Snabbare program än Faststone har jag svårt att tänka mej.
Vill du jämföra bilder markerar du upp till 4 st och trycker på P så får du upp dem samtidigt på skärmen. Där kan du zooma som vanligt i alla bilderna samtidigt eller bara i en i taget genom att hålla ctrl nere. Med ctrl nere kan du också flytta en bild i taget av de som visas.
I inställningar kan du välja att använda mushjulet för att zooma. Du kan ställa in så att vald bild går upp i fullskärmsläge genom att klicka på mushjulet och låta bilden gå tilbaka till tumnagel med ett nytt klick på samma sätt som du använder Enter.
Du kan bläddra med h och v pil och zooma med upp- och nerpil eller med h och v musknapp.
Taggar gör du med § när en bild är uppe i fullskärm eller är markerad som tumnagel.
Under fliken Markering kan du välja vad som ska ske med taggade bilder.
Det finns mängder av snabbkommandon, vissa är samma eller nästan samma som i Ps.
Och något som jag uppskattar är att bilderna visas i helskärm utan ramar och annat tjafs runtomkring.
Sedan kan ju programmet en mängd andra konster som i vissa fall kan automatiseras, som konvertering till förutbestämda storlekar efter hur man specificerar hur det ska göras och namnändring och numrering av t.ex. jpg- och tif-bilder. Det går numera också att starta programment i två instanser för att t.ex. sortera bilder mellan olika mappar. Ett tips, ställ då in progrmmet så att den andra instansen startar med annat utseende så är det lättare att hålla koll på var man är någonstans bland mapparna. Det kommer ny uppdateringar flera ggr per år och jag som använt det sedan version 1.6 hittar ständigt nya funktioner fortfarande.