Annons

Sony A7C en A7III i ny förpackning? - Gör Sony en Canon 6DII miss?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Många verkat missa att det här är en kamera för vanliga dödliga, till skillnad från oss fotonördar (även om den är lite dyr för de flesta konsumenter) ...
 

Falumas

Aktiv medlem
Tror det blir svårt att sälja in denna design (eller skall man säga avsaknaden av design) till dom vanliga dödliga, det är nog mer för dom som under lång tid visat sig odödliga och trånar tillbaka till fornstora dagar.
 

PMD

Aktiv medlem
Kameran kanske är till för de odöda? :–)

Jag tror att A7C skulle kunna bli en storsäljare om det vore mer rimligt prissatt., och om den hade kommit för 5-10 år sen.

Den tiden är nog förbi när vanliga människor köpte dyra systemkameror. Numera är det troligen bara vi fototokskallar som köper kameror som kostar mer än en mobiltelefon.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tycker också att formfaktorn innebär en uppdatering. Dock anser jag att den har två betydande missar: 1. De gick lite för långt med att prioritera minsta möjliga storlek - en lite större EVF skulle inte på ett betydelsefullt sätt behövt göra kameran större (en liten utbuktning i toppkåpan för detta är inte hela världen) 2. Priset är lite saftigt för vad man får 2020.

Det nya kitobjektivet verkar intressant. Sony har tyvärr dock inget rykte om sig att göra bra kompakta kitobjektiv - tänk ffa på dennas APS-C motsvarighet 16-50 Power zoom som inte är någon höjdare. Är den nya kitzoomen skarp så kan paketet A7c med zoomen emellertid öppna nya möjligheter att få med sig en kraftfull kamera vid fler tillfällen!
Ja det hade varit trevligt med samma EVF som i A7sIIII men man kan inte få allt för 50 spänn eller vad det nu blir.

....och visst är ryggmärgsreflexen att totaldissa gamla 16-50 men jag tillhör ju de som gillar den. Tycker i stället att det är ett makalöst ingenjörsarbete att få in både AF, bildstabilisering och motordrivning i objektivet. Det är dessutom rätt skarpt om man undviker att köra ut det max. Den stora kritiken är ju distorsionen som är helt psykedelisk okorrigerad men den märker man ju knappt av alls korrigerad.

Hade bara detta objektiv på en NEX 7 på Barbados för många år sedan och jag är inte missnöjd med de bilderna faktiskt.

Den viktigaste invändningen mot det objektivet borde istället vara att det tog bergis tre sekunder innan det var redo att använda då uppstartsynken tog alldeles för lång tid. Men det kom en FW som delvis fixade detta. Det är heller inte helt lämpligt för video då det låter.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hear, Hear!

NEX-7 är min favoritkamera genom tiderna, jag kör fuji nu och direkt jag såg A7c så ville jag byta system, det känns lite som att detta är A7000 som aldrig kom.
Jag gillade Navi-systemet mycket där den ena ratten hanterade första steget i en funktion och den andra nästa hierarki. Har aldrig fattat att Sony shabblat bort det tänket och den lösningen. Alla har hängt upp sig på menyerna aldrig fattat att det var det här som verkligen var guldägget.

Jag saknar den fortfarande. Min son lånade den och ställde den på taket på sin bil, micklade med något annat och glömde bort den innan han åkte iväg. Jag har aldrig förlåtit honom för det även om jag aldrig sagt det. Går ju inte att göra ogjort. Men en gammal NEX7 borde väl vara billig nu?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Knappast någon tabbe!
Vi får väl säkert se vid nästa olympiska spel, hur många yrkesfotografer som
fortfarande använder klumpiga kamerahus ....
Samma situation hände, för många år sedan, när Olympus OM-1 lanserade
ett kompakt kamerahus, med även kompakta objektiv.
Nej, tyckte många fotografer, både hobby och yrkes, för kompakt, inget för "riktiga" fotografer, - tog inte många år därefter, sedan hade alla tillverkare kompakta kamerahus!
Allt upprepar sig!
Ja och det var min första favoritkamera men då hade jag tråkigt nog redan skaffat en Pentax ME. Jag äger doch min systers gamla OM-2 men märkligt nog saknar den helt ettans magi för mig. Bara ettan är ettean.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sony A7C är först ut i en ny serie som inte riktar sig till fotoentusiaster utan mer till de som behöver en kamera på semestern. A7C har dock samma processor och autofokus som A7R IV.

Sony säger att det kommer en efterföljare till A7 III , och den kommer antagligen kännas mer nyskapande.
Men kommer den inte bli för dyr för en semesterfotograf som ändå har en bra mobilkamera?

Jag tror den kameran kommer hitta helt andra målgrupper Som Lars redan varit inne på. En sådan kamera konfigurerad med "Sony Klick"-konfigurationen med Auto ISO min Shutter Speed, så behöver ingen gnälla på knappar och reglage heller utan bara skjuta. Kan säkert intressera som gatufotokamera. Fårxden samma sensor som A7 III så kommer en dessutom ha topprestanda i mörker. Den sensorn är fortfarande svårslagen i mörker
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
A7c hade behövt ett liknande chock pris som när Nikon för just den tiden släppte D600, man låg still med APS-C precis som Canon gjorde, man trodde ett tag att D300 ( en liten putsning D300s ) och 7D inte skulle få några ersättare utan att nu kom den stora satsningen på småbilds kameror. D600 var billigare än nypris på deras värsting APS-C kameror brukade vara vid den tiden. A7c chanser att sälja hade behövt ett nytt chock pris. man förstår att en kommande A74 blir inte billig precis, svårt läge tycker jag för Sony att följa upp deras storsäljare, som var den första mera stabilt riktigt bra kamera till också ett hyggligt pris.

På tal om konsument finesser av olika slag som skall ge " jag vill ha den kameran nu " är nog viktigt i sig, men A9II blev en annan satsning, beskrivs bäst på engelska tycker jag, man sa: The A9II is the Camera Sony had to make but they didn't make it for you.
 

niniz

Aktiv medlem
Hm det står att "de lyssnat på vad konsumenter vill ha"
En mindre fullformatare.
Den här är precis vad jag sökt i en kamera och tycker inte priset är nåt direkt anmärkningsvärt.
Sony brukar ligga lite högre prismässigt
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Hm det står att "de lyssnat på vad konsumenter vill ha"
En mindre fullformatare.
Den här är precis vad jag sökt i en kamera och tycker inte priset är nåt direkt anmärkningsvärt.
Sony brukar ligga lite högre prismässigt
Det där med att de säger lyssnat vad kunderna vill ha det ska man ta med en nypa salt.
Tror du kunderna sa att de vill ha gamla menyerna och ingen touch?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
A7c hade behövt ett liknande chock pris som när Nikon för just den tiden släppte D600, man låg still med APS-C precis som Canon gjorde, man trodde ett tag att D300 ( en liten putsning D300s ) och 7D inte skulle få några ersättare utan att nu kom den stora satsningen på småbilds kameror. D600 var billigare än nypris på deras värsting APS-C kameror brukade vara vid den tiden. A7c chanser att sälja hade behövt ett nytt chock pris. man förstår att en kommande A74 blir inte billig precis, svårt läge tycker jag för Sony att följa upp deras storsäljare, som var den första mera stabilt riktigt bra kamera till också ett hyggligt pris.

På tal om konsument finesser av olika slag som skall ge " jag vill ha den kameran nu " är nog viktigt i sig, men A9II blev en annan satsning, beskrivs bäst på engelska tycker jag, man sa: The A9II is the Camera Sony had to make but they didn't make it for you.
Nä A9 II gjorde de väl mer för AP, det var väl den de skulle standardisera på om jag fattade det rätt. :)
 

Makten

Aktiv medlem
För mig som mest använder skärmen (lutad från midjehöjd) och manuella objektiv så skulle det här kunna vara en perfekt kamera. Men... Betyder "fully articulated LCD" att skärmen måste vikas ut åt sidan och vändas för att kunna lutas uppåt? I så fall går den fetbort och det vore ett grymt misstag. Vem "behöver" en FF-kamera för att göra egocentriska vloggar?
 

larsborg

Aktiv medlem
Tror det blir svårt att sälja in denna design (eller skall man säga avsaknaden av design) till dom vanliga dödliga, det är nog mer för dom som under lång tid visat sig odödliga och trånar tillbaka till fornstora dagar.
Denna design blir svår, att sälja?
Har du aldrig sett nuvarande Leica M-modell eller Fujis motsvarande? :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
För mig som mest använder skärmen (lutad från midjehöjd) och manuella objektiv så skulle det här kunna vara en perfekt kamera. Men... Betyder "fully articulated LCD" att skärmen måste vikas ut åt sidan och vändas för att kunna lutas uppåt? I så fall går den fetbort och det vore ett grymt misstag. Vem "behöver" en FF-kamera för att göra egocentriska vloggar?
Ja, det är väl uppenbart att det är en sådan skärm om man tittar på bilderna.

Förvisso är det en skärmtyp som har sina fördelar för "egocentriska vloggare", även om man kan diskutera om alla som filmar sig själva nödvändigtvis hör till den kategorin, men att den bara skulle finnas av det skälet faller direkt. Skärmtypen fanns före både vågen med det och "selfies". Min Powershot A95 hade en sådan skärm t ex. Den kom väl 2004, tror jag. "Video"-lägets bästa kvalitet var 30 sekunder istället för 30 minuter, i 640*480 och 10 bilder/sek. 🤣
 

larsborg

Aktiv medlem
Ja och det var min första favoritkamera men då hade jag tråkigt nog redan skaffat en Pentax ME. Jag äger doch min systers gamla OM-2 men märkligt nog saknar den helt ettans magi för mig. Bara ettan är ettean.
Ja, Olympus OM-1 är en utmärkt kompakt ASLR kamera, fortfarande, - den har vad jänkarna säger "Clean Design", betyder harmoni i designen, alltså en solklar klassiker.
Sony har med sin A7C troligen bildat "skola" hur liten en FF kamera skall vara,
för att intressera mobilkamera användarna , - tyvärr har de blivit vana vid helkassa bilder, ses tydligt vid en förstoring, när bildfilerna lägges över i datorn!
Mobilkamera användarna är ju den stora målgruppen, miljoner "out there",
- de kan fångas upp, om priset på A7C är rimligt och de upptäcker hur en tagen bild egentligen skall se ut, mycket skarp inte bara lagom bra.
De övriga tillverkarna kommer, att erbjuda liknande mycket kompakta FF kameror, det är jag säker på, - mycket talar för, att FF formatet blir en kommande standard för Sony, de inriktar sig helt tydligt åt FF formatet.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
tyvärr har de blivit vana vid helkassa bilder, ses tydligt vid en förstoring, när bildfilerna lägges över i datorn!
Jag undrar vad du har för mobil om du tror att skärpa är det som skall få över mobilanvändarna.

En FF-kamera vill du ha för kort skärpedjup och ISO-egenskaper.

Mobilkamera användarna är ju den stora målgruppen, miljoner "out there",
- de kan fångas upp, om priset på A7C är rimligt och de upptäcker hur en tagen bild egentligen skall se ut, mycket skarp inte bara lagom bra.
Hur skall en bild egentligen se ut?
 

larsborg

Aktiv medlem
Jag undrar vad du har för mobil om du tror att skärpa är det som skall få över mobilanvändarna.
- iPhone 11

En FF-kamera vill du ha för kort skärpedjup och ISO-egenskaper.
- Kort skärpedjup kan du redan få, via program i mobilkameran!
Har du en gammal Nokia?
ISO-egenskaper, ja!
Mobilkameran är godkänd i skymning, inte bra för rörliga motiv, en modern liten lådkamera.
Skärpan från min iPhone 11 är bra, - men inte i klass, jämfört med min
A7III + normaloptik, konstigt om det inte vore så, eller hur?

Hur skall en bild egentligen se ut?
- Det en A7III + normaloptik levererar.

Är du försäljare av mtel? :)
 
ANNONS