Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Belgien har jag inte sett något om, men det som redovisats från den spanska studien är preliminära resultat.
Det finns en del osäkerhetsaspekter i den än så länge.

Flockimmunitet får vi eller så får vi det inte. Det går inte att styra så värst mycket. För att maximera chanserna till flockimmunitet måste man öka smittspridningen så mycket som möjligt och det kan, som sagt, medföra konsekvenser om vi inte vill ha.

Vi hoppas på det. Vet att Belgien togs upp i samband med Spanien och hamnade på låga 6 %. Man behöver inte säga exakta procenttal, utan mer om det är högt eller lågt. T Britton:s matematiska modeller kanske inte håller? Och kommer inte ekonomin igång blir det heller inga nya kameror.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Det är nog inte Sveriges strategi för att bromsa smittspridnignen av SARS-CoV-2 som har orsakat höga dödstal utan strukturella fel i äldrevården sen länge.

Strategin att hålla nere smittspridningen i samhället har lyckats såtillvida att sjukvården inte har överbelastats. Att så mycket smittspridning har skett på ålderdomshemmen beror knappast på den strategi som Folkhälsomyndigheten har valt, utan på misskött äldrevård sen ganska lång tid tillbaka.
Ja det talas att om att så höga tal som 75% av avlidna skall komma från äldrevården, normalt brukar väl Sverige ha mycket goda rykten om att ligga väl framme vad gäller forskning och social välbeställdhet, höga bidragskostnader med mera. Journalisterna verkar ändå avvaktande med kritiska frågor om äldrevården, hur många nya kommer in i äldrevården varje månad tex, man avslöjar stora brister i utbildningen, timanställda som rycker in osv. Tyskland ser ut att ha en mycket förnämligt sjukvårds system, fins en del att läsa om det.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Sveriges siffror bygger på antaganden. Spanien har ändå försökt kartlägga. Där ligger Madrid på ca 11 % smittade enligt undersökningen medan andra delar av Spanien 1-3 %. Min poäng är att antalet smittade kan vara mycket lägre än vad vi har förväntat oss [...]
Ja spridningen kan vara lägre. Eller högre.
Inte ens Spanien har ”kartlagt” även om de har ett större antal gjorda tester som de sammanställt till statistik.

Oavsett mätmetod är det viktiga att mätresultatet används till att fatta kloka beslut om eventuella åtgärder.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vi hoppas på det. Vet att Belgien togs upp i samband med Spanien och hamnade på låga 6 %. Man behöver inte säga exakta procenttal, utan mer om det är högt eller lågt. T Britton:s matematiska modeller kanske inte håller? Och kommer inte ekonomin igång blir det heller inga nya kameror.
Spaniens och Belgiens låga spridning borde väl ses som ett lyckat resultat av en hård nedstängning. Jag antar (!) att det var precis vad man ville uppnå. Jag antar (!) också att spridningen innan man hann stänga var så stor att man ändå drabbats så hårt som man gjort.
Det är nog svårt att jämföra dödlighetsgraden per smittad om man har ett R-tal före och ett annat efter en viss åtgärd.

Sverige har inte varit lika hårt nedstängt, så hur spridningen ser ut här bör nog mätas här.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är nog inte Sveriges strategi för att bromsa smittspridnignen av SARS-CoV-2 som har orsakat höga dödstal utan strukturella fel i äldrevården sen länge.

Strategin att hålla nere smittspridningen i samhället har lyckats såtillvida att sjukvården inte har överbelastats. Att så mycket smittspridning har skett på ålderdomshemmen beror knappast på den strategi som Folkhälsomyndigheten har valt, utan på misskött äldrevård sen ganska lång tid tillbaka.
Det där är trams som du upprepat många gånger. Att det finns strukturella fel med äldrevården kan jag hålla med om.

Det var dock regering och FHM som offrade dom gamla, gamlingarna blev ett bondeoffer i den svenska coronastrategin.

Ingen vågade ta dom besluten som förmodligen hade räddat ca 1000 liv.
Besöksförbud på ålderdomshemmen
Masktvång på all personal på ålderdomshemmen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det där är trams som du upprepat många gånger. Att det finns strukturella fel med äldrevården kan jag hålla med om.

Det var dock regering och FHM som offrade dom gamla, gamlingarna blev ett bondeoffer i den svenska coronastrategin.

Ingen vågade ta dom besluten som förmodligen hade räddat ca 1000 liv.
Besöksförbud på ålderdomshemmen
Masktvång på all personal på ålderdomshemmen.
Alla åtgärder baseras på respektive lands olika legala förutsättningar. I Kina var det tydligen helt okej att svetsa igen dörrar så att folk inte kunde gå ut. Eller mot deras vilja släpa dem till sjukhus.
I Sverige är vården av de gamla lagd på uppdrag till kommunerna. Ett delegerat system som vi tänkt fungerar skapligt under normala situationer. Det är inte alltid möjligt att från ena dagen till den andra förändra sakernas tillstånd i ett demokratiskt land.
Totalitära stater har andra möjligheter.
Demokrati har sina förtjänster, och sitt pris.

Men visst gör det ont i folksjälen att se dessa dödstal i Sverige. För varje död finns dessutom ett antal närstående som berörs ännu hårdare. Där dödstalet inte är en siffra, men en livslång relation som upphör.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Samtidigt i ett parallellt universum.

Island har sedan urminnes tider varit beroende av, och högt uppskattat, sin unika hästras. Islandshästen.

Man har under mycket mycket lång tid varit rädd för att förlora dessa kära vänner. För att minska risken för rasen har man i lagen förbjudit att en sådan häst som varit utanför Island att komma hem igen.
När islänningar åker iväg på världsmästerskap och andra tävlingar gör de det med vetskapen att de inte får ta med sig hästen hem efteråt.
 

Falumas

Aktiv medlem
Alla åtgärder baseras på respektive lands olika legala förutsättningar. I Kina var det tydligen helt okej att svetsa igen dörrar så att folk inte kunde gå ut. Eller mot deras vilja släpa dem till sjukhus.
I Sverige är vården av de gamla lagd på uppdrag till kommunerna. Ett delegerat system som vi tänkt fungerar skapligt under normala situationer. Det är inte alltid möjligt att från ena dagen till den andra förändra sakernas tillstånd i ett demokratiskt land.
Totalitära stater har andra möjligheter.
Demokrati har sina förtjänster, och sitt pris.

Men visst gör det ont i folksjälen att se dessa dödstal i Sverige. För varje död finns dessutom ett antal närstående som berörs ännu hårdare. Där dödstalet inte är en siffra, men en livslång relation som upphör.
Vem som har ansvaret för äldreförvaringen (för mycket annat är det inte) spelar ingen roll. Sverige är ett oerhört centralstyrt land, förmodligen bara överträffat av Kina och Nordkorea. Att Sverige sedan är demokratiskt gör inte att Sverige inte är beslutsmässigt utan Sverige kan ta demokratiska beslut som resulterar i lagar och förordningar. Så Sverige hade alla förutsättningarna för att skydda dom gamla, men valde att inte göra det.

Länder som USA, Tyskland, Schweiz där centralstyret är relativt svagt har lyckats med detta på demokratiska vis.
 

PMD

Aktiv medlem
Det där är trams som du upprepat många gånger. Att det finns strukturella fel med äldrevården kan jag hålla med om.
Så du håller med om tramset?

Det var dock regering och FHM som offrade dom gamla, gamlingarna blev ett bondeoffer i den svenska coronastrategin.

Ingen vågade ta dom besluten som förmodligen hade räddat ca 1000 liv.
Besöksförbud på ålderdomshemmen
Masktvång på all personal på ålderdomshemmen.
Kom du med det förslaget innan regeringen beslutade om besöksförbud på ålderdomshemmen?
I så fall är du trovärdig i din kritik.

Problemen med ålderdomshemmen började dock mycket tidigare, kan vi konstatera i efterhand. Förmodligen började smittspridningen på dessa ungefär samtidigt som i samhället i övrigt. Det hade alltså behövts en besöksförbud innan spridningen hade kommit igång, och det hade mötts av massiv kritik, tror jag.
 

PMD

Aktiv medlem
Sverige är ett oerhört centralstyrt land, förmodligen bara överträffat av Kina och Nordkorea.
Det är både sant och falskt. Väldigt mycket av offentlig verksamhet sköts av kommuner och landsting. Staten sätter upp ramarna, dvs stiftar lagar om vad som ska göras. Dessa lagar kan inte kommuner och landsting avvika så mycket från.

Så i någon mening är Sverige centralstyrt, alla medborgare ska behandlas lika av det offentliga, men i en annan mening är landet mycket decentraliserat, ansvaret för den offentliga verksamheten är till mycket stor del kommunernas och landstingens.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vem som har ansvaret för äldreförvaringen (för mycket annat är det inte) spelar ingen roll. Sverige är ett oerhört centralstyrt land, förmodligen bara överträffat av Kina och Nordkorea. Att Sverige sedan är demokratiskt gör inte att Sverige inte är beslutsmässigt utan Sverige kan ta demokratiska beslut som resulterar i lagar och förordningar. Så Sverige hade alla förutsättningarna för att skydda dom gamla, men valde att inte göra det.

Länder som USA, Tyskland, Schweiz där centralstyret är relativt svagt har lyckats med detta på demokratiska vis.
Om det nu är en tävling (med helt lika förutsättningar) får vi vänta till matchen är slut innan vi utser en vinnare.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är definitivt ingen tävling. Det är alldeles för allvarligt för vara något så tarvligt. I sverige har många fler dött än i våra grannländer. De vi skulle skydda de äldre är nu i många fall döda. Våra äldreboenden har blivit dödsfällor.
Att trycka tillbaka smittan har lyckats i många länder. I hopp om att bättre läkemedel och möjligoch nå detta i Juni.
en vaccin. I Sverige har vi en klick nästan fanatiska personer som hoppas på flockimunitet.
Tom Britton verkar räkna fel i varenda beräkning. Han förutsäger att Stockholm skulle nå 60 procent smittade i Juni.
Samtidigt visar tester från de värst drabbade områdena i Europa att de med antikroppar rör sig om 5-6 procent.
När jag var i Österrike höll man på att stänga ner. Då hade vi ganska lika siffror.
Nu har de 70 döda per miljon innevånare. Sverige har 360. Domen kommer bli hård över hur våra myndigheter hanterat detta.
 

alfin

Aktiv medlem
Din dom har vi läst här i flera veckor.
Det är väl bara du och några andra blindstyren här som inte förmår se vad som händer i samhället, utan fortsätter att blint tro på ett fåtal myndighetspersoner, vilka verkar helt oförmögna att kommunicera regler till de institutioner som behöver handfasta riktlinjer och inte rekommendationer för att skydda våra äldre.

Istället svamlar FHM runt om att det inte är deras ansvar, samtidigt som de raljant ifrågasätter alla andra länders åtgärder, vilket gör förvirringen än mer påtaglig. När det sedan går åt helvete och folk dör runt om på våra äldreboenden, då är bortförklaringarna inkompetent personal med tveksam utbildningsnivå som inte stannat hemma när de haft symtom.

På Twitter kallas Anders Tegnell för Dr Tengele! Ett passande namn för någon som experimenterar med människoliv!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är väl bara du och några andra blindstyren här som inte förmår se vad som händer i samhället, utan fortsätter att blint tro på ett fåtal myndighetspersoner, vilka verkar helt oförmögna att kommunicera regler till de institutioner som behöver handfasta riktlinjer och inte rekommendationer för att skydda våra äldre.

Istället svamlar FHM runt om att det inte är deras ansvar, samtidigt som de raljant ifrågasätter alla andra länders åtgärder, vilket gör förvirringen än mer påtaglig. När det sedan går åt helvete och folk dör runt om på våra äldreboenden, då är bortförklaringarna inkompetent personal med tveksam utbildningsnivå som inte stannat hemma när de haft symtom.

På Twitter kallas Anders Tegnell för Dr Tengele! Ett passande namn för någon som experimenterar med människoliv!
Förtroendet för hur myndigheter, Regering och Rikstad hanterar krisen är stor i Sverige, enligt de undersökningar jag sett. Vad har du för källor.


Folkhälsomyndigheten har runt 450 anställda.
MSB runt 850, och Socialstyrelsen runt 600.

Hur definierar du ”fåtal”?
 

alfin

Aktiv medlem
Förtroendet för hur myndigheter, Regering och Rikstad hanterar krisen är stor i Sverige, enligt de undersökningar jag sett. Vad har du för källor.


Folkhälsomyndigheten har runt 450 anställda.
MSB runt 850, och Socialstyrelsen runt 600.

Hur definierar du ”fåtal”?
Om du någonsin arbetat i ledande ställning i en större kunskapsorganisation, så känner du väl till hur tongivande personer styr verksamheten och vilka oskrivna regler och åsikter som gäller. Här handlar det om flockbeteende.

Giesecke har fortfarande stort inflytande och Tegnell lyssnar på honom. Johan Carlson är politruk i sammanhanget, GD för FHM och sköter föredragningarna för utvalda ministrar i regeringen. De övriga anställda du refererar till gör som de blir tillsagda.

Källan är jag. Det går bra att referera till mig. 😷
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Din dom har vi läst här i flera veckor.
Din dom har vi läst här i flera veckor.
Din dom har vi läst här i flera veckor.
Du har inte läst detta från mig i flera veckor eftersom jag avstått att kommentera. Däremot har jag kommenterat reean i Mar och April om min misstro att Sverige har hittat en fantastisk lösning och hela övriga världen har gjort fel. Vi börjar nu se facit. Det är avskräckande. Flockimuunitet är en något som man inte gärna uttalat men tydligen eftersträvar. Hela FCM verkar vara fullt med personer som rekryterats från samma kurs.
Att Sverige skulle ha bättre experter än resten av världen vill jag anse vara hybris. Snarare lär vi i Sverige ha en klick experter som tror på en en itiotopi som inga andra finner trolig'
Skall vi ta tom Brittons som som exempel. Hans prognoser är sämre än vad jag kunde kunde förustpå men en tärning.
Så fotbollen har kanske träffät ditt huvud för ofta. Du ser inte hur människor dör och många nu har mist sin son, dotter eller mormor.
 

Erik X

Aktiv medlem
Jag sitter och räknar lite.. Teorin att Covid-19 kommer från ett labb i Kina anses vara myter och lögner enligt FHM. Och själv har jag inte så mycket till övers för konspirationsteorier
Men det är intressant att räkna lite

Här finns världens enda (eller finns det något mer?) högrisklab där man håller på med genetisk manipulation på insamlade coronavirus från fladdermöss:
https://goo.gl/maps/fC9BkGf83A4UCRZG6

Och här är platsen där utbrottet anses ha startat
https://goo.gl/maps/45eUkncYHqJgWzMV9

9 km avstånd fladdermusvägen ungefär..
Sannolikheten att ett utbrott av en ren slump skulle starta inom samma kvadratmil där högrisklabbet ligger är ungefär en på 1.5 miljoner. (jordens landyta = 149 miljoner km2)
Visst om man räknar bort Antarktis och andra områden där det inte finns fladdermöss så sjunker siffran antagligen nedåt hälften. Äh det är nog bara en slump i alla fall (OBS ironi)
 
Senast ändrad:
ANNONS