Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

ztenlund

Aktiv medlem
Jo det är ju klart det ska fungera med FTZ också, men jag antar att en spegelfri fungerar sämre än en DSLR med en punkt och en adapter gör kanske inte saken bättre. Nikon säger också att en Z6 har ett annat AF system än en DSLR, de förklarade inte detta närmare i detalj men jag antar att deras AI för AF är bättre men att en punkt blir sämre.

Jag har problemet ganska frekvent och med alla F objektiv jag har testat. Andra får jättegärna testa, det är enkelt. Jag har testat mycket på trädstammar men det fungerar säkert med annat :). Det är AF-S och en punkt ( har sett det med pinpoint och wide också men inte så frekvent). Problemet är att AF markerar fokus och med grön ruta fastän arean för punkten är ur fokus. Det ska ju inte vara mot en vägg utan man ska ha ett djup i bilden och man väljer ut ett objekt i mitten, går jag från närgräns till objektet så blir det nästa alltid rätt, går jag däremot från att skärpan satts längre bort och ska närmare så misslyckas det oftast
Det där gör min Ricoh GR (dvs första med APS-C) också ibland, låt vara att den enbart har kontrastbaserad autofokus.
 

lonian

Aktiv medlem
Jo det är ju klart det ska fungera med FTZ också, men jag antar att en spegelfri fungerar sämre än en DSLR med en punkt och en adapter gör kanske inte saken bättre. Nikon säger också att en Z6 har ett annat AF system än en DSLR, de förklarade inte detta närmare i detalj men jag antar att deras AI för AF är bättre men att en punkt blir sämre.

Jag har problemet ganska frekvent och med alla F objektiv jag har testat. Andra får jättegärna testa, det är enkelt. Jag har testat mycket på trädstammar men det fungerar säkert med annat :). Det är AF-S och en punkt ( har sett det med pinpoint och wide också men inte så frekvent). Problemet är att AF markerar fokus och med grön ruta fastän arean för punkten är ur fokus. Det ska ju inte vara mot en vägg utan man ska ha ett djup i bilden och man väljer ut ett objekt i mitten, går jag från närgräns till objektet så blir det nästa alltid rätt, går jag däremot från att skärpan satts längre bort och ska närmare så misslyckas det oftast

Kan vara samma problem jag upplevt. Använde z 24-70 f2.8 s och fota en gren på ett träd lite längre bort i skymning med en punkt af. Blev ingen skärpa där trots att det blev en grön punkt.

Är det värt att skaffa z6ii för en sådan sak? Gissar att det blir samma fenomen på den kameran.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kan vara samma problem jag upplevt. Använde z 24-70 f2.8 s och fota en gren på ett träd lite längre bort i skymning med en punkt af. Blev ingen skärpa där trots att det blev en grön punkt.

Är det värt att skaffa z6ii för en sådan sak? Gissar att det blir samma fenomen på den kameran.
pdahlen har Z6 II, vilket gör att det blir lite förvirrande när han ofta inte skriver ut II.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan vara samma problem jag upplevt. Använde z 24-70 f2.8 s och fota en gren på ett träd lite längre bort i skymning med en punkt af. Blev ingen skärpa där trots att det blev en grön punkt.

Är det värt att skaffa z6ii för en sådan sak? Gissar att det blir samma fenomen på den kameran.
Det är Z6II som jag har. Du får gärna testa om den sätter fokus bättre om man kommer från ett avstånd närmare objektet och betydligt sämre om man kommer bortom objektet
 

snap01

Aktiv medlem
Är det någon mer än jag som har problem med att z6II suger åt sig damm på sensorn trots man sällan byter optik på den? Kör även med D850 o Fuji o har inte dom problemen med dom.
Är tvungen att ha rengörings kitet med mig.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Är det någon mer än jag som har problem med att z6II suger åt sig damm på sensorn trots man sällan byter optik på den? Kör även med D850 o Fuji o har inte dom problemen med dom.
Är tvungen att ha rengörings kitet med mig.
Inga problem för mig, har haft Z6ii i ett halvår och har inte haft ont av fläckar eller gjort rent sensorn än. Byter nog objektiv 3-4 gånger per dag. Jag gjorde några testbilder för att se hur illa det är, det var fem mindre fläckar med minsta öppning. Jag har haft på FTZ adaptern från dag ett, den ger kanske ett skydd då sensorn hamnar längre in
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Ni som kör Nikon Z6 (första versionen alltså), vad tycker ni? Är det något att köpa in sig på? Blir inget actionfoto här direkt, även om jag är lite lockad av tanken på att fota fåglar och andra djur man råkar se någon gång i framtiden.

För mig så tickar den många boxar. Vädertätning, IBIS, tilt-screen (gillar inte flip-out ärligt talat), brett utbud av linser i alla prisklasser via FTZ-adapter samt några schysta native-linser (och fler lär det väl bli, även från tredjepart), bra DR, bra grepp enligt många som använt den osv, osv. Nu finns den ju även att få tag på i paket för rätt överkomliga summor via sidor som e-infin.com t.ex. Vad talar MOT den kameran om man vill köpa in sig på ett FF-system och bygga för framtiden?
 

lonian

Aktiv medlem
Ni som kör Nikon Z6 (första versionen alltså), vad tycker ni? Är det något att köpa in sig på? Blir inget actionfoto här direkt, även om jag är lite lockad av tanken på att fota fåglar och andra djur man råkar se någon gång i framtiden.

För mig så tickar den många boxar. Vädertätning, IBIS, tilt-screen (gillar inte flip-out ärligt talat), brett utbud av linser i alla prisklasser via FTZ-adapter samt några schysta native-linser (och fler lär det väl bli, även från tredjepart), bra DR, bra grepp enligt många som använt den osv, osv. Nu finns den ju även att få tag på i paket för rätt överkomliga summor via sidor som e-infin.com t.ex. Vad talar MOT den kameran om man vill köpa in sig på ett FF-system och bygga för framtiden?
Den duger för mig och är verkligen ingen dålig kamera. Hade jag valt idag så hade jag dock gått direkt på Z6ii versionen just pga att kunna använda vertikalgrepp och att den är vad jag förstår lite snabbare.
Z objektiven är fantastiska och med kombinationen så blir systemet kompaktare och väger mindre än vad jag använt tidigare.
Jag ser fram mot framtiden efter Z9 när Z systemet utvecklas än mer.
Det negativa jag upplevt är autofokusen kan balla ur sig när det blir mörkare, om det har med just Z6 eller för att det är spegellöst vet jag inte men jag kände mig helt komfortabel med Nikon D750 när jag fotade mingel. Nu har jag dock inte fått chansen att pröva det med Z6 pga covid.
 

smislo

Aktiv medlem
Här är rätt bra förklarad vad skiljer Z6 vs Z6II:


Du behöver inte läsa hela texten, börja här och läst till slutet av texten:

How's it Perform?

Buffer: Frankly, the biggest difference I see between the original Z6 and this new Z6 II model is here. The Z6 tended to max out at about 40 images for the NEF settings I typically use (with the best XQD card; CFexpress cards tended to steal just a bit from that number). The Z6 II is getting about 65 frames at the same settings (with a CFexpress card). So over a 50% increase, which is impressive given that the frame rate on the Z6 II also increased (14 fps versus 12 fps).

Some of the buffer difference is due to the two EXPEED6 processors, as now one of them is more dedicated to the image processing while photographing (the other is doing mostly focus work). But some of the difference appears also due to Nikon having moved to a slightly faster card slot mechanism that's tuned to CFexpress rather than XQD.

We're now in Nikon D5 range with the frame rate and not terribly behind in the buffer. Do you really hold down the shutter release for more than 4.5 seconds? Doubtful. I rarely do that even for the most intense sports coverage.

I'm tempted to say that the Z6 II buffer is mostly ignorable for most uses. Yes, I suppose a few of you will manage to trigger a full buffer and a reduced frame rate, but if you really are hitting the buffer limit shooting raw files, just dial in 12-bit and you'll get about another second's worth. JPEG shooters shouldn't have any real issues (115 shot buffer in worst case I've tested).

Autofocus: The second difference in performance on the Z6 II is the focus system. I'm going to caution that it's impossible to quantify that difference, but there is a clear difference in several areas.

..........
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Ni som kör Nikon Z6 (första versionen alltså), vad tycker ni? Är det något att köpa in sig på? Blir inget actionfoto här direkt, även om jag är lite lockad av tanken på att fota fåglar och andra djur man råkar se någon gång i framtiden.

För mig så tickar den många boxar. Vädertätning, IBIS, tilt-screen (gillar inte flip-out ärligt talat), brett utbud av linser i alla prisklasser via FTZ-adapter samt några schysta native-linser (och fler lär det väl bli, även från tredjepart), bra DR, bra grepp enligt många som använt den osv, osv. Nu finns den ju även att få tag på i paket för rätt överkomliga summor via sidor som e-infin.com t.ex. Vad talar MOT den kameran om man vill köpa in sig på ett FF-system och bygga för framtiden?
Jag är sjukt nöjd med min Z6:a, köpte hösten 2019 och det enda jag saknar är möjligen fler objektiv med Z-bajonett. Visst finns FTZ-adaptern för F-objektiv men personligen tycker jag det är lite omständigt.
Ergonomin är fantastisk. Jag älskade min GH5:a just när det gällde ergonomin som också fått mycket lovord för just det, Z6:an känns minst lika bra och är bara marginellt större trots större sensor.

Jag tror inte man kommer att gå fel med vare sig Nikon, Sony eller Canon. I den riktiga världen för oss hobbyister spelar specifikationerna på papperet eller vad semisponsrade Youtubers mindre roll. Vi kommer att ta lika bra (eller lika dåliga) bilder oavsett vad vi väljer. Personligen är jag döless på snacket om att Nikon ligger efter AF-mässigt. Man är ju förundrad över att någon lyckades ta bilder i fokus alls innan senaste Sony eller Canon-modellen fanns.
 
Senast ändrad:

krisljungberg

Aktiv medlem
Jag är sjukt nöjd med min Z6:a, köpte hösten 2019 och det enda jag saknar är möjligen fler objektiv med Z-bajonett. Visst finns FTZ-adaptern för F-objektiv men personligen tycker jag det är lite omständigt.
Ergonomin är fantastisk. Jag älskade min GH5:a just när det gällde ergonomin som också fått mycket lovord för just det, Z6:an känns minst lika bra och är bara marginellt större trots större sensor.

Jag tror inte man kommer att gå fel med vare sig Nikon, Sony eller Canon. I den riktiga världen för oss hobbyister spelar specifikationerna på papperet eller vad semisponsrade Youtubers mindre roll. Vi kommer att lika bra (eller lika dåliga) bilder oavsett vad vi väljer. Personligen är jag döless på snacket om att Nikon ligger efter AF-mässigt. Man är ju förundrad över att någon lyckades ta bilder i fokus alls innan senaste Sony eller Canon-modellen fanns.
Härligt att höra!

Ja, vi har blivit oerhört bortskämda. :D
 

PMD

Aktiv medlem
Vad talar MOT den kameran om man vill köpa in sig på ett FF-system och bygga för framtiden?
Har du några Nikonobjektiv med F-fattning (AF, AF-S)? I så fall finns det förstås en stor fördel med en Nikon Z-kamera.

Annars kan det vara värt att titta på alla spegelfria system för småbild (Canon, Leica, Nikon, Panasonic, Sony).
 

PMD

Aktiv medlem
Då föreslår jag att du försöker hitta en butik där du kan känna på kameror av de märken jag nämnde i mitt förra inlägg (åtminstone kameror av de flesta av de märkena).

Prestandamässigt kan man knappast köpa en dålig kamera idag. Det viktiga är hur man trivs med sin kamera och där är hanteringen en stor faktor.

Det kan också vara en god idé att ta reda på vilka objektiv som finns att tillgå till respektive märke. Utan lämpliga objektiv (för ens egen typ av fotografering) blir det ju inga bra bilder. :)
 

Stadsliv

Aktiv medlem
Ni som kör Nikon Z6 (första versionen alltså), vad tycker ni? Är det något att köpa in sig på? Blir inget actionfoto här direkt, även om jag är lite lockad av tanken på att fota fåglar och andra djur man råkar se någon gång i framtiden.

För mig så tickar den många boxar. Vädertätning, IBIS, tilt-screen (gillar inte flip-out ärligt talat), brett utbud av linser i alla prisklasser via FTZ-adapter samt några schysta native-linser (och fler lär det väl bli, även från tredjepart), bra DR, bra grepp enligt många som använt den osv, osv. Nu finns den ju även att få tag på i paket för rätt överkomliga summor via sidor som e-infin.com t.ex. Vad talar MOT den kameran om man vill köpa in sig på ett FF-system och bygga för framtiden?
Jag är väldigt nöjd med min Z6. Den fungerar utmärkt som allroundkamera, vilket passar mig som hobbyentusiast. För mina behov fungerar AF alldeles utmärkt och om andelen keepers vid snabbaste action skulle vara något lägre än för jämförbara system så är det inget som stört mig (antagligen spelar mitt handhavande som amatör större roll för andelen keepers än eventuella begränsningar i AF). Då väger ergonomi och känslan i kameran bland annat över. Och jag känner att den verkligen räcker till att växa med när det gäller att lära mig filma, vilket jag är intresserad av på sikt.

Z-sytemet generellt så är jag ännu mer nöjd med de z-objektiv jag har, än så länge 24-70 f4 och 85 f1,8.

Hade jag valt idag, utifrån recensioner, mellan z6 och z6ii hade jag valt z6 och lagt mellanskillnaden på z-objektiv.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Jag är väldigt nöjd med min Z6. Den fungerar utmärkt som allroundkamera, vilket passar mig som hobbyentusiast. För mina behov fungerar AF alldeles utmärkt och om andelen keepers vid snabbaste action skulle vara något lägre än för jämförbara system så är det inget som stört mig (antagligen spelar mitt handhavande som amatör större roll för andelen keepers än eventuella begränsningar i AF). Då väger ergonomi och känslan i kameran bland annat över. Och jag känner att den verkligen räcker till att växa med när det gäller att lära mig filma, vilket jag är intresserad av på sikt.

Z-sytemet generellt så är jag ännu mer nöjd med de z-objektiv jag har, än så länge 24-70 f4 och 85 f1,8.

Hade jag valt idag, utifrån recensioner, mellan z6 och z6ii hade jag valt z6 och lagt mellanskillnaden på z-objektiv.
Fint att höra! Jag blir tokig på alla recensioner och grejer. Ena dagen är jag fast besluten att köpa, andra dagen så är jag uppgiven och tittar på annat. :p
 

pdahlen

Aktiv medlem
Gjorde ett lite genombrott i min analys på AF på Nikon Z6II idag. Som jag meddelat tidigare, så fastän man har fokusprioritet så signalerar den fokus fastän hela AF rutan är ur fokus. Det är så iaf med wide-s, en punkt och pinpoint, vilka är de jag testat. Detta sker ibland när man har fokus bakom objektet, inte om bakgrunden är ur fokus. Har skickar massa rawbilder till Nikon som tittar på detta.

Tidigare kunde jag se att detta händer inte om man använde en DSLR. Men idag fick jag en idé 💡, jag har ju också en V1. Gjorde samma test med V1 och det var precis samma sak, med fokus bakom objektet så accepterades bilden och objektet blev ur fokus.

Jag ska sätta ihop en bildserie någon gång, men jag tyckte detta var så intressant, då borde det utesluta att det är något fel på min kamera eller FTZ och att det har något med den spegellösa AF.

Jag kan också se att ljus, storlek på objekt, kontrast mm spelar in.

Har sett att jag får samma effekt med AF-C så det hjälper inte att den har fler chanser att fatta beslut om fokus. Frågan är om det är så klokt att den direkt tycker att den är i fokus och sedan skiter i allt, den kanske ändå skulle ta en tur med Af för att se om det verkligen är rätt. Iaf i AF-S där man inte har bråttom så kunde den göra en sväng för säkerhets skull.

För att inte bara vara negativ så är jag mer o mer imponerad hur wide-s fungerar på flygande fåglar, tror faktiskt att den slår D500 och GrP, jag kommer att lägga upp lite exempel om detta också när jag får lite tid
 

pdahlen

Aktiv medlem
Så fick jag till lite bilder också

 

Johan2020

Aktiv medlem
Gjorde ett lite genombrott i min analys på AF på Nikon Z6II idag. Som jag meddelat tidigare, så fastän man har fokusprioritet så signalerar den fokus fastän hela AF rutan är ur fokus. Det är så iaf med wide-s, en punkt och pinpoint, vilka är de jag testat. Detta sker ibland när man har fokus bakom objektet, inte om bakgrunden är ur fokus. Har skickar massa rawbilder till Nikon som tittar på detta.

Tidigare kunde jag se att detta händer inte om man använde en DSLR. Men idag fick jag en idé 💡, jag har ju också en V1. Gjorde samma test med V1 och det var precis samma sak, med fokus bakom objektet så accepterades bilden och objektet blev ur fokus.

Jag ska sätta ihop en bildserie någon gång, men jag tyckte detta var så intressant, då borde det utesluta att det är något fel på min kamera eller FTZ och att det har något med den spegellösa AF.

Jag kan också se att ljus, storlek på objekt, kontrast mm spelar in.

Har sett att jag får samma effekt med AF-C så det hjälper inte att den har fler chanser att fatta beslut om fokus. Frågan är om det är så klokt att den direkt tycker att den är i fokus och sedan skiter i allt, den kanske ändå skulle ta en tur med Af för att se om det verkligen är rätt. Iaf i AF-S där man inte har bråttom så kunde den göra en sväng för säkerhets skull.

För att inte bara vara negativ så är jag mer o mer imponerad hur wide-s fungerar på flygande fåglar, tror faktiskt att den slår D500 och GrP, jag kommer att lägga upp lite exempel om detta också när jag får lite tid
Fråga: är det inte mer intressant att få fokus på nåt som är så pass nära så "man ser vad det är" ?

Har väldigt svårt att se att Z-serien skulle spöa D500 GRP vid lite tuffare miljöer.

Har ju "bara" Z6 (och D500) men vet att AF har blivit betydligt bättre även om det inte finns med i changelog alla gånger.
 
ANNONS