla andra länder. Då får vi se hur FHM lyckas vrida till sina uttalanden så du fortsätter tro på dem.
Det känns som du hela tiden ligger efter i dina kommentarer, vad gäller hur Sverige hanterar det hela, det finns nya åtgärder som 'Sverige' nu vidtagit.. och fortfarande känns det högst rimligt det Sverige idag har kommit med, och inte kommit med anser jag. Vore klädsamt att inte försöka vara experter på det här området, eftersom 'vi' ju inte är det.. det blir bara hysteriskt! Förmodar att den här lite hysteriska tråden är en avknoppning från Facebook eller andra 'osociala' medier.. tur att man inte finns där..
Hälsn!
 

apersson850

Aktiv medlem
Försäljningen av kameror som Canons nya 1DX Mark III och Nikons D6 mattas kanske lite nu, när OS tydligen ska flyttas fram ett år.
 

larsborg

Aktiv medlem
Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?
Allmänt, inte bara pro kameror, även hela kameraförsäljningen
kommer, att dala kraftigt.
De flesta fotografer, amatör och pro, har idag en utrustning, mera än tillräckligt bra, för att få utmärkta resultat.
Coronaviruset har säkert dämpat intresset för nya inköp/uppgraderingar.
Var det inte just det, som denna tråd egentligen skulle handla om?
Är denna lite hysteriska tråd en avknoppning från Facebook eller andra "osociala" medier, - inte mycket som här handlar om kameraförsäljningen?
Effektivt sätt, att döda ett forum inom fotografi!
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Det är verkligen "snillen spekulerar" på den här diskussionen.
Lekmän som tror sig veta allt.

Läs inlägg #401

Det är alla fall någon som satt sig in och lyssnat -- Innan han skriver av sig i affekt.

Tveksamt om den här tråden överhuvudtaget här hemma på FS.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Om alla trådar håller sig strikt till foto så är det en viss risk att forumet dör ut. En hel del som häckar här svarar också på fotofrågor som dyker upp.
För proffsfotografer som oroar sig för jobbet är nog den här tråden en ventil.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag har naturligtvis ingen lösning, men jag tycker det är synnerligen cyniskt och etiskt tvivelaktigt med strategier som bygger på att andra dör i väntan på att man själv ska bli immun. Storbrittanien har som bekant nu helt gett upp den strategin och infört strikta regler för social samvaro. I Stockholm ställer man istället in bussturer, så folk åker packade som sardiner i burk, pubarna var välfrekventerade i helgen med berusade människor i olika åldrar, sittandes axel mot axel i barerna. För att inte tala om alla de odödliga som åkt från Stockholm till Åre och Sälen för lite skidåkning, samtidigt som de sprider smittan vidare ut i landet. Bara svenskar är så in i helvete naiva så de tror att om statsministern ser allvarlig ut i TV när han talar till nationen, då kommer alla medborgare att göra som han säger. Om man som enda land i världen begränsar grupper till 500 personer, när alla andra vidtar mycket strängare regler, då ska man vara jävligt godtrogen om man i vanlig ordning utgår från att svenskar vet bättre än alla andra. Men som sagt, det gäller bara att inte dö själv om nu Anders Tegnell är helt ute och cyklar. Vi lär veta mer om ett par tre veckor om smittspridningen och dödsfallen ökar exponentiellt som i alla andra länder. Då får vi se hur FHM lyckas vrida till sina uttalanden så du fortsätter tro på dem.
Jag vet inte hur det är i UK, men kan det vara så att vårdplatserna har fyllts ordentligt och man slår till bromsarna?
SL bussarna i Stockholm har mer brist än vanligt på chaufförer nu.
Du kanske kan rycka in och köra?;)
Bussförarna kan ju köra förbi hållplatser innan det blir fullt i bussen, konstigt att dom inte fått order om det.
Konstigt att det är packat i bussarna när så många stannar hemma.

Att inte pubägare ser till att det är ordentlig lucka mellan gästerna låter dumt, men nu har den detaljstyrningen kommit, kanske den efterlevs oxå.

Man kan säga att det finns 3 grupper;
1. dom räddhågsna som har suttit inne i veckor nu.
2. "Normala" människor som är förståndiga.
3. Och dom slarviga som skiter i 1,5m och inte använder vantar.
Statsministerns tal når 1 och 2 som kanske stänger in sig mera.
Den här gången kan det vara i onödan.

Statsministrar och presidenter håller alla tal till nationen ibland, och det bara för att Sveriges statsminister gör det, eller?

Folkhälsomyndigheten vet inte mer än alla andra, men det antar jag att WHO gör.
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Om alla trådar håller sig strikt till foto så är det en viss risk att forumet dör ut. En hel del som häckar här svarar också på fotofrågor som dyker upp.
För proffsfotografer som oroar sig för jobbet är nog den här tråden en ventil.
Snarare mest en massa "proffstyckare" som vet bättre än experterna oavsett ämne. Men visst så länge de håller sig till fotorelaterade trådar så bidrar de ibland med kunskap även om många trådar också spårar ur just pga av tyckande istället för kunskap.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har förtroende för de som säger att vi ska ha ett lagom antal smittade tills vi får flockimmunitet och FHMs riktlinjer verkar rimliga för att uppnå den balansen.
Flockimmunitet får vi genom stor smittspridning eller genom vaccinering. Det senare är förstås att föredra, men av allt att döma lär det dröja med att få fram ett vaccin så det kommer förmodligen att bli flockimmunitet genom stor smittspridning.

Det behövs inte så mycket strategi för det utan det går av sig självt eftersom det inte går att stoppa smittspridningen (med rimliga medel). Strategin är att dra ut på smittspridningen så mycket det går för att undvika överbelastning av sjukvården men så småningom blir ändå tillräckligt många smittade för att flockimmuniteten ska uppstå.
 
ANNONS