Annons

Canon EOS R6

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
20mp full-frame CMOS sensor
IBIS
12fps mechanical and 20fps electronic.
Oversampled 5K Video
4K @ 60p
FullHD @ 120p
Canon Log
10-bit
Zebras
AF identical to the EOS R5
No RAW video mode
Dual SD UHS-II slots
Head detection AF
Animal detection AF
Identical 5 million dot EVF as the EOS R5
No top-down screen
Build quality not as good as the EOS R5
Bluetooth 4.2 (EOS R5 to get Bluetooth 5.0)
LP-E6NH Battery (Same as the EOS R5)
Announcement July 9, 2020
Under $2500 USD (Rumored)

Till rätt pris kan den väl vara ok men r5 ser mycket mer intressant ut. Denna lägger väl sig i. 6d , Sony a7iii, nikon z6 segmentet00DA805E-6604-4772-83A9-052E523AEB89.png5AABA6F7-47AA-4A4F-91FF-90A03A1078C2.pngB139810F-C4B4-4441-B0B2-B4CD129B1F39.png
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Ser slimmad ut, som en APS-Canon. Har svårt för den där displayratten. Helt omöjlig och jobba med, med tunna handskar blir det ännu värre.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Ful som stryk som dom flesta Canon kameror sedan F1 (old) men säkert ett tekniskt mästerverk.
 

Bengf

Aktiv medlem
Skulle främre hjul istället ligga framför avtryckaren som hos många andra kameror, bara glida ner med pekfingret och ändra, förmodligen en vanesak men ändå.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det saknas en ISO knapp (likt R5). Om man kör i M läge och vill ändra ISO och en ratt är för A och en ändrar Tv (S) hur ändrar man då ISO?

Annars, Jo samma segment som Z6 eller A7III men med dual pixel AF och enl ryktet mycket vassare EVF. Dubbla antalet dots mot A7III.

Nu det spännande. Vilken sensor. 12bps är slutar begränsningen. Men 20bps är sensor begränsningen. Det är samma som i varje fall 1D II. Har man verkligen satt in den sensorn? Har svårt att tro det med tanke på förmodade priset. Har de tagit den från 6D II och helt enkelt tillåtit väldigt mycket Rolling shutter men klarar den av 20bps? Ny sensor?

Det blir intressant i Canons Line Up. Ryktet är att R blir kvar till sänkt pris. Om RP blir kvar kan den bli riktigt billig och då ser vi nog slutet för APS DSLR.

Däremot de ljussvaga nya objektiven får allt bli rejält billiga annars kör jag mycket hellre EF objektiv med adapter och får bättre ljusstyrka till ett lägre pris.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Konstigt att den saknar iso-knapp det borde ju vara den vanligaste knappen?

kan vara samma sensor har svårt att tro att den är så dyr numer så visst skulle det kunna vara samma sensor som 1d men det får väl vi se när någon monterar isär den eller har tillgång till datorblad och kopplingsscheman.

men på torsdag vet vi säkert
 

nivas

Aktiv medlem
Inte heller R5 verkar ha en dedikerad ISO-knapp.
Antar att funktionen läggs in på M-Fn eller SET. Använder själv idag mest SET i kombination med främre hjulet när jag byter ISO (7DmkII). Annars så kanske dom kommer med en riktigt bra auto-ISO, så får vi en sak mindre att tänka på.
 

bach7617

Aktiv medlem
Är det någon som vet om Canon sålt större volymer av Canon R och RP? Intressant med tanke på att en del kanske vill uppgradera?
 

atotowi

Aktiv medlem
Det saknas en ISO knapp (likt R5). Om man kör i M läge och vill ändra ISO och en ratt är för A och en ändrar Tv (S) hur ändrar man då ISO?
Hur många rattar behöver man?
R5 & R6
1x Pekfinger, 2x tum + 1x ojektiv/adapter = 4st
ISO, Bländare, Tid och Exponering komp..

R
Främre, Bakre och Objektiv/Adapter (+ en touch bar)

Samtliga i R serien har
F- mode, där man med bakre ring kan välja funktion (Tid, Bändare, Exp Komp eller ISO) och med främre ställa in värde eller Auto.
 

ArneB

Aktiv medlem
Jag är övertygad om att M-Fn-knappen kommer fungera som i R. Ett tryck på denna tänder en snabbmeny där värden kan ändras snabbt, såsom iso, exponeringskompensation, af-metod mm. Det fungerar mycket bra i R. Iso-knappen kommer nog inte saknas.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Hur många rattar behöver man?
R5 & R6
1x Pekfinger, 2x tum + 1x ojektiv/adapter = 4st
ISO, Bländare, Tid och Exponering komp..

R
Främre, Bakre och Objektiv/Adapter (+ en touch bar)

Samtliga i R serien har
F- mode, där man med bakre ring kan välja funktion (Tid, Bändare, Exp Komp eller ISO) och med främre ställa in värde eller Auto.
Jo, du har rätt. Det finns mer rattar här än jag är van vid från deras DSLR.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jo, du har rätt. Det finns mer rattar här än jag är van vid från deras DSLR.
Att de satt en ratt upptill tycker jag är en förbättring, även om man kanske behöver känna på om just den placeringen i sidled är "rätt". En sak jag inte gillar med Canon är annars just att de bara har det runda hjulet längre ned på huset.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Att de satt en ratt upptill tycker jag är en förbättring, även om man kanske behöver känna på om just den placeringen i sidled är "rätt". En sak jag inte gillar med Canon är annars just att de bara har det runda hjulet längre ned på huset.
Jag som älskar det runda hjulet för att det är stort och lätt att sköta även med handskar. Men nu får man ju två tummhjul så alla blir glada.
 

G-son

Aktiv medlem
Funderar på det här med IBIS och adapter för EF. Om man har t.e.x som jag (EF 24-70 4 L IS) samverkar IBIS och IS ihop så man får ännu bättre stabilisering tro.
Har för mig att jag har sett en lista på vilka objektiv som klarar detta men jag kan ha fel.
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Tycker det är jättespännande det Canon gör nu. Både med kamerahusen och objektiven.

Det är kul att de tagit en liten annan infallsvinkel än de andra tillverkarna. Även om priset kan vara högt på en del exotiska objektiv så visar det ändå att Canon inte är rädda för att testa något nytt. Även de fasta ihopfällbara teleobjektiven de släpper nu är ju superkul. Att kunna plocka upp en fast 600mm eller 800mm för runt 10k är ju riktigt trevligt, i alla fall för en amatörfotograf. Visst f/11 är ju kanske inte så sexigt men att kunna experimentera med det bildsnittet utan att sälja bilen är ju jättekul. Skulle lätt kunna testa att ta med 800 mm på vandring. De verkar ju rejält lätta också.

Jag kommer direkt att plocka upp en R6 och det lilla 85 mm 2.0, om sensor och pris inte sticker iväg, och sedan plocka upp något annat spännande att experimentera med. :)
 
ANNONS