Annons

Idiotiskt misstag med superlim

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Då ankarfästet (Peak design) nästan glidit genom fästöglan på kameran, och potentiellt kunde orsakat kamera i trottoaren, så tänkte jag att åtgärda saken. Så jag använde superlim som droppades på skarvarna på de där små trianglarna. Hade papper runt om för att inte spilla.
I ett idiotiskt ögonblick så lossnade pappret samtidigt som en droppe hamnade på luckan till minneskorten, eller rättare sagt i skarven (ramen). Så nu sitter luckan fast. Det är bara en enda j-a droppe men grymt starkt lim. Provade försiktigt med en vass kniv, men det går inte. Gick till Kamerateknik i Malmö där jag fick svaret att jag måste skicka kameran till Fuji för byte av lucka (och kanske allt runtom också.
Jag får då räkna med en saftig kostnad och vara beredd på minst sex veckor utan kamera. Jag klarar ju mig hyfsat utan att kunna öppna luckan till de två minneskort som sitter i. Jag kan ju föra över bilder med usb. Men på sikt (trasigt minneskort, sälja kameran, eller så), så måste nånting göras? Försöka skära i skarven med rakblad? Bryta sönder luckan och tejpa igen kortplatserna? Som ni märkt så har jag redan lagt till mig epitetet "idiot", så det behöver inte påpekas ytterligare. Ideer?

PS: Kameran är en Fujifilm X-T2
 

pdahlen

Aktiv medlem
Någon tunn fil, nagelfil? Gärna med tänder på kanten.

Något liknade hände mig, hade en makrosläde där ratten som man skruvar fram släden lossnade, limmade fast den med superlim och limmet blev så flytande innan det torkade att det rann in i gängan till släden, så den satt fast.
 

Måns H

Aktiv medlem
Skaffa rakblad med hård rygg. Jag skulle testa att dra "baklänges" med kanten på rakbladet för att skava bort lite lim i taget. D v s hålla rakbladet med höger hand, jag är högerhänt, och dra kanten mot mig.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Rakbladsteorin känns mer och mer intressant. Var köper man sådana? Hittar bara såna man byter ut till olika modeller typ Gillette. Behöver väl fristående?
 

martley

Aktiv medlem
Aceton fungerar bäst på ohärdat lim, och så löser det även plast. Tvållösning kan fungera. Även isopropanol. Sen har jag läst nånstans att temperatur över 80°C försvagar cyanoakrylat, så försiktig värmning med varmluftspistol eller hårtork och att man sen ska man försöka bryta eller bända limfogen kan kanske fungera.
 

pysse

Aktiv medlem
Då ankarfästet (Peak design) nästan glidit genom fästöglan på kameran, och potentiellt kunde orsakat kamera i trottoaren, så tänkte jag att åtgärda saken. Så jag använde superlim som droppades på skarvarna på de där små trianglarna. Hade papper runt om för att inte spilla.
I ett idiotiskt ögonblick så lossnade pappret samtidigt som en droppe hamnade på luckan till minneskorten, eller rättare sagt i skarven (ramen). Så nu sitter luckan fast. Det är bara en enda j-a droppe men grymt starkt lim. Provade försiktigt med en vass kniv, men det går inte. Gick till Kamerateknik i Malmö där jag fick svaret att jag måste skicka kameran till Fuji för byte av lucka (och kanske allt runtom också.
Jag får då räkna med en saftig kostnad och vara beredd på minst sex veckor utan kamera. Jag klarar ju mig hyfsat utan att kunna öppna luckan till de två minneskort som sitter i. Jag kan ju föra över bilder med usb. Men på sikt (trasigt minneskort, sälja kameran, eller så), så måste nånting göras? Försöka skära i skarven med rakblad? Bryta sönder luckan och tejpa igen kortplatserna? Som ni märkt så har jag redan lagt till mig epitetet "idiot", så det behöver inte påpekas ytterligare. Ideer?

PS: Kameran är en Fujifilm X-T2
man kan skära i superlim med ett upphettat rakblad .. typ med en tändare
 

Måns H

Aktiv medlem
Rakbladsteorin känns mer och mer intressant. Var köper man sådana? Hittar bara såna man byter ut till olika modeller typ Gillette. Behöver väl fristående?
Jag trodde att Clas O skulle ha men icke! Jag letade också efter single edge scrapers men hittade bara utrikes. Förr fanns den överallt där färg såldes. Det skulle väl gå att använda vilket rakblad som helst om man skyddstejpar grundligt och eventuellt bryter av det för att skapa en lämplig kant att skrapa med.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag trodde att Clas O skulle ha men icke! Jag letade också efter single edge scrapers men hittade bara utrikes. Förr fanns den överallt där färg såldes. Det skulle väl gå att använda vilket rakblad som helst om man skyddstejpar grundligt och eventuellt bryter av det för att skapa en lämplig kant att skrapa med.
Menar du inte det som länkas hos Jula ovan? Finns hos Bauhaus också, betydligt billigare (förmodar att det är samma bredd).

(Till: https://www.bauhaus.se/fonsterskrapa-stanley )

Beroende på vad man vill göra så finns ju brytbladsknivar också. Eller skrapor för keramikhällar som har en del likheter med fönsterskrapor. De bladen brukar dock mer likna rakblad med dubbelegg avsedda för rakning.
 

Erik X

Aktiv medlem
Det finns att köpa "limlösare" just till cyanoakrylat/superlim. Har inte provat själv..
När jag ska göra mini-skärjobb under mikroskop så använder jag skalpellblad som jag slipar ner (tunnar ut) med diamant-kapskiva monterad på Dremeln. Bladen blir förstås rätt sköra när tjockleken närmar sig noll :) Man får kompromissa med den styvhet som behövs..Vanliga tapetserar-rakblad går också att tunna ut i hörnen på samma sätt.
Värme (en bit över 100 grader) får cyanoakrylatlim att släppa men det kanske är ungefär där plasten börjar smälta. Varning! Limmet avger cyanid vid uppvärmning. Vädra och låt bli att andas in ångorna..
 
Senast ändrad:
ANNONS