Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns ens detta, ockular för komposition.

Produkter
(logga in för att koppla)

Third eye

Aktiv medlem
Sett hur filmskapare använder det, ett typ av fasta ockular att titta i för att uppskatta scenen på given linsmillimeter?
Och såg i går hur Thomas Heaton använde det lösa 90mm-ockularet från sitt panoramahus för att söka komposition.

Jag skulle vilja ha en grunka, optisk kvalitet oviktigt, ett ockular man kan ställa in på låt säga 10-200mm för att få en känsla för kompositionen och utsnitt. Titta i, hitta komposition, och läsa av mm och välja objektiv därefter.

Finns det ens för fotografer, och vad söker man på då i så fall? Det skulle hjälpa mig avsevärt.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Fanns det inte en så kallad sportsökare till mellanformatskameror som i princip var en plastskiva med några inlagda rutor för olika brännvidder? Denna skiva satt montera i ena änden på en arm och i den andra satt en mindre ram. Man höll den mindre ramen nära ögat och kunde då se olika bildutsnitt för de olika brännvidderna i ramarna.

En sådan borde vara ganska enkel att göra själv men den ger ju inte ett kontinuerligt inställbart bildutsnitt, så som ett zoomobjektiv gör, utan bara en grov skattning av några olika brännvidder.
 

Third eye

Aktiv medlem
Tack, nått att gå på i allfall :)
Jag hittar "directors viewfinder" men det verkar inte motsvara fullformat och mm.
Hittade precis en för fullformat men den kostade 100.000kr
Ungefär 99.000 mer än vad jag vill betala :)
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Vet inte om det är det du efterfrågar, men jag har en app till min android som heter focal finder och den används på det sätt som du beskriver (om jag inte tolkat fel vad du skriver). Kostar gratis 😊.
 
Senast ändrad:

Bluebike

Aktiv medlem
Directors Viewfinder är dyra, finns mobilappar med prisbild därefter. En begagnad zoom på lämpligt kamerahus ( fungerande för foto eller ej) borde lösa problemet.
 

martley

Aktiv medlem
Det borde gå att tillverka ett verktyg för ändamålet med ganska enkla medel och liten kostnad: Ett "okular" i ena änden bestående av en platta med ett litet hål i att titta igenom, typ dioptersikte på ett luftgevär, och en lite större platta med ett lite större rektangulärt hål i, allting monterat parallellt på en stång vinkelrätt med dem på ett sätt så att avståndet mellan plattorna går att reglera. Det borde finnas ett strikt förhållande mellan avståndet och motsvarande bildvinkel/brännvidd. Klarar man inte av matematiken för att räkna ut detta (brännvidden måste ha ett förhållande till avståndet till ramen och storleken på ramen som borde gå att härleda) kan man ju kalibrera skalan på stången med värden för kända brännvidder genom att jämföra med vad man ser i kameran med motsvarande objektiv och sedan interpolera/extrapolera övriga värden.

Alternativt ersätter man konstruktionen med en stång med två rör som går att skjuta i varandra som en antenn på en gammal transistorradio, och sätter "okuläret" i ena änden och den rektangulära skivan i andra änden, och markera skalstrecken på det inre röret. Det borde gå att få ned dimensionerna till fickformat kan man tycka.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tonys tips är ju lysande. Dock kan väl knappast appen gå mer vidvinkligt än optiken på smartphonetelefonen så 10 mm kan kanske glömmas?!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vet inte om det är det du efterfrågar, men jag har en app till min android som heter focal finder och den används på det sätt som du beskriver (om jag inte tolkat fel vad du skriver). Kostar gratis 😊.
Tänkte just på sådant när jag såg tråden, för Nick Carver som jag brukar titta på kör med en app, särskilt som det är lite mer besvärligt att sätta upp en del av de kameror han använder...


Kostar dock (i appsammanhang en hel del) pengar och verkar bara finnas till iOS, men den är av den lite mer avancerade sorten.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Kostar dock (i appsammanhang en hel del) pengar och verkar bara finnas till iOS, men den är av den lite mer avancerade sorten.
Ja, den påminner onekligen om den jag länkade till, den jag föreslog är betydligt enklare i utgörandet men det går att göra vissa inställningar. Det faktum att den dessutom kostar gratis gör ju inte saken sämre.
 

Smw

Aktiv medlem
Varför inte en kompaktkamera, ex Canon G10-16 som dels har en
(nja) optisk sökare med zomm, dels kan man få "fasta" lägen typ 35,50 50 85.
Som bonus kan man även ta en bild ock kolla . :)

//MW
 
ANNONS