Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Dödlgheten i andra infektionssjukdomar har dessutom gått ner, vilket man väl bör räkna in?

Annars håller jag nog med om att hur många som har dött inte är det enda, eller ens det viktigaste, måttet på hur lyckad strategin kommer att ha varit.
Det som har misslyckats i Sverige är att skydda åldringar på ålderdomshem, men det beror på strukturella problem i åldringsvården och kan knappast skyllas på Folkhälsomyndiigheten. FHM bedriver inte åldringsvård och har inga befogenheter att styra hur ålderdomshemmen sköts.
Det finns de som räknat att ”miljövinsten” av nedstängningar har räddat fler liv än Corona tagit. Intressant tanke. Men måste vara oerhört svårt att räkna på. Eller bevisa.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
En sak är jag dock väldigt glad över och det är att pandemin sköts av dem som sköter den och inte av de som i sin totala okunskap och neurotiska hysteri skriker värst i trådar som denna.
Länder, regeringar, epidemiologer världen över gör olika bedömningar hur man mest effektivt bemöter viruset.

Man får trösta sig med att ingen annan vet exakt heller. Du kan ha läst medicin i tio år men ändå fatta felaktiga beslut. Det är på dagen två månader sedan Tegnell bedömde risken som obefintlig att smittan skulle sprida sig i samhället, allt annat skulle lösas med smittspårning. Tegnell erkänner ju ödmjukt att han kan ha fel i sina bedömningar. Det blir nog ganska många som får revidera tidigare beslut när detta är över.

När det gäller att äldre dör i corona, får man nog titta på hur varje land tar hand om sina äldre. Svensk åldringsvård är "effektiviserad" och personalen jobbar med små resurser. En del verksamheter bedrivs i fattiga kommuner, en annan del drivs av olika entreprenörer. Statusen i arbetet är låg, många av personalen är lågutbildade och en del talar bristfällig svenska. Dessutom saknas uppenbarligen skyddsutrustning?

Precis denna analysen om åldringsvården hade DN i en artikel för snart två månader sedan som beskrev det "ojämlika" USA. Men det gäller även här i Sverige.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Men för att på riktigt förklara hur dumt det är att bedöma effekten av en strategi i andel döda i en viss sjukdom.

En åtgärd som skulle lyckas riktigt bra hade varit att skjuta ihjäl alla människor i landet när första fallet upptäcktes.
Sim Sala Bim - ingen dog i viruset!
Måste vara världens bästa strategi.

Eller hur!
 

Falumas

Aktiv medlem
Men för att på riktigt förklara hur dumt det är att bedöma effekten av en strategi i andel döda i en viss sjukdom.

En åtgärd som skulle lyckas riktigt bra hade varit att skjuta ihjäl alla människor i landet när första fallet upptäcktes.
Sim Sala Bim - ingen dog i viruset!
Måste vara världens bästa strategi.

Eller hur!
Då drabbas nog ekonomin väldigt hårt.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är roligt när man läser här att Svenskar verkar tro att Sverige är enda landet som Coronastyrs av experter.

Även konstigt att alla har en sådan övertro på FHM i detta där ingen vet och alla provar sig fram. Alla provar sig fram på olika sätt. Vad som är rätt har ändrat sig hela tiden, den enda som ändrat sig om hurvida Sveriges taktik är Trump. Så det är lite Sverige och Trump mot resten av världen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är roligt när man läser här att Svenskar verkar tro att Sverige är enda landet som Coronastyrs av experter.

Även konstigt att alla har en sådan övertro på FHM i detta där ingen vet och alla provar sig fram. Alla provar sig fram på olika sätt. Vad som är rätt har ändrat sig hela tiden, den enda som ändrat sig om hurvida Sveriges taktik är Trump. Så det är lite Sverige och Trump mot resten av världen.
Vet inte om det finns en övertro. Men det finns helt klart en tilltro till strategin och till de som leder oss.
 

PMD

Aktiv medlem
Vet inte om det finns en övertro. Men det finns helt klart en tilltro till strategin och till de som leder oss.
Ja, som jag skrev förut i den här tråden:
Jag tar mycket hellre råd av folk som är medicinskt utbildade än av outbildade politiker.
När det gäller vetenskapliga spörsmål är det rätt korkat att rösta om vad som är rätt (och det inbegriper att låta de representanter vi redan har röstat på avgöra vad som är rätt).

Låter det odemokratiskt? Ja, för vetenskap är inte demokratisk.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Det är roligt när man läser här att Svenskar verkar tro att Sverige är enda landet som Coronastyrs av experter.

Även konstigt att alla har en sådan övertro på FHM i detta där ingen vet och alla provar sig fram. Alla provar sig fram på olika sätt. Vad som är rätt har ändrat sig hela tiden, den enda som ändrat sig om hurvida Sveriges taktik är Trump. Så det är lite Sverige och Trump mot resten av världen.
Inte bara Trump då, WHO tycker också man kan se på Sverige när samhällen börjar öppna upp igen:

Sen är det väl så att det är regeringen, och inte alltid experterna som stängt ned samhället.

Sen ni som gapar om mer testning, vad gör man om man testas negativt, hur ofta ska man då testas? Nåt som däremot hade varit mer värdefullt, det är när man kan testa sig om man har haft skiten eller inte.

Sen undrar jag också Falmus mfl, vad händer när samhället börja öppna upp igen? Som det ser ut nu så är vaccin långt borta, och att helt utrota smittan kommer vara extremt svårt med stora restriktioner i samhället.

Som flera gånger i tråden sagts, svaret vem som gjorde rätt och fel ser vi inte nu eller om några veckor, utan flera år framåt.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Det finns de som räknat att ”miljövinsten” av nedstängningar har räddat fler liv än Corona tagit. Intressant tanke. Men måste vara oerhört svårt att räkna på. Eller bevisa.
Nu "spås" det att 3,2 miljoner kommer att dö av cov19.
FN "spår" att 130 miljoner fler kommer att dö av svält i år.
Några kommer att dö för att föräldrar dör i coronan, men den stora anledningen är lockdown. Inget jobb i tex legotillverkning - ingen lön - ingen mat.
 

Falumas

Aktiv medlem
Nu är talen på nyinsjuknade under 100/dag här i Schweiz, så nu smittspåras alla som insjuknar igen och 2000 inkallade får åka hem igen.
 

PMD

Aktiv medlem
Smittspårning är mycket bra. Det gäller bara att ha tillräckliga resurser för en effektiv smittspårning.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nu "spås" det att 3,2 miljoner kommer att dö av cov19.
FN "spår" att 130 miljoner fler kommer att dö av svält i år.
Några kommer att dö för att föräldrar dör i coronan, men den stora anledningen är lockdown. Inget jobb i tex legotillverkning - ingen lön - ingen mat.
Ja precis!

Ett samhälle är ett synnerligen komplext system där det är svårt att förutse effekter/konsekvenser av åtgärder. Särskilt de mer drastiska sådana.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Ja precis!

Ett samhälle är ett synnerligen komplext system där det är svårt att förutse effekter/konsekvenser av åtgärder. Särskilt de mer drastiska sådana.
Man måste ta med att resurserna för att hjälpa covidsjuka och motverka svält är ojämnt fördelade. FN räknar in vad jag förstår hela världen. Europa har sitt system med inbyggda skyddsnät, medan kontinenter som Afrika, Indien, delar av Asien har andra förutsättningar.

Tycker inte man kan ställa kontinenter, länder, system mot varandra. Man får jobba där man står och skapa positiva förändringar på sikt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Man måste ta med att resurserna för att hjälpa covidsjuka och motverka svält är ojämnt fördelade. FN räknar in vad jag förstår hela världen. Europa har sitt system med inbyggda skyddsnät, medan kontinenter som Afrika, Indien, delar av Asien har andra förutsättningar.

Tycker inte man kan ställa kontinenter, länder, system mot varandra. Man får jobba där man står och skapa positiva förändringar på sikt.
Även framgångslandet USA saknar mycket av de skyddsnät vi har i (väst)-Europa
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Även framgångslandet USA saknar mycket av de skyddsnät vi har i (väst)-Europa
Visst är det så, men USA kan ställa om och landet har resurser. Det finns även olikheter inom Europa och effekterna av pandemin är komplex och de ekonomiska konsekvenserna svåra att överblicka. Men i andra delar av världen finns det inga resurser alls, med utbredd fattigdom och korruption.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Så tråden dog ut. Det var väl bra väntat. PMD och andra som hyllade Tegnell som en ny messias verkar insett sanningen. Sveriges vägval beror på några som tror på flockimunitet.
Redan när jag var i Österrike andåg jag att Sveriges val var fel. De stängde ner. De var bland de som först drabbades. De fich stopp på smittan i Tirol.
Så var står vi idag.
Öskerrike som jag var i stängde ner. De har nu cirka 1250 ytterligare 2 döda senaste dygnet.Sverige har nu hur många och 179 sist.
Nu rekommenderar ud att man semeserar i sverige. För den som kan läsa siffror är det är det få länder som är sämre för en är ÄLDRE tillbringa sin semester. Vår gamla Oma med 94 år är fortfarande i livet. Det hade on knappast varit i Sverige. Det äldre boenden där min mamma dog i Svartedalen påav andra orsaker är nu drabbad och kommunen mörkar hur illa det är
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Så tråden dog ut. Det var väl bra väntat. PMD och andra som hyllade Tegnell som en ny messias verkar insett sanningen. Sveriges vägval beror på några som tror på flockimunitet.
Redan när jag var i Österrike andåg jag att Sveriges val var fel. De stängde ner. De var bland de som först drabbades. De fich stopp på smittan i Tirol.
Så var står vi idag.
Öskerrike som jag var i stängde ner. De har nu cirka 1250 ytterligare 2 döda senaste dygnet.Sverige har nu hur många och 179 sist.
Nu rekommenderar ud att man semeserar i sverige. För den som kan läsa siffror är det är det få länder som är sämre för en är ÄLDRE tillbringa sin semester. Vår gamla Oma med 94 år är fortfarande i livet. Det hade on knappast varit i Sverige. Det äldre boenden där min mamma dog i Svartedalen påav andra orsaker är nu drabbad och kommunen mörkar hur illa det är
???
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag tror man får bedöma effekterna av den strategi man valt på sikt, typ ett år eller två år. Kommer det inga sensationella mediciner inom ett år, kommer dödstalen förmodligen jämnas ut mellan de europeiska länderna.

Skulle det komma effektiva mediciner redan till efter sommaren, då skulle Sveriges strategi framstå som brutal i jämförelse med högre dödstal.

Nu är forskarna oense om mörkertalet, hur många har egentligen antikroppar av befolkningen 5, 10 eller 20 %. Skulle det vara som en del forskare tror bara 5% av befolkningen, då är det en lång väg kvar?
 
Senast ändrad:
ANNONS