Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 17-50/2.8 EX DC OS HSM Nikon tillsammans med Nikon d7100 eller annan Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

M. Wolf

Aktiv medlem
Hej

har någon lite exempelbilder från ett Sigma 17-50/2.8 EX DC OS HSM till nikon? Jag vill se vad jag kan förvänta mig då jag inte får till det riktigt Med kombo nikon d7100. Vg se bakgrund medan.

Hej
köpte ett Sigma 17-50/2.8 EX DC OS HSM begagnat från Rajala till min nikon d7100. Tanken var att ha något ljusstarkare när ljuset börjar dämpas vid foto av hästar och ekipage och runtomkring-bilder, utomhus. och även ett objekti med lite annan karaktär. Har sedan tidigare ett Nikon 70-300 dx som funkar alldeles förträffligt när det är gott ljus. Och skärpan på de bilder i topp ger inget mer att önska. Med Sigman så får jag aldrig det där klara distinkta intrycket. Fokus hamnar rätt tycker jag men bilden har något diffust över sig och jag ser inga egentliga skillnader över bilden som helhet. Har gjort försök med fine-tuning av af men det har inte gett någon egentlig skillnad. Har tänkt på karaktären av objektivet men tänker att det inte ska vara så stor slillnad?
En fråga till: Mitt 70-300 4,5*6.3 funkar toppen vid själva tävlingen, testade sigman men hade svårt att få till ngt vettigt, kan det vara så att vissa objektiv är låmgsammare än andra i af och att följa motivet? Jag köpte inte sigman för sport men undrar varför det verkar ha svårare att hänga med, till skillnad från det relativt billiga Nikon.

Bästa hälsningar /Magnus

Kolla här på Fotosidan. Prylar - objektiv o.s.v… Har du tur finns det många bilder med ”ditt” objektiv…

Hej

har någon lite exempelbilder från ett Sigma 17-50/2.8 EX DC OS HSM till nikon? Jag vill se vad jag kan förvänta mig då jag inte får till det riktigt Med kombo nikon d7100. Vg se bakgrund medan.

Hej
köpte ett Sigma 17-50/2.8 EX DC OS HSM begagnat från Rajala till min nikon d7100. Tanken var att ha något ljusstarkare när ljuset börjar dämpas vid foto av hästar och ekipage och runtomkring-bilder, utomhus. och även ett objekti med lite annan karaktär. Har sedan tidigare ett Nikon 70-300 dx som funkar alldeles förträffligt när det är gott ljus. Och skärpan på de bilder i topp ger inget mer att önska. Med Sigman så får jag aldrig det där klara distinkta intrycket. Fokus hamnar rätt tycker jag men bilden har något diffust över sig och jag ser inga egentliga skillnader över bilden som helhet. Har gjort försök med fine-tuning av af men det har inte gett någon egentlig skillnad. Har tänkt på karaktären av objektivet men tänker att det inte ska vara så stor slillnad?
En fråga till: Mitt 70-300 4,5*6.3 funkar toppen vid själva tävlingen, testade sigman men hade svårt att få till ngt vettigt, kan det vara så att vissa objektiv är låmgsammare än andra i af och att följa motivet? Jag köpte inte sigman för sport men undrar varför det verkar ha svårare att hänga med, till skillnad från det relativt billiga Nikon.

Bästa hälsningar /Magnus

Det är väl bara söka på nätet, borde inte vara så svårt att hitta bilder tagna med det objektivet.
Vad jag sett och läst och sett så verkar Sigma 17-50/2.8 vara ett rätt så bra och prisvärt objektiv iaf. Dock undrar jag om inte Tamron 17-50/2.8 faktiskt är snäppet bättre.

När det gäller AF så skiljer det ju såklart mellan objektiv ja. Alla objektiv har ju olika fokusmotorer osv.

Senast ändrad:
Jag hade det objektivet i fem år som den lins jag tog 98% av alla mina bilder med. Det var visserligen till Canon, men det är nog inte nån större skillnad. Objektivet är ljusstarkt och skarpt, ett jättebra och prisvärt objektiv.
Men, autofokusen är inte helt hundra, i alla fall inte till Canon. Oftast träffar den rätt, men tyvärr inte alltid. Jag vande mig vid att för säkerhets skull ta flera exponeringar av samma bild, då blev alltid någon skarp, och då var det verkligen väldigt bra skärpa.
Men om jag jämför med mitt standardobjektiv som jag använder nu, RF 24-105/4 L, så kan jag konstatera att det nuvarande objektivet träffar rätt varje gång, säger varje gång. Men skärpan är det inte någon märkbar skillnad på.
Jag hade objektivet inlämnat tillsammans med kameran på TURA i Kungsbacka som reparerar Sigma-grejer. Där justerade de objektiv och kamera ihop och då blev det bättre, men de sa att det kan vara så att Canon (och kanske Nikon) inte låter Sigma och andra objektivmärken skaka tass helt smärtfritt med varandra.
Jag tog dock jättemånga bra bilder med Sigmat.

Hej

Hej

Bästa hälsningar /Magnus

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto