Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteri som inte håller laddningen trots nytt (men troligen en "hyllvärmare")

Produkter
(logga in för att koppla)

Hängbjörk

Aktiv medlem
Hej igen, köpte nyligen två batterier Nikon EN-EL4, som jag visste hade legat på en affärshylla länge och som jag därför fick för drygt halva priset. Jag visste också att det kunde vara riskfyllt, så jag är inte ute efter att klaga, bara att lära mig, och hoppas att frågan kan vara av allmänt intresse, oavsett kameramärke.

Det ena laddade precis som förväntat och har fungerat ett par veckor och ser ut att räcka till niohundra exponeringar och visar en nolla, som är bästa värdet för ”livsålder”. BRA!

Det andra, som är det yngre och kraftfullare EN-EL 4a, var tvärdött och det tog inte laddning fast jag försökte fem sex gånger. Sista gången kom det i gång så pass att det gick att trycka på knappen för att kalibrera, och sedan laddade det till synes fullt.

Men efter ett femtiotal exponeringar dör batteriet helt eller nästan helt och har så gjort fem sex gånger. Det har också ”åldrats”
så att det nu visar en tvåa på den 4-gradiga skalan över livsålder.


Någon som kan förklara eller varit med om något liknande?

Tacksam i så fall
Frippe

PS
(Nikons support svarade vänligt och bad mig reklamera köpet, vilket dock inte går eftersom affären inte finns kvar.)
 

ajoe

Aktiv medlem
På den tiden man använda nickelkadmiumbatterier så lärde man sig att de åldras minst om de förvaras urladdade, vilket ju var ofantligt opraktiskt. De Litiumbaserade teknologi som finns i alla högpresterande batterier numera är helt beroende av att man inte underskrider eller överskrider tillåten cellspänning och ur åldringssynpunkt är det bäst att de är laddade till cirka en tredjedel av maximal kapacitet, vilket är anledningen till att ett nytt batteri fungerar direkt ur paketet.

Ditt EN-EL4a måste ha hamnat utanför tillåten cellspänning av någon anledning och går nog inte att rädda.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
I ditt en-el4 sitter det tre stycken litium-jon celler i storlek 18650 samt ett lite elektronik som sköter övervakningen av cellerna.
De får inte laddas till en för hög spänning.
De får inte laddas ur till en för låg spänning.
De får inte ha en för stor spänningsskillnad inbördes.

När cellerna bara ligger så laddas de ur sig själv med tiden. Sakta men säkert sjunker spänningen och till slut har den sjunkit långt under den nedre gränsen på 2,5V vid vilken de börjar att ta skada.
Till slut är spänningen nere på noll och även om det går elektriskt att få igång dem igen brukar det inte vara värt det. Beroende på användningsområdet kan det dessutom medföra en risk att försöka ladda upp och använda dem igen.
Att de var svåra att ladda upp och håller laddningen uruselt visar att de är skadade och har gjort sitt.

Du skriver att du nyligen köpte dem men att butiken inte finns kvar? Var det en konkursutförsäljning eller har butiken precis lagt ner?
 

Ventures

Aktiv medlem
Man lär kunna få igånģ ett batteri som laddats ur för långt om man går förbi skyddskretsen och får upp spänningen i varje cell. Eftersom litiumbatterier kan både explodera och börja brinna om de är felaktiga är det nog inte värt att experimentera. Jag har använt icke original en-el4 från batterigiganten eller vad se heter som fungerat bra under många år. De kostar drygt hälften av vad originabatterier kostar.
Att köpa begagnade batterier, original eller inte, är ett chanstagande eftersom ett misskött batteri kan vara slut trots att det är nästan nytt.
 

Erik X

Aktiv medlem
Man lär kunna få igånģ ett batteri som laddats ur för långt om man går förbi skyddskretsen och får upp spänningen i varje cell.
Gör ALDRIG detta! En litiumcell som har djupurladdats under ca 2V får metallbeläggning på ena elektroden och när den laddas igen så kan metallskiktet bilda små vassa nålar som sticker hål på isolationsskiktet och då har man alla nödvändiga förutsättningar för att en brand ska starta. Det är därför batterierna innehåller elektronik som stänger av batteriet permanent om det har djupurladdats en enda gång!

Litiumbatterier håller bäst om de lagras med mellan 40-60% laddning och låg temperatur förlänger givetvis livslängden. Åldringen följer snällt Arrhenius ekvationer; +10C temperaturökning halverar livslängden.
Men någonstans över +70 startar fler nedbrytningsprocesser så där går det ännu fortare.
 
ANNONS