Annons

Canon EF 600mm f/4 III - Firmware-historik

Produkter
(logga in för att koppla)

Tims

Aktiv medlem
Hade visst FW 1.0.8 på 600:an och uppgraderade till senaste (1.1.3) alldeles nyss, men hittar bara change log vad som fixats i 1.1.2 och 1.1.3. Finns info om tidigare FW releaser att tillgå. Har försökt Yahooa, men utan resultat.

Jag verkar tämligen ensam om detta objektiv.
Liknande när jag kollar på tillbehör för denna. Tomt nästan överallt, om en jämför med ett 70-200 exempelvis.
Något förvånande då objektivet är fantastiskt rent optiskt, men kanske något nischat då.
The bad comes with the good antar jag :)

Det är nog inte så många som har koll på att man kan uppdatera firmware i nyare objektiv. Kombinera det med att det här objektivet är rätt ovanligt ...

Det är nog inte så många som har koll på att man kan uppdatera firmware i nyare objektiv. Kombinera det med att det här objektivet är rätt ovanligt ...
Det är det som fortfarande förvånar mig en smula. Jag trodde alla i branschen hade ett 400 eller 600.
Journalister mm. Inte nödvändigtvis Canon då, finns ju fler märken och varianter. Samt de flesta som plåtar fåglar och wildlife

Vad jag vet finns inga tidigare firmwares på detta :)

Ja det är inte konstigt alls. Inte många som har råd att köpa objektiv för 150k. Men det är för syftet det bästa du kan ha (natur, fågel, sportfoto) :)

Jag är på väg att skaffa ett också, så snart är vi två som har det, fast det är förseningar än hos Canon så får vänta till augusti/september på att få det isf.

Alla har ju mer eller mindre råd med 70-200, så det finns givetvis många recensioner och ägare av dem. Jag anser att dessa supertelen inte ens går att jämföra med övriga objektiv, utan kan bara jämföras med andra supertelen.
Men som med allt inom foto, du får vad du betalar för och detta hör till de dyraste och då kan man lätt räkna med maximal kvalitet, det bästa du kan få mer eller mindre.

Är du nöjd med objektivet ihop med R5? Får gärna lägga upp ännu fler bilder så får man se den grymma bildkvalitén :)

Välkommen in i värmen haha

Ser på fotosidans pryl-sektion att det bara är en handfull som äger objektivet. Fanns inga bilder tagna med det så jag kommer mata på

Det är det som fortfarande förvånar mig en smula. Jag trodde alla i branschen hade ett 400 eller 600.
Journalister mm. Inte nödvändigtvis Canon då, finns ju fler märken och varianter. Samt de flesta som plåtar fåglar och wildlife

Jadå, visst finns en hel del som har den här typen av objektiv. Jag känner ett helt gäng, men de flesta är inte så intresserade av teknik och med tanke på att firmware på objektiv är ganska nytt så är det inte konstigt att få har koll.

PS. En kompis har redan beställt ett RF 400/2,8L IS och ska sälja sitt EF 400/2,8L IS III.

Jag tror också som Magnus säger att det är inte så många som vet att man faktiskt idag kan uppdatera FW i Canons objektiv.

Tror inte många har detta i Sverige då många redan har mkII eller mkI eller mer folk har 500 mkI och mkII och de som redan äger dessa säljer dem i princip inte. Jag har under 5 års tid bara sett 1 600 f4 mkI till salu och 1 600 f4 mkII och knappt några 500:eek:r. Folk som köpt dem är ju så nöjda att de håller i dem stenhårt vilket är förståerligt med tanke på bildkvaliten de ger. Och detta 600:a är det bästa av dem alla (hittills)... :)

Mitt levererades i december 2018 och den första fw-uppdateringen kom i jan/feb 2019 fixade AI-Servo AF när Extender EF 2.0x III användes, tror att det var 1.1.1. Har tyvärr inte kvar tidigare beskrivningar. Fråga Canon om tidigare beskrivningar.
Recension här på fotosidan är det bara jag som orkat skriva ....

Jadå, visst finns en hel del som har den här typen av objektiv. Jag känner ett helt gäng, men de flesta är inte så intresserade av teknik och med tanke på att firmware på objektiv är ganska nytt så är det inte konstigt att få har koll.

PS. En kompis har redan beställt ett RF 400/2,8L IS och ska sälja sitt EF 400/2,8L IS III.

Åhå, 400:an är jag intresserad av som komplement. f/2.8 vore nice. Har dock inte sett några på begagnat-marknaden ännu av ovan nämnda anledning.
Jag var på allvar orolig att 400:an och 600:an ver III var riktigt dåliga med tanke på hur det ekar när en söker runt på nätet från privatpersoner om dessa. Har förstått att så inte är fallet och att en del nöjer sig med övriga alternativ.

RF 400/600 är väl samma objektiv fast med "integrerad" adapter?

Mitt levererades i december 2018 och den första fw-uppdateringen kom i jan/feb 2019 fixade AI-Servo AF när Extender EF 2.0x III användes, tror att det var 1.1.1. Har tyvärr inte kvar tidigare beskrivningar. Fråga Canon om tidigare beskrivningar.
Recension här på fotosidan är det bara jag som orkat skriva ....

Tack Bengt, det är ju ingen dealbreaker på något sätt, jag är mest nyfiken.

Jag skall skriva en utförlig "lekmans"-recension när jag blivit lite varmare i kläderna. Både här och på lite övriga prisjämförelse siter.

Är något för överväldigad för att kunna se nackdelar ännu, så vill låta det mogna lite så recensionen blir lite mer heltäckande. Det borde finnas några nackdelar också menar jag.

Jag tror också som Magnus säger att det är inte så många som vet att man faktiskt idag kan uppdatera FW i Canons objektiv.

Tror inte många har detta i Sverige då många redan har mkII eller mkI eller mer folk har 500 mkI och mkII och de som redan äger dessa säljer dem i princip inte. Jag har under 5 års tid bara sett 1 600 f4 mkI till salu och 1 600 f4 mkII och knappt några 500:eek:r. Folk som köpt dem är ju så nöjda att de håller i dem stenhårt vilket är förståerligt med tanke på bildkvaliten de ger. Och detta 600:a är det bästa av dem alla (hittills)... :)

Då är det dagens tips från coachen :)
Alla med R-kamera och RF-optik (åtminstone) och somliga EF-objektiv. Kolla efter firmwares på nätet. Bara söka på objektivnamnet +firmware så kommer man väl oftast rätt.

1.0.8 fixade åtminstone följande:
Firmware Version 1.0.8 incorporates the following enhancement:
Corrects the phenomenon whereby, during movie shooting, when attached to certain EOS DSLR cameras(*1) with the camera's shooting mode set to M or Av mode, some exposure flicker may happen.

1.0.8 fixade åtminstone följande:
Firmware Version 1.0.8 incorporates the following enhancement:
Corrects the phenomenon whereby, during movie shooting, when attached to certain EOS DSLR cameras(*1) with the camera's shooting mode set to M or Av mode, some exposure flicker may happen.

Men tack!! Jag försökte hitta men nu vet jag. Var nyfiken bara, inget viktigt egentligen. Men då vet vi

Til info, som man säger på Norska, så var jag ute en sväng med objektivet och märkte en annan "snappiness" med följande eye detection.
K a n varit placebo, men den hittade, och stannade, konsekvent på ögonen på fåglarna. iofs var förhållandena ganska goda och inte extremt dynamiska som de kan vara, exempelvis med "Birds in flight" så att säga.
Skall testa lite mer i helgen ute i obygden och se om där är någon skillnad.

EF 40mm f/2,8 STM (pannkakan) kom 2012 och var ett av de första objektiven som man kunde uppgradera fw själv.
Står i instruktionsböckerna, både för objektiven och kamerahusen, hur man gör. Men alla läser kanske inte dem....

Följande eye-autofokus är en game changer. Apropå FW-uppgraderingar som tweakar funktioner ytterligare.

Hur tog man bilder som denna (jag hade turen att få till i helgen), innan detta, eller för att gå tillbaka ändå längre i tiden, utan autofokus överlag?

Från stillasittande på stenen i bakgrunden, till denna bild gick det kanske en halv sekund.

Vad gjorde jag? Ingenting. Hade backbutton-fokus igång och följde lite lätt med motivet bara. Åt en Twisterglass samtidigt.

20210613_1451182669-1.jpg

E: Jag vet att kompositionen inte kommer fängsla några generationer, men som sagt, jag hann inte- eller knappt se vad som hände innan kråkan var borta. Det var lite "Hoppsan, undra om jag lyckades fånga "flykten"" till "Ja, se där, vilken flax" (pun intended)

Följande eye-autofokus är en game changer. Apropå FW-uppgraderingar som tweakar funktioner ytterligare.

Hur tog man bilder som denna (jag hade turen att få till i helgen), innan detta, eller för att gå tillbaka ändå längre i tiden, utan autofokus överlag?

Från stillasittande på stenen i bakgrunden, till denna bild gick det kanske en halv sekund.

Vad gjorde jag? Ingenting. Hade backbutton-fokus igång och följde lite lätt med motivet bara. Åt en Twisterglass samtidigt.

Visa bilaga 158229

E: Jag vet att kompositionen inte kommer fängsla några generationer, men som sagt, jag hann inte- eller knappt se vad som hände innan kråkan var borta. Det var lite "Hoppsan, undra om jag lyckades fånga "flykten"" till "Ja, se där, vilken flax" (pun intended)
Jag hoppas att min nästa kamera tar några bilder några tiondels sekunder före jag trycker på avtrycket, det saknar jag på min kamera

ANNONS
Götaplatsens Foto