Annons

Tips om låsbar förvaringslåda för bil?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Hur förvarar man säkrast fotoprylar en kortare tid i en personbil eller husbil? Tips, erfarenheter och idéer mottages gärna.

Jag tänker mig t.ex. en låsbar plåtlåda som man kan säkra i bagageutrymmets lastöglor. I lådan kan man förvara objektiv och annat av värde som man inte vill bära med sig när man lämnar bilen för kortare utflykter. Det kan var en enkel konstruktion - enda kravet är att lådan inte ska gå att bryta upp på trettio sekunder, samt att den ska vara förankrad i bilen. Finns det färdiga lösningar att köpa? Har någon byggt en sådan låda själv?

I den här tråden pratar vi om säker korttidsförvaring i fordon, inget annat. Förnumstiga råd som ”Säkrast är att lämna prylarna hemma!” undanbedes.
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har hittat små säkerhetsboxar för bil, typ denna, men den känns för liten för fotoprylar: https://www.arkivexperten.se/specialskap/portabel-sakerhetsbox-med-wirelas

En enkel säkerhetsbox, typ denna, kan det funka? Går den att förankra i bilen? Vill inte ha något kodlås som kräver batteri. Vanlig nyckel är bättre.
Den från Claes verkar ju vettig, frågan är hur man får fast den på ett vettigt sätt. Om man ska ha något i den när man kör så får den vara bra vadderad så att grejerna inte åker runt, eller att man har en bra kameraväska som passar till skåpet
 

Bluebike

Aktiv medlem
Säkerhetsskåp typ detfrån Classe, bulta fast i reservhjulsbalja, alternativt öglebult i skåpet och låsvire till ögla i bilen. Ett annat alternativ är att fästa skåpet i nån större bagagerumsinredning som inte tas under armen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
En låsvajer är fånigt enkel att klippa av.
Den som har verktyg och avsikt att ta sig in i bilen har nog inte långt till en lite kraftigare avbitartång.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det går säkert att bulta fast den i bagageutrymmet. Har du larm så kommer nog inte den som gör inbrottet vilja stå där allt för länge.

Själv har jag en sedan (icke kombi, inte i betydelsen senare) och nöjer mig så.
 

acke

Avslutat medlemskap
Det går säkert att bulta fast den i bagageutrymmet. Har du larm så kommer nog inte den som gör inbrottet vilja stå där allt för länge.

Själv har jag en sedan (icke kombi, inte i betydelsen senare) och nöjer mig så.
Jo, grundregel nr 1 är ju att aldrig ha något synligt i bilen som kan uppmuntra till inbrott.

Att permanent bulta fast en säkerhetsbox i bagageutrymmet känns inte optimalt. Jag vill helst kunna sätta in och ta ut boxen efter behov. Att förankra med en kedja eller kraftig vajer blir mer flexibelt.
 

Falumas

Aktiv medlem
Dom flesta boxar kan du bulta loss ganska enkelt när dom är öppna. Jag tror fotobollsfoto har rätt att biltjuvar har tillgång till bultsax och ett kassaskåp är nog väldigt frestande för en tjuv.

Min bror fick inbrott i sin när han gick och köpte glass när den satt på laddning. Bilen började filma med alla kameror den hade vid inbrottet och det var en bultsax som användes för att slå sönder rutorna
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jo, grundregel nr 1 är ju att aldrig ha något synligt i bilen som kan uppmuntra till inbrott.

Att permanent bulta fast en säkerhetsbox i bagageutrymmet känns inte optimalt. Jag vill helst kunna sätta in och ta ut boxen efter behov. Att förankra med en kedja eller kraftig vajer blir mer flexibelt.
Att bulta fast något kräver registreringsbesiktning. (Åtminstone var det så på åttiotalet när jag arbetade som servicetekniker med servicebil).
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om du sätter fast en kraftig ögla i bilen och har en kedja som går in genom hål i skåpet och som du låser fast med ett hänglås inne i skåpet, så sätter du låset så att kedjan ska bli så kort som möjligt så att det inte går att komma åt med en bultsax bakom.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Kolla även med ditt försäkringsbolag om det är ok rent försäkringsmässigt att förvara dina grejer så.
Ett snällt påpekande ..
Andra hantverkare, alltså såna med skruvdragare, cirkelsågar, tigersågar, och andra maskiner för hundra tusen i bilen eller mer har sällan något annat än bilens vanliga lås om prylarna.
Hur funkar försäkringen i dessa fall?
 

acke

Avslutat medlemskap
Om du sätter fast en kraftig ögla i bilen och har en kedja som går in genom hål i skåpet och som du låser fast med ett hänglås inne i skåpet, så sätter du låset så att kedjan ska bli så kort som möjligt så att det inte går att komma åt med en bultsax bakom.
Det är ungefär så jag funderar. Har flera kraftiga lastöglor i bagageutrymmet. Det borde gå att fixa en säkerhetsbox med ett anpassat hål i botten, där en lastögla kan träs igenom. Då kan man förankra öglan med ett hänglås inne i boxen, utan kedjor eller vajrar, och fästpunkten blir oåtkomlig för bultsax.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Kan du ha ett hål i skåpet som öglan passar in i, borde du ha en bra lösning efteråt.

Min bror fick tillbaka allt dom tog, hittades längs ensliga vägar av ärligt folk. Enligt polisen är dom bara ute efter ädelmetaller, smycken och kontanter.
Nya premium laptops, telefoner och plattor var dom inte alls intresserade av. Som tur var var vädret bra en vecka efter att det hände, så allt var i samma skick som när det togs när dom fick tillbaka sakerna.
 

BJOJOH

Aktiv medlem
Mitt tips är hundbur om du har kombi. Vissa varianter är låsbara. Fästs mot lastöglor och förhindrar åtminstone stöld via krossat fönster. Får bovarna upp bakluckan är det ändå svårt (tar tid) att ta sig in/ta loss. Vem promenerar iväg med en hundbur under armen?? Dessutom sticker bil med hundbur inte ut i mängden.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Mitt tips är hundbur om du har kombi. Vissa varianter är låsbara. Fästs mot lastöglor och förhindrar åtminstone stöld via krossat fönster. Får bovarna upp bakluckan är det ändå svårt (tar tid) att ta sig in/ta loss. Vem promenerar iväg med en hundbur under armen?? Dessutom sticker bil med hundbur inte ut i mängden.
Komplettera med en rejäl hund i buren!
 

acke

Avslutat medlemskap
Mitt tips är hundbur om du har kombi. Vissa varianter är låsbara. Fästs mot lastöglor och förhindrar åtminstone stöld via krossat fönster. Får bovarna upp bakluckan är det ändå svårt (tar tid) att ta sig in/ta loss. Vem promenerar iväg med en hundbur under armen?? Dessutom sticker bil med hundbur inte ut i mängden.
Jag har en mindre halvkombi med fast insynsskydd i hårdplast. Tror inte att det finns hundburar som passar, tyvärr.

Det händer redan idag att jag lämnar fotoprylar i olåsta väskor i bagageutrymmet kortare stunder. Man orkar inte alltid bära med sig allt. Det har gått bra hittills, men visst skulle det kännas tryggare om man kunde låsa in prylarna i en hyfsat inbrottssäker låda.
 
ANNONS