Annons

Sony A7C en A7III i ny förpackning? - Gör Sony en Canon 6DII miss?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Ja, det är väl uppenbart att det är en sådan skärm om man tittar på bilderna.

Förvisso är det en skärmtyp som har sina fördelar för "egocentriska vloggare", även om man kan diskutera om alla som filmar sig själva nödvändigtvis hör till den kategorin, men att den bara skulle finnas av det skälet faller direkt. Skärmtypen fanns före både vågen med det och "selfies". Min Powershot A95 hade en sådan skärm t ex. Den kom väl 2004, tror jag. "Video"-lägets bästa kvalitet var 30 sekunder istället för 30 minuter, i 640*480 och 10 bilder/sek. 🤣
Det är inte helt uppenbart, nej. Om jag inte är ute och cyklar så finns det skärmar som både går att vika uppåt och rotera (dubbel mekanism). En sån är dock förmodligen ganska tjock.
Går det inte att vika skärmen rakt upp i höjd med kameran så är den i alla fall inget för mig. Kanske lika bra eftersom jag helst sett nåt ännu mindre.

Jag jag inte begriper är varför man vill ha en stor sensor om man ska filma sig själv. Det blir ju bara knöligt med kort skärpedjup och så vidare.
 

Falumas

Aktiv medlem
- iPhone 11

- Det en A7III + normaloptik levererar.

Är du försäljare av mtel? :)
Nej, säljer inga mobiltelefoner. Men vill du köpa en gammal telefon av mig för väldigt mycket pengar så kan jag vara flexibel på den punkten.

Intressant att det finns ett Sonysätt som bilder skall se ut. Blir det syntax error i en Sonykamera om man misslyckas att fotografera en bild som den egentligen skall se ut?

Vi som fotar med andra märken har lite mer flexibilitet att skapa våra egna sätt.
 

jkm

Aktiv medlem
Samyangs kompakta gluggar är, tänker på 24 an och 35 an är ju som gjorda för detta hus. Visserligen inte så ljusstarka med sensorn verkar ju ha hög ISO muskler... Synd att priset är så högt bara. Över 20 papp verkar att ta i tycker jag. Sonys prissättning har ju alltid varit lite märklig. Ha det gött!
 

martley

Aktiv medlem
Kanske lite OT, men vad är det som var en sådan katastrofal miss med Canon EOS 6D Mk II ? Jämfört med EOS 6D är det väldigt stora skillnader även om utseendet och mått och vikt är ganska lika: Högre upplösning på sensorn, snabbare video, högre ISO, vridbar display med touchfunktion, snabbare serietagning, nyare processor och lägre batteriförbrukning. Dessutom kan den nya modellen kommunicera med NFC och Bluetooth.
 

niniz

Aktiv medlem
Det där med att de säger lyssnat vad kunderna vill ha det ska man ta med en nypa salt.
Tror du kunderna sa att de vill ha gamla menyerna och ingen touch?
Om dom frågat mig tja på ett svarar jag har inte haft sony innan. Och a7lll var väl inte så illa och fråga två. Gillar inte hel touchskärm faktiskt. Räcker långt att kunna ställa af och lite så med den. Men helst avstängd.

Sedan ni som nu tror att vridbar skärm endast är för egofoto har fel ( i mitt fall) används till transportskydd av skärm bla. Det räckte inte med köpa skärmskydd tyvärr.

Så de kanske mötte kunderna ändå
 

Falumas

Aktiv medlem
Har inte lyckats skrapa min skärm än och den har inget skydd och hänger i princip alltid med. Dom har väl gorillaglas numera. Var lite negativt inställd till att min inte går att fälla ihop med skärmen innåt i början. Numera oroar jag mig inte alls för det.
 

Makten

Aktiv medlem
Har inte lyckats skrapa min skärm än och den har inget skydd och hänger i princip alltid med. Dom har väl gorillaglas numera. Var lite negativt inställd till att min inte går att fälla ihop med skärmen innåt i början. Numera oroar jag mig inte alls för det.
Min skärm har ungefär hälften av antireflexbehandlingen kvar (a7 II).
 

Falumas

Aktiv medlem
Mitt kamerahus saknar lite färg här och där, vissa av mina objektiv också. Men den helt oskyddade skärmen kan jag inte se minsta åverkan på.

Har dock oftast kameran hängandes på axeln, så skärmen har för det mesta mig mellan sig och saker som repar. Jag är inte så benig, så det verkar fungera.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag jag inte begriper är varför man vill ha en stor sensor om man ska filma sig själv. Det blir ju bara knöligt med kort skärpedjup och så vidare.
Det är inte alla vloggers som har möjlighet att ha supervacker bakgrund. Kan tänka mig att det finns önskan om att få kort skärpedjup och blurrig bakgrund.

Alternativt att du vill vlogga i taskigt ljus.

Tror att FF kan ha sina fördelar även för detta ändamål, men jag är ingen vlogger utan gissar bara.
 

niniz

Aktiv medlem
Har inte lyckats skrapa min skärm än och den har inget skydd och hänger i princip alltid med. Dom har väl gorillaglas numera. Var lite negativt inställd till att min inte går att fälla ihop med skärmen innåt i början. Numera oroar jag mig inte alls för det.
Knepigt det där för jag har alltid varit noga och vid inbyte fått höra att mina beg sett oanvända ut i princip inga repor eller skav. Köpte skärmskydd och likt förbenat gick min skärm sönder. Så otur kan man ha och olyckor kan inträffa.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det blir intressant att se priset om 6-12 mån. Kameran använder "off the shelf" teknologi så några utvecklingskostnader lär det inte vara och vare sig skärmen eller sökaren är av senaste vassaste stuk. Sensorn är den bättre 24mp modellen men sensorn med de stora volymerna så komponenterna lär inte vara så dyra heller.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag tror inte mindre i detta fall anses vara en grund för billigare utan förmodligen anses vara något som går att ta extra betalt för. Så förmodligen kommer den hela tiden vara dyrare än motsvarande normalstora kamera.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Det blir intressant att se priset om 6-12 mån. Kameran använder "off the shelf" teknologi så några utvecklingskostnader lär det inte vara och vare sig skärmen eller sökaren är av senaste vassaste stuk. Sensorn är den bättre 24mp modellen men sensorn med de stora volymerna så komponenterna lär inte vara så dyra heller.
Ja, det må vara lite utvecklingskostnad för bildstabilisering som tydligen är krympt för denna model och kanske lite annat som relaterat till det mindre huset som värmehantering men på det stora hela måste det vara bra marginaler för Sony här. De flesta komponenterna används i andra modeller och har några år på nacken. Så de har säkert möjligheten att sänka priset en hel del.
 

Makten

Aktiv medlem
Det där verkar vara rätt mycket av ett Sony-problem. Egentligen är det väl inte själva skärmen heller, utan en kraftig film som är pålimmad från fabrik, om jag inte missminner mig.
Den är nog inte pålimmad utan plasten/glaset (eller vad det nu är) är ytbehandlat direkt. Det ser väldigt tunt ut och tydligen inte slitstarkt för fem öre.

Det är inte alla vloggers som har möjlighet att ha supervacker bakgrund. Kan tänka mig att det finns önskan om att få kort skärpedjup och blurrig bakgrund.

Alternativt att du vill vlogga i taskigt ljus.

Tror att FF kan ha sina fördelar även för detta ändamål, men jag är ingen vlogger utan gissar bara.
Möjligt, men ändå ganska märkligt att anpassa skärmen till detta i första hand när jag antar att de allra flesta andra hellre skulle kunna vinkla skärmen rätt upp. Annars blir det ju ett jädra fipplande så fort man ska ta en bild.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Den är nog inte pålimmad utan plasten/glaset (eller vad det nu är) är ytbehandlat direkt. Det ser väldigt tunt ut och tydligen inte slitstarkt för fem öre.
Letade lite efter att jag skrivit inlägget, för jag hade för mig att jag sett åtminstone en, och troligen flera, som skalat av ytskiktet på en Sony:

Detta ju samma generation, så sannolikheten är nog inte alldeles låg att det är så på din kamera också.

Här är en RX100 V där det är samma variant:
 

Makten

Aktiv medlem
Letade lite efter att jag skrivit inlägget, för jag hade för mig att jag sett åtminstone en, och troligen flera, som skalat av ytskiktet på en Sony:

Detta ju samma generation, så sannolikheten är nog inte alldeles låg att det är så på din kamera också.

Här är en RX100 V där det är samma variant:
Jag har en RX100 III och det ser likadant ut på den också. Exakt samma skit som i exemplet, så det där ska jag prova!

Edit: Eller jaha. Att byta glas behövs nog inte. Snarare bara tvätta bort resterande AR-behandling. Frågan är med vad.

Han som byter vet uppenbarligen inte ens vad antireflexbehandling är. 😂
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag förstår vitsen med antireflexbehandlingen, min skärm på min Nikon Z6 blänker en del. Jag fotograferar i princip aldrig med skärmen utan använder EVFen, så det är inget problem för mig. Enda gången jag märkt det är när jag skall titta på tagna bilder eller joxa runt med inställningar, men det kan man också göra i EVFen vilket jag också gjort när det inte fungerar bra på skärmen.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag förstår vitsen med antireflexbehandlingen, min skärm på min Nikon Z6 blänker en del. Jag fotograferar i princip aldrig med skärmen utan använder EVFen, så det är inget problem för mig. Enda gången jag märkt det är när jag skall titta på tagna bilder eller joxa runt med inställningar, men det kan man också göra i EVFen vilket jag också gjort när det inte fungerar bra på skärmen.
Jag tycker definitivt att skärmar ska vara AR-behandlade om möjligt. Det är bara Sonys som verkar kass, dock. En hyfsad lösning borde kunna vara att ha en upphöjd kant på 0,5-1 mm runtom, för det är utåt sidor och hörn det verkar skava mest.
 
ANNONS