Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
(. Vad hände egentligen när Norge fick så få dödsfall av pest? Stängde Norge alla sina flygplatser? .)
Dom stängde gränsen till sverige o lät inte svenskar få komma dit. Precis som danskarna gör nu :cool:
Historien upprepar sig.
Så när ska alla asiatiska länder få sina mängder med dödsfall?
dom låg närmast epicentrum, fick sina fall tidigt men VALDE att stoppa det.
Eftersom viruset uppträder som kluster smitta så är det rätt enkelt tydligt om man kan spåra. Sydkorea anställde 9000 spårare, sverige misslyckades på en vecka. Bra jobbat Löfgren.
 

snap01

Aktiv medlem
Kör du moped? Cykling är miljövänligare. :)


Kanske? Ja, det är ju rätt oklart än så länge hur många som smittats. Det är inte speciellt konstigt att kunskapsläget om det är lågt för närvarande. Ju mer tiden går desto mer vet vi.

Men jag tror (just nu, men det kan ändras) att vi behöver att vaccin för att uppnå flockimmunitet inom rimlig tid.
Nej jag kör tesla o du fossilbil antar jag:cool:
 

snap01

Aktiv medlem
Nu är väl inget av det han sagt något som går att ifrågasätta då man inte kan mäta något resultat förrän om ett par år eller är det något i närtid så är det i olika tidsperioder pga en skillnad på 2-3 veckor i mätningen eller att länder befinner sig i olika faser med någon vecka och då går det inte att ifrågasätta siffrorna. Om några år ska vi se att de dödstal vi har nu egentligen inte har hänt, så det är inget som vi idag behöver vara oroliga för.

Det är faktiskt bara bra med en smitta ute i samhället för detta ger en folkimmunitet, det är typ som en skogsbrand att livet efter branden i skogen ger ett kraftfullare liv (obs ironi). Nu har dock tegnell sagt att folkimmunitet är ett utopi, kanske synd att han inte tänkte på det tidigare när branden startade och som spred sig in i äldrevården. Kanske tänkte inte FHM på att det yttre samhället även finns i det inne i äldrevården?

Du har uppenbarligen svalt allt folkhälsomyndigheten sagt:cool:
så du tror att alla länder kommer ha samma capita på döda när det är över?
Säg mig någon pandemi som fungerat så.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Du har uppenbarligen svalt allt folkhälsomyndigheten sagt:cool:
så du tror att alla länder kommer ha samma capita på döda när det är över?
Säg mig någon pandemi som fungerat så.
Det inledande stycket var det som FHM hävdar, inte jag. Från min sida var det mest ironi, jag tro på Hasse och Tage att alla döda i Sverige har troligen inte hänt och om det visar sig att det som inte har hänt ändå har hänt så är det då troligen inte i Sverige.

Men det kanske är någon taktik från FHM att det är lika bra att ta allt i början så kan det bara bli bättre, vem vet. Svar får vi om några år.

Tycker det bara är tråkigt att Sverige nu är svartlistat och inte får röra sig lika fritt som andra länder, tex svenskar får inte åka in i Grekland i den första omgången. Inte ens danskarna vill ha in oss
 

snap01

Aktiv medlem
Tegnell varnade att det började röra på sig i sydkorea för 2 veckor sedan :cool:
Ok hur går det där då?
Två nya döda igår o sverige ?
och 23 nya fall som deras spårhundar kommer hitta allt runtomkring i en tugga. Sverige som inte ens testar mer än ytterst få hade väl ända nästan 700 fall på EN DAG.
Så Tegnell börja jobba nu för att skydda oss i sverige, inte att så många som möjligt ska dö pga din tanke på flock immunitet.
 

Bilagor

snap01

Aktiv medlem
Jag hade gärna provat med 2m regeln och kommer man innanför 2m munskydd.
Det inledande stycket var det som FHM hävdar, inte jag. Från min sida var det mest ironi, jag tro på Hasse och Tage att alla döda i Sverige har troligen inte hänt och om det visar sig att det som inte har hänt ändå har hänt så är det då troligen inte i Sverige.

Men det kanske är någon taktik från FHM att det är lika bra att ta allt i början så kan det bara bli bättre, vem vet. Svar får vi om några år.

Tycker det bara är tråkigt att Sverige nu är svartlistat och inte får röra sig lika fritt som andra länder, tex Sverige får inte åka in i Grekland i den första omgången. Inte ens danskarna vill ha in oss
inget land kommer vilja släppa in oss på ett bra tag. Kul för alla med hus utomlands o släktingar etc.
 

sb12

Aktiv medlem
Du är så ute o cyklar nu.
Till att börja med så är kanske bara 7-10% som har antikroppar o det betyder att det tar år att uppnå flock immunitet.
Dessutom ingen vet ens om du blir immun längre än 3 månader till max något år.
Dessutom dödsprocenten är betydligt högre än vad folkhälsomyndigheten trott o då kommer det avlida många fler
människor.
Så det kommer inte fungera med flock immunitet. Tom folkhälsomyndigheten säger att dom övergett den strategin men du hänger kvar vid den?
Det som fungerar är att bekämpa viruset med tester,spårning o isolering.
Precis som det gjordes med sars o mers.
Du skriver att hade dom kommit nu så hade dom oxå spridit sig som c19? var får du allt från? Nej det är inte så länge sedan dom kom 2003 o 2012 om jag minns rätt.
Så när får dom asiatiska länderna sina fall? dom har redan öppnat upp så hur ska dom få smittspridning utan smittade?
Du tillhör tegnells fanclub?
Vi tar en check om 9 månader så ser vi vilken strategi som fungerade. Ska bli kul att se vad du skyller på då.
Jag undrar lite var du fått all din kunskap ifrån och hur du kan vara så bra på att analysera den här typen av data. Du verkar exceptionellt bra på att hitta enkla lösningar på väldigt komplexa problem.
Imponerande!!
Jobbar du inom smittskydd eller nåt liknande?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Nästen stendött med jobb.
Hur får ni in jobb alltså det känns som att alla man hör av dig till kan inte göra något de kan inte starta nya projekt.
De få projekt de har vill alla ha.

Hur får ni in nya jobb indelas tider?
 

PMD

Aktiv medlem
Så flock immuniteten kan ni glömma.
Flockimmunitet är det enda sättet att skydda en befolkning mot ett virus, om man inte ska utrota det som man gjorde med smittkoppor. Det tog cirka 30 år och baserades på massvaccinering.

Flockimmunitet uppnår man också bäst med vaccinering, men vi vet ännu inte om det kommer att lyckas att göra ett vaccin mot SARS-CoV-2, inte heller hur lång tid det kommer att ta om det lyckas.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tittar man på kurvan över dödstalen i Sverige så ser det ändå hoppfullt ut. Man får en känsla av att det finns ett slut på den extrema situation som har varit.
När det gäller Sveriges val av strategi är, vad jag har förstått, en viktig parameter att folkhälsa som helhet är större än en enskild sjukdom. Att människor mår dåligt av total isolering exempelvis. Så det bör undvikas.
Som PMD tidigare klurade så hade flockimmunitet som mål varit ganska lätt att nå: Säg åt folk att umgås och resa mer än vanligt! Om immuniteten varit det enda målet alltså.
Men åter till kurvan. Vi får hoppas att den inte plötsligt vänder igen, nu när folket börjar slappna av och tror att allt är över.
 

Bilagor

Abe Normal

Aktiv medlem
Att dödstalen går ner i Sverige, kan bero på att man till slut har förstått att delar av äldreomsorgen har varit eftersatt och att man nu skyddar sig bättre.

För ganska exakt två månader sedan skrevs en grundlig artikel i DN om hur de äldre i USA skulle drabbas av deras dåliga arbetsförhållanden på amerikanska äldreboenden. Med dåligt betalt, timanställning, låg utbildning och inget ersättning vi sjukdom. Varför skriva om dåliga arbetsförhållanden i USA när det sker framför ögonen på oss här i Sverige. Det är precis det som har hänt i Sverige. Och det är inte Tegnells fel.

Två saker till som skaver, att viruset inte är så smittsamt som man trott men däremot farligare. Vilket sannolikt kommer göra krisen än mer utdragen. Hur ska länder förhålla sig till varandra med om man har olika nivåer på smittspridningen inom landet. Nu öppnar länder i Sydeuropa upp för turism - de känner sig säkert tvingade -. Även om man inte har utvecklat antikroppar som turist så kan man bära på viruset. Vilket kan tala för att spridningen tar fart igen?
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Dessvärre så betyder detta att viruset är betydligt dödligare än vad folkhälsomyndigheten påstått.

Alltså är sveriges strategi helt fel och kostar massa människor livet helt i onödan.
Konskapsläget ändras varje dag.
En artikel på SVT menar tvärtom, att viruset är mindre dödligt än man trott:

Om alla länder i hela världen samlade data och mätte på samma sätt hade jämförelser kanske kunnat göras. Om de vore viktigt.
Så småningom kommer troligen överdödligheten för perioden vara det enda någorlunda jämförbara talet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Alltså är sveriges strategi helt fel och kostar massa människor livet helt i onödan.
Överdödligheten i åldringsvården är i runda tal tio procent högre än samma period föregående år.
Frågan är ifall dödligheten på äldreboendet förra året var ok.
Vi pratar om 10 000 jämfört med 11 000.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Coronavirus är ofta säsongsberoende. Det finns ju ett skäl till att vinterinfluensan kallas just så. Siffrorna över nya smittade ooch antalet döda vek pllötsligt ner i de flesta länder i europa samtidigt.
Vi räddades av gonggongen. Nu gäller det smala kraft för det kommer tillbaka med fullkraft.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Coronavirus är ofta säsongsberoende. Det finns ju ett skäl till att vinterinfluensan kallas just så. Siffrorna över nya smittade ooch antalet döda vek pllötsligt ner i de flesta länder i europa samtidigt.
Vi räddades av gonggongen. Nu gäller det smala kraft för det kommer tillbaka med fullkraft.
Influensa orsakas av influensavirus (!) och inte coronavirus. Däremot orsakas en delmängd av förkylningar av coronavirus.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Coronavirus är ofta säsongsberoende. Det finns ju ett skäl till att vinterinfluensan kallas just så. Siffrorna över nya smittade ooch antalet döda vek pllötsligt ner i de flesta länder i europa samtidigt.
Vi räddades av gonggongen. Nu gäller det smala kraft för det kommer tillbaka med fullkraft.
Europas länder drabbades väl någorlunda samtidigt. Att de då också följer ungefär samma kurva känns naturligt. Men i öster är de väl på väg uppåt fortfarande? De som påbörjade resan lite senare.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Italien var helt klart drabbade före oss. Man tror nu att de första fallen inträffade i december.
En orsak man nämner i Österrke är att Italien har en stro textilindustri som har mängder av kinesiska arbetare anställda.
Den bartender som spred smittan i ISchgl var från norra Italien säsongsarbetare.
Det ledde i allafall till att Tirol smittades också väldigt tidigt. Långt före sverige.

När jag kom till Österrike 7 mars hade Sverige och Österrike ungefär lika antal döda. Sverige har en miljon innevånare mer fast storstaden Wien är å andra sidan mycket större än Stockholm.

De stängde ner i mitten av Mars. Vi körde på.

Nu har Österrike 640 döda och Sverige 4 000.
Vår väg annorlunda väg framåt har kostat liv. HUr hemmablint svensk man än är är det nu svårt att inte se realiteten.
Mycket är på gång. Både vaccin och medicin. Kanske kan det få nästa fas i smittspridningen hanteras bättre.
 

sb12

Aktiv medlem
Italien var helt klart drabbade före oss. Man tror nu att de första fallen inträffade i december.
En orsak man nämner i Österrke är att Italien har en stro textilindustri som har mängder av kinesiska arbetare anställda.
Den bartender som spred smittan i ISchgl var från norra Italien säsongsarbetare.
Det ledde i allafall till att Tirol smittades också väldigt tidigt. Långt före sverige.

När jag kom till Österrike 7 mars hade Sverige och Österrike ungefär lika antal döda. Sverige har en miljon innevånare mer fast storstaden Wien är å andra sidan mycket större än Stockholm.

De stängde ner i mitten av Mars. Vi körde på.

Nu har Österrike 640 döda och Sverige 4 000.
Vår väg annorlunda väg framåt har kostat liv. HUr hemmablint svensk man än är är det nu svårt att inte se realiteten.
Mycket är på gång. Både vaccin och medicin. Kanske kan det få nästa fas i smittspridningen hanteras bättre.
Vad betyder ”vi körde på”? Att inga åtgärder vidtogs?
Mig veterligen så har väl en hel massa åtgärder och rekommendationer utgått sedan början av mars.
 

Bengf

Aktiv medlem
Klart att man undrar hur det står till med Sveriges välfärd, höjda bostads bidrag, familjeveckor, bidrag på el-cyklar, man tog bort värnskatten vilket gav 5 miljarder om året till staten, Sverige brukar ju vara i toppen på att leva längst, men det var för många år sedan, sjukvården har varit i gungning sedan länge med för stora skillnader i hela landet, hjärtpatienter överlever inte lika bra över allt, 90-talet jobbade många inom sjukvården i Norge för bättre löner. Stockholms län har runt 2,2 miljoner invånare, vet inte om dom räknar med hela länet, eller bara Stockholms city.
 
ANNONS