Annons

Godox V1 från Ebay?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
En snabb fråga om att handla något dylikt från Ebay med kort? Aldrig handlat på Ebay men läste omdömen etc från säljaren som verkar ok. Den är från Tyskland står det. Dock läser man massa kritik om att handla saker över Ebay och är lite orolig när det ändå handlar om 3000 kronor eller så.
Behöver lite råd bara om detta om någon har:)
/martin.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag har handlat en hel del genom ebay och hittills har det gått bra. När jag hittar någon produkt jag vill köpa brukar jag kolla några saker:
1. Varifrån skickas varan? Kolla att det verkligen är inom EU eller EES. Jag köpte några CD-skivor som skickades från Gurnsey som jag trodde tillhörde EU men ack så fel jag hade. Det blev dyra skivor! Är det väldigt billigt kan det kanske löna sig att betala moms, tull och expeditionsavgift om varan kommer från annat land.
2. Hur många omdömen har säljaren? Färre än 100 kräver lite mera koll
3. Hur bra är betygen? Under 98% kräver lite koll på omdömen de senaste månaderna eller åren, beroende på hur många omdömen.
4. Koll på säljarens datum för medlemskap och var registreringen är.
5. Betalningsmetod? Jag föredrar betalning via PayPal.
6. Fraktkostnaden, är den rimlig?

Sedan gör jag en bedömning av annonsens utformning och trovärdighet i allmänhet.

Till exempel kan en säljare har 50 omdömen och två negativa. Då kollar jag när dessa gavs och vad det negativa var. Är det alldeles i början och kanske handlar om någon struntsak, t ex att köparen tycker att varan skickades sent, så kan det vara OK att köpa ändå.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag har handlat en hel del genom ebay och hittills har det gått bra. När jag hittar någon produkt jag vill köpa brukar jag kolla några saker:
1. Varifrån skickas varan? Kolla att det verkligen är inom EU eller EES. Jag köpte några CD-skivor som skickades från Gurnsey som jag trodde tillhörde EU men ack så fel jag hade. Det blev dyra skivor! Är det väldigt billigt kan det kanske löna sig att betala moms, tull och expeditionsavgift om varan kommer från annat land.
2. Hur många omdömen har säljaren? Färre än 100 kräver lite mera koll
3. Hur bra är betygen? Under 98% kräver lite koll på omdömen de senaste månaderna eller åren, beroende på hur många omdömen.
4. Koll på säljarens datum för medlemskap och var registreringen är.
5. Betalningsmetod? Jag föredrar betalning via PayPal.
6. Fraktkostnaden, är den rimlig?

Sedan gör jag en bedömning av annonsens utformning och trovärdighet i allmänhet.

Till exempel kan en säljare har 50 omdömen och två negativa. Då kollar jag när dessa gavs och vad det negativa var. Är det alldeles i början och kanske handlar om någon struntsak, t ex att köparen tycker att varan skickades sent, så kan det vara OK att köpa ändå.
Tack som tusan:) Jo han har över 300 och 99% eller så positiva tror jag det var. kan länka till vilken det var så kan någon som är bättre än mig kanske bara se snabbt om han verkar ok :)?
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Registrerad säljare i Kina, men det står att de skickar från Mettmann mellan Düsseldorf och Wuppertal. Feedbacken verkar hyfsad med bara tre neutrala och två negativa det senaste året, varav två neutrala senaste månaden. Dessa var dessutom samma produkt och samma köpare.

Ingen verkar ha klagat på att varorna kommer från annat land än Tyskland så det verkar OK.

Hur stor är prisskillnaden på en V1 från någon annan säljare?
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Registrerad säljare i Kina, men det står att de skickar från Mettmann mellan Düsseldorf och Wuppertal. Feedbacken verkar hyfsad med bara tre neutrala och två negativa det senaste året, varav två neutrala senaste månaden. Dessa var dessutom samma produkt och samma köpare.

Ingen verkar ha klagat på att varorna kommer från annat land än Tyskland så det verkar OK.

Hur stor är prisskillnaden på en V1 från någon annan säljare?
Kollade från typ B&H på nätet för en ny, men där lägger dom på momsen och då vart det typ 4000 kronor med det extra kitet för gels etc. One stop digital( vet inte mycket om dom..) hade den för runt 2500 kronor. Om du menar andra säljare från just Ebay där verkar det vara den billigaste men inte superstor skillnad. Dom ligger mallan 240 pund upp till 300 med lite olika tillbehör typ.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
One Stop Digital är ett Hong Kong-företag. Det står något om att kräva tillbaka momsen men jag har inte läst så mycket vad de menar eller hur det funkar. Tål nog att kontrolleras noga.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
One Stop Digital är ett Hong Kong-företag. Det står något om att kräva tillbaka momsen men jag har inte läst så mycket vad de menar eller hur det funkar. Tål nog att kontrolleras noga.
Ja jag har sett dom förut men är lite skeptisk faktiskt, har iof sett någon annan härifrån handla dä tidigare men inte hört mycket annars.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag köpte min V1 på ebay från en kinesisk säljare som skickade via England. Inga problem alls och den kom som utlovat.

Ok det låter ju lovande :) såg just den där säljaren också och såg hur många bra omdömen etc han hade så det såg onekligen rätt bra ut.
Skönt att höra att det funkade för dig utan problem.
 
ANNONS