Annons

Tips om låsbar förvaringslåda för bil?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Backa till inlägg #20
Fina förvaringsboxar förvisso. Men jag tänkte mig något som inte är anpassat till amerikanska monsterbilar. Behöver inte vara så ”fancy” och behöver inte ockupera hela bagagevolymen.

Jag letar inte efter produkter som står pall för bilbrännare och dynamitarder. Biltema/Jula/Classe-style duger åt mig. 🙂
 
Senast ändrad:

Cygni

Aktiv medlem
Den från Claes verkar ju vettig, frågan är hur man får fast den på ett vettigt sätt. Om man ska ha något i den när man kör så får den vara bra vadderad så att grejerna inte åker runt, eller att man har en bra kameraväska som passar till skåpet
9 kg! vid en krock kommer den flygande och dödar allt i sin väg. Den behöver nog bulltas rejält, och inte bara i plåten på bilen.
 

acke

Avslutat medlemskap
9 kg! vid en krock kommer den flygande och dödar allt i sin väg. Den behöver nog bulltas rejält, och inte bara i plåten på bilen.
En ordentlig förankring i befintliga lastöglor bör räcka. Denna pryl är inte tyngre än många andra grejer som folk fraktar i bilar utan att blinka. Ungefär samma vikt som ett flak öl.
 

acke

Avslutat medlemskap
En vanlig kylbox som ser lite skabbig ut borde inte väcka någon större uppmärksamhet hos ev tjuvar?
Jag har ingen insyn i bagageutrymmet. Det är alltså inte förrän bagageluckan är öppen som tjuven kan se om där finns något.
Har tjuven kommit så långt att hen har öppnat bakluckan, ja då tittar nog tjuven in i en skabbig kylbox också. Tror jag.

Men bra tips ändå! I en kombi-bil med insyn i bagageutrymmet kan en gammal kylbox säkert ge ett visst kamouflage åt värdesaker.
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Min förra bil var en gammal Volvo 945 kombi med insynsskydd av typ ”rullgardin” över bagageutrymmet. I den fick jag sönderslagna rutor och inbrott två gånger, detta trots att bagageutrymmet var helt tomt båda gångerna. Jag lärde mig av detta att alltid lämna full insyn när bagaget är tomt. Drar man över insynsskyddet så tror tjuven att man gömmer något därunder.

Dessa inbrott var också en anledning till att jag senare bytte till en bilmodell med permanent insynsskydd.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Finns det verkligen inga färdiga produkter för säkrare förvaring i bilar? Det borde finnas en marknad för detta (jämför allt annat ”skräp” som säljs på Biltema 🙂). Bilar finns i miljontals exemplar över hela världen och stölder ur bilar förekommer säkert överallt. Problemet gäller ju inte bara fotoprylar utan allt stöldbegärligt. Även en laptop, en läsplatta, en dyr jacka eller finaste presentwhiskyn kan behöva låsas in kortare stunder.
De som har visats i tråden kräver nog alla lite egenmekande för att det ska bli hyfsat stöldsäkert, så det verkar inte bättre än att det är ont om färdiga sådana produkter.

Jag tror att den generella metoden som brukar föreslås är att man gömmer de stöldbegärliga grejerna så att spontana tjuvar inte blir frestade. Inbrott i bilar på spekulation för att leta efter dyra prylar är väl ganska ovanligt förekommande på de flesta parkeringar?
 

acke

Avslutat medlemskap
...
Inbrott i bilar på spekulation för att leta efter dyra prylar är väl ganska ovanligt förekommande på de flesta parkeringar?
Absolut mycket ovanligt, men ändå frustrerande de få gånger det händer. Jag har haft inbrott i parkerade bilar fyra gånger på >35 års bilinnehav. Har lyckligtvis inte haft värdesaker i bilen vid dessa tillfällen. Det är bara småsaker som blivit stulna.

Allt strul som inbrotten för med sig är jobbigt, oavsett om man blir av med prylar eller inte.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Ja, och som alltid är det inte bara sannolikheten för att en stöld ska inträffa som man bör ha med i en riskkalkyl. Konsekvenserna av en stöld ska man ha med också.

Hur lätt är det bryta sig in i din bil och köra iväg med den? Om en tjuv bryter sig in i bakluckan (förmodligen ganska lätt för en erfaren tjuv) och ser ett kassaskåp, eller liknande, så kanske han (jag har inte hört talas om så värst många kvinnliga biltjuvar) bestämmer sig för att stjäla hela bilen för att i lugn och ro kunna ta sig in i värdeskåpet.
 

Third eye

Aktiv medlem
Skulle vilja ha en kombo på inlägg 20 och Julas durkplåtslåda, någonting jag kan dra ut och slänga 2 kameraryggsäckar, dator och 2 stativ i. Har dubbelgolv i bilen så det ser ju riktigt smidigt ut att kunna dra in och ut.
Vi sover ibland i bilen men vet vi om att vi kommer va i någon stad ett dygn eller så så bokar vi hotell och baxar upp alla grejjer i rummet.
Skulle vi hitta något smidigt som åtminstone hindrade en smash and grabb så kanske vi skulle våga förvara en del i bilen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja, och som alltid är det inte bara sannolikheten för att en stöld ska inträffa som man bör ha med i en riskkalkyl. Konsekvenserna av en stöld ska man ha med också.

Hur lätt är det bryta sig in i din bil och köra iväg med den? Om en tjuv bryter sig in i bakluckan (förmodligen ganska lätt för en erfaren tjuv) och ser ett kassaskåp, eller liknande, så kanske han (jag har inte hört talas om så värst många kvinnliga biltjuvar) bestämmer sig för att stjäla hela bilen för att i lugn och ro kunna ta sig in i värdeskåpet.
Det har ju förekommit en del enkla bilstölder. Nyckeln ligger i jackfickan i hallen. Bilen på uppfarten. Nyckelns radio är tillräckligt stark så tjuven bara tar bilen och kör iväg.
Annars är nog störsändare på parkeringsplatser rätt vanligt. De ser att du kommer och aktiverar då störningen. Du parkerat, kliver ut, och låser med fjärrkontroll. Dock blir inte bilen låst. När du kommer tillbaka från butiken är bilen tom på värde.
I båda fallen kan det bli svårt med försäkringen.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag känner alltid på dörrhandtaget för att förvissa mig om att bilen blev låst. Man kan också titta på bilen medan man låser och se om bilen blinkar och lyssna efter låsklonket.

Att bara trycka på låsfjärrkontrollen och sen tro att bilen blev låst tycks mig lite naivt. Det kan finnas många andra anledningar (än störsändare) som gör att signalen inte gick fram.
 

acke

Avslutat medlemskap
...
Vi sover ibland i bilen men vet vi om att vi kommer va i någon stad ett dygn eller så så bokar vi hotell och baxar upp alla grejjer i rummet.
Skulle vi hitta något smidigt som åtminstone hindrade en smash and grabb så kanske vi skulle våga förvara en del i bilen.
Ungefär så gör jag och frugan också. All fotoutrustning av värde kånkar vi in till vårt boende, såvida vi inte bor i bilen eller i tält. De enda prylar som jag ibland lämnar i bilen över natten är stativen. Inbillar mig att stativ inte är stöldbegärliga.

Dock är det tveksamt om en låsbar låda i bilen skulle göra någon skillnad. Vi är försiktiga av oss och skulle nog släpa in utrustningen över natten ändå. Det jag efterlyser i denna tråd är en säker förvaring för kortare utflykter på ett par, tre timmar eller så.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag känner alltid på dörrhandtaget för att förvissa mig om att bilen blev låst. Man kan också titta på bilen medan man låser och se om bilen blinkar och lyssna efter låsklonket.

Att bara trycka på låsfjärrkontrollen och sen tro att bilen blev låst tycks mig lite naivt. Det kan finnas många andra anledningar (än störsändare) som gör att signalen inte gick fram.
Uppenbarligen finns många som inte är som du.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ungefär så gör jag och frugan också. All fotoutrustning av värde kånkar vi in till vårt boende, såvida vi inte bor i bilen eller i tält. De enda prylar som jag ibland lämnar i bilen över natten är stativen. Inbillar mig att stativ inte är stöldbegärliga.

Dock är det tveksamt om en låsbar låda i bilen skulle göra någon skillnad. Vi är försiktiga av oss och skulle nog släpa in utrustningen över natten ändå.
Sportskjutarens lösning med kraftig låda på hjul är ju kalasfiffig, om man tar med lådan själv.

Ett hål i ryggen på den som läggs över en lastsurrningsögla och säkras inifrån med karbinhake kanske kan hålla i trettio sekunder (trådstartens kravspecifikation)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag känner alltid på dörrhandtaget för att förvissa mig om att bilen blev låst. Man kan också titta på bilen medan man låser och se om bilen blinkar och lyssna efter låsklonket.

Att bara trycka på låsfjärrkontrollen och sen tro att bilen blev låst tycks mig lite naivt. Det kan finnas många andra anledningar (än störsändare) som gör att signalen inte gick fram.
En liten anekdot som är lite off-topic (men förhoppningsvis blir jag inte alltför utskälld av TS för den):

En gång hyrde jag en bil som hade "keyless entry", dvs den hade en liten klump som behövde vara i närheten av bilen för att dörrarna skulle låsas upp. Man behövde dessutom inte göra mer än att ha den lilla klumpen i kupén för att bilens startknapp skulle fungera.

Man kunde alltså inte känna på en bildörr för att förvissa sig om att bilen var låst. Inte utan att lägga ifrån sig den lilla klumpen en bit bort, åtminstone. Så jag gjorde det på hyrbilsfirmans parkering för att förvissa mig att systemet faktiskt fungerade, men så kunde jag ju inte hålla på sen. Lyckligtvis behövde jag inte parkera i tättbebyggt område under resans gång så det kändes inte alltför oroligt att lita på att systemet fungerade.

En bil med ett sådant låssystem går fetbort om jag ska byta bil.
 

acke

Avslutat medlemskap
Ett hål i ryggen på den som läggs över en lastsurrningsögla och säkras inifrån med karbinhake kanske kan hålla i trettio sekunder (trådstartens kravspecifikation)
En ögla är för lite. Jag tänker mig infästning i minimum två lastöglor. Då blir lådan betydligt svårare att bryta, bända och vrida loss.

I övrigt får man hoppas att tjuven stressas av billarmet och inte törs hålla på med stöldförsöket alltför länge. Ingen lösning är hundraprocentig, men man kan alltid krångla till det lite för tjuvarna.
 
ANNONS