Annons

Rekommendationer för ring flash

Produkter
(logga in för att koppla)

Comanche

Aktiv medlem
Jag önskar lite tips på ring flash eller vanlig flashsystem för macrofotografiering. Något trött på att skjuta med kamerans egna flash och få sisådär bilder. Vill inte spendera skjortan på nåt heller men inte heller nåt superbilligt som inte klarar av att göra jobbet.

Vad rekommenderar ni?

Jag skjuter mestadels macro med Tamron 90mm f2.8 tillsammans med antingen Nikon D610 eller D90.

Lite bilder jag tog igår med D90.
 

Sorgesol

Aktiv medlem
Jag ville inte heller spendera tusentals kronor på en blixt... De flesta verkade ju ligga kring 2000kr. Hittade en kille på Youtube som tipsade om en billig men bra blixt. Meike speedlite MK320. På Amazon finns den för ca 750kr. (den kostar det dubbla hos foto återförsäljare)

Jag tycker den fungerar hur bra som helst, den är enkel att använda, liten och lätt dessutom.
Jag slänger med två exempel bilder. Båda tagna med denna blixt på en Sony a6300 och med Laowa 65mm f2.8 MACRO.
 

Bilagor

Comanche

Aktiv medlem
Jag ville inte heller spendera tusentals kronor på en blixt... De flesta verkade ju ligga kring 2000kr. Hittade en kille på Youtube som tipsade om en billig men bra blixt. Meike speedlite MK320. På Amazon finns den för ca 750kr. (den kostar det dubbla hos foto återförsäljare)

Jag tycker den fungerar hur bra som helst, den är enkel att använda, liten och lätt dessutom.
Jag slänger med två exempel bilder. Båda tagna med denna blixt på en Sony a6300 och med Laowa 65mm f2.8 MACRO.
Tack så jättemycket Eva. Jag ska kolla upp den. Priset verkar rimligt också.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har en massa olika ljussystem som jag nästan aldrig använder, makro ute är nästan uteslutande med naturligt ljus. Använde mer ljus förr men det har inte blivit av de senaste åren, jag behöver inte extraljuset för själva exponeringen, kanske kan det ge lite upplättningsljus, jag får ta och testa någon gång om det är något jag ska hänga på igen.

Annars är det vanlig blixt med olika diffusers jag har, från glassförpackningar i plast till annat. Har en dörr ringblixt och ett ringljus i LED och två LEDmatriser i storleken 5x8cm kanske.

Blixtljus klarar längre sträckor har t.o.m råkat ut för att ljuset varit för starkt när det varit riktigt nära, om man skaffar något i blixt se till så att det fungerar med high speed synk så att du kan använda kortare tider och inte är låst till synktiderna.

LED ljus, både matriser och ring är för närområdet, klarar inte längre än 3-4dm och användes som upplättning, fördelen med dessa är att de kan vara på hela tiden och ljuset räknas in i exponeringen och man behöver inte tänka på synktider, uppladdningstid för blixt etc. När jag gjort lite mer studio makro set-up så är det dessa LED jag använt, kanske för det är så enkelt

Men börja att köpa/bygg någon typ av diffuser till den inbyggda blixten, det går att klippa till någon plastbit som man sätter runt objektivet och som går upp och skymmer blixten
 
Senast ändrad:

Pippo

Aktiv medlem
Jag önskar lite tips på ring flash eller vanlig flashsystem för macrofotografiering. Något trött på att skjuta med kamerans egna flash och få sisådär bilder. Vill inte spendera skjortan på nåt heller men inte heller nåt superbilligt som inte klarar av att göra jobbet.

Vad rekommenderar ni?

Jag skjuter mestadels macro med Tamron 90mm f2.8 tillsammans med antingen Nikon D610 eller D90.

Lite bilder jag tog igår med D90.
Köpte själv nyligen en Godox TT 350 för just makrofoto och är skitnöjd. Liten och smidig och räcker till för just detta ändamål. Rekommenderas!
 

Bluebike

Aktiv medlem
Ringblixt ger inga skuggor ( de flesta fall) ser oftast rätt sterilt ut, bra vid viss typ av dokumentationsfoto. Man brukar rekommendera att tejpa en ringblixt för att få lite skuggor. Min erfarenhet av makrofoto är främst från filmtiden. Föreslår en eller två vanliga kamerablixtar, radioutlösta ( jag hade sladd på den tiden). Kika på tillbehör för riggar videofilmning i form av böjliga armar etc, utgå från en ostplatta (metallbrickor med en mass stativgängade hål i sätt en sanbbkoppling för kameran, fäst blixtar ev reflektor osv på armar fåran denna. Allt kan vara förinställt när du går ut. Blixtarna kan vara i stort vad som helst de behöver inte vara kraftiga på makroavstånd. Vill man ha en ljus men suddig bakgrund får det bli långa tider…eller komplettera med en batteridriven studioblixt som bara belyser bakgrunden ( ide jag fick nu). Vill man att ljuset ska se mindre hårt ut så behövs en större ljuskälla dvs en liten softbox etc, räcker med en liten (2-3 dm) då det är storleken i förhållande till motivet som är väsentligt. På dina exemplebilder lyser frömjöl upp ganska kraftigt, skulel kunna vara spegelreflexioner, här hjälper att få blixten lite från sidan ( nackdel ringblixt( och diffusion för att dämpa. (Partiklarna får en liten skugga och lyser mindre). Jag hade en bigpackbunke, men idag finns det små softboxar att köpa som är smidigare.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det går ju med vilken blixt som helst.
Skaffa en sladd mellan kamera och blixt så blixten kan placeras på lämpligt ställe. Vita glassburkar är utmärkta difussorer. Med andra ord kan man komma undan väldigt billigt.
Ringblixt är bra om man vetenskapligt vill dokumentera en insekt eller liknande men det blir sällan snyggt ljus.
 

Comanche

Aktiv medlem
Hmm kanske borde satsa på vanlig blixt med sladd och diffuser isf då lär jag få mer användning av det också. Vad svårt det här blev haha
 

Pippo

Aktiv medlem
Hmm kanske borde satsa på vanlig blixt med sladd och diffuser isf då lär jag få mer användning av det också. Vad svårt det här blev haha
Krångla inte till det. En vanlig mindre blixt och den medföljande diffusern räcker till att börja med. Vill du vara lite mer hardcore kan du köpa till en bättre diffuser för någon hundring.
 

Comanche

Aktiv medlem
Krångla inte till det. En vanlig mindre blixt och den medföljande diffusern räcker till att börja med. Vill du vara lite mer hardcore kan du köpa till en bättre diffuser för någon hundring.
Ah det låter som ett klokt val. Det får bli det. Jag menar jag kommer inte få tag på några fjärilar eller humlor att skjuta bild på under vinter och höst perioden ändå hehe får mer användning av vanlig blixt.

Tack så hemskt mycket för hjälpen och vägledningen från er alla!
 

Sorgesol

Aktiv medlem
Ah det låter som ett klokt val. Det får bli det. Jag menar jag kommer inte få tag på några fjärilar eller humlor att skjuta bild på under vinter och höst perioden ändå hehe får mer användning av vanlig blixt.

Tack så hemskt mycket för hjälpen och vägledningen från er alla!
😅 Ja, jag fick använda min blixt (som jag köpt just för macro) när farsan behövde nytt id foto till körkort. Hans egna försök med mobil fick honom att se ut som en seriemördare... Jag fick snabb googla tips på pass fotografering och sen blev det ju riktigt bra. 🙂 👍
 

Pippo

Aktiv medlem
Ah det låter som ett klokt val. Det får bli det. Jag menar jag kommer inte få tag på några fjärilar eller humlor att skjuta bild på under vinter och höst perioden ändå hehe får mer användning av vanlig blixt.

Tack så hemskt mycket för hjälpen och vägledningen från er alla!
Är själv en nybörjare på macro, men här är några exempel tagna med den blixt jag tidigare nämnde och den diffuser som följde med. Inga hokuspokusgrejor alltså. ;)
 

Bilagor

Comanche

Aktiv medlem
Är själv en nybörjare på macro, men här är några exempel tagna med den blixt jag tidigare nämnde och den diffuser som följde med. Inga hokuspokusgrejor alltså. ;)
Oh wow, riktigt bra bilder. Jag har så svårt att få till fokuset på ögonen på dessa krabater men det är riktigt kul. Älskar att skjuta macro. Vad använder du för objektiv? Några tips?:)
 

Pippo

Aktiv medlem
Oh wow, riktigt bra bilder. Jag har så svårt att få till fokuset på ögonen på dessa krabater men det är riktigt kul. Älskar att skjuta macro. Vad använder du för objektiv? Några tips?:)
Tack. Är ju själv helt grön och har haft gluggen i kanske 2-3 veckor så det finns säkert mer meriterade medlemmar än jag. I vilket fall som helst är det en Laowa 50/2,8 för m4/3 och helt manuell. Skärpan sätter jag genom att föra objektivet fram och tillbaka tills skärpan är där den ska vara. Tillsammans med focus peaking, blixt och massor av flax kan det bli några vettiga bilder. 😂

Gillar denna av en gräshoppa (?) på kanske 1 cm.
 

Bilagor

Comanche

Aktiv medlem
Tack. Är ju själv helt grön och har haft gluggen i kanske 2-3 veckor så det finns säkert mer meriterade medlemmar än jag. I vilket fall som helst är det en Laowa 50/2,8 för m4/3 och helt manuell. Skärpan sätter jag genom att föra objektivet fram och tillbaka tills skärpan är där den ska vara. Tillsammans med focus peaking, blixt och massor av flax kan det bli några vettiga bilder. 😂

Gillar denna av en gräshoppa (?) på kanske 1 cm.
Haha den där är ju grym. Kan stirra på den bilden hur länge som helst. Närmast jag kom var med den här trollsländan, ren tur så vände jag mig om och där hängde den. Hade dock på helt fel glugg men hann ju inte stå och byta haha två bilder och den flög iväg.


Men trollsländor verkar har specifika blommor och växter som de roterar mellan, kanske deras territorium. Så om man står kvar dyker de upp igen på samma plats.

Med fjärilar och humlor så hittar jag platsen där dem finns och bara sätter mig ner där. Man kommer rätt bra nära så istället för att hålla på att jaga dem.

Tack för bilden, riktigt bra!
 

Pippo

Aktiv medlem
Haha den där är ju grym. Kan stirra på den bilden hur länge som helst. Närmast jag kom var med den här trollsländan, ren tur så vände jag mig om och där hängde den. Hade dock på helt fel glugg men hann ju inte stå och byta haha två bilder och den flög iväg.


Men trollsländor verkar har specifika blommor och växter som de roterar mellan, kanske deras territorium. Så om man står kvar dyker de upp igen på samma plats.

Med fjärilar och humlor så hittar jag platsen där dem finns och bara sätter mig ner där. Man kommer rätt bra nära så istället för att hålla på att jaga dem.

Tack för bilden, riktigt bra!
Bra bild även om det var "fel" glugg.

Just trollsländor är något jag aldrig brytt mig om innan, men nu är det just dem jag letar efter. Typiskt nog har jag inte sett några bara för det. 😂

Humlor tycker jag är svinsvåra eftersom de aldrig sitter still. Precis när man tror sig ha hittat fokus så flyger de iväg till nästa blomma. Och igen. Och igen.
 

Comanche

Aktiv medlem
Bra bild även om det var "fel" glugg.

Just trollsländor är något jag aldrig brytt mig om innan, men nu är det just dem jag letar efter. Typiskt nog har jag inte sett några bara för det. 😂

Humlor tycker jag är svinsvåra eftersom de aldrig sitter still. Precis när man tror sig ha hittat fokus så flyger de iväg till nästa blomma. Och igen. Och igen.
Haha jag vet vad du menar. Om du har nån kolonilott nära dig så föreslår jag att du går dit. Du kommer hitta områden fyllda med humlor och bin och fjärilar.

Du kan lätt hitta blommor som du ser drar sig till fjärilar och humlor. Bara att sätta sig ner och invänta.

Gör inte det mitt på dagen en solig dag bara, helst efter regnperioder eller tidigt morgon, sent på eftermiddagen mot kvällen funkar med. Det är då de rör sig mycket segare, man får många flera tillfällen att ta bra bilder utan att behöva stressa. När det är som varmast är det nästan omöjligt att ta bra bilder då de flyger så intensivt från ena blommorna till andra.

Men kan hända att man hittar nån enstaka humla som är så trött att mana ligger och vilar inuti en blomma haha
 
ANNONS