Annons

Problem med att ladda ner "Firmware" för Fuji

Produkter
(logga in för att koppla)

Gigas

Aktiv medlem
Hej alla kunniga! Jag försöker att uppdatera mitt Firmware 2.01 till 2.13 på min Fuji XH-1 men får svar från min Imac att det inte finns något program i datorn som kan ladda ner uppdateringen. Den ber mig söka i Appstore men där hittar jag inget som kan fungera. Minneskortet är formaterat i kameran men nerladdningen ger inget annat än att det saknas program för detta. Vad gör jag?
 

Bilagor

pdahlen

Aktiv medlem
Några gissningar då jag inte har varken Mac eller Fuji. Men för Nikon så tar man den nedladdade filen och lägger den på minneskortet och därefter sker resten i kameran. Titta på Fujis nedladdningscenter om det inte finns någon guide hur man installerar FW. Det ser väl ut som du har hämtat en fil, har man någon mapp på Mac för nedladdade filer, kan du hitta filen?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Med tanke på filnamnet har du gissningsvis 12-13 kopior av filen i någon nedladdnings- eller temp-mapp. Du ska inte öppna filen, vilket är vad datorn säger att den inte kan göra, utan kopiera den till minneskortet.

Tillägg: Kopiera den som inte är numrerad (filen ska bara heta FWUP0015.DAT), ifall kameran inte känner igen filen om den fått numrering tillagd pga flera kopior.
 

Gigas

Aktiv medlem
Felmeddelandet som jag beskrivet uppstår när jag klickar på download av den senaste firmware. Alltså så saknas det ett program i datorn för att kunna hantera en nerladdning vilket förvånar mig. Det andra bekymret är att jag inte kan ladda ner bilderna på minneskorten från kameran in i datorn utan får gå via min Sony kamera med ett trixande av minneskort som ska flyttas. Inte vet jag vad som är galet för tidigare har jag använt min Fuji men det är ett par år sedan.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Felmeddelandet som jag beskrivet uppstår när jag klickar på download av den senaste firmware. Alltså så saknas det ett program i datorn för att kunna hantera en nerladdning vilket förvånar mig. Det andra bekymret är att jag inte kan ladda ner bilderna på minneskorten från kameran in i datorn utan får gå via min Sony kamera med ett trixande av minneskort som ska flyttas. Inte vet jag vad som är galet för tidigare har jag använt min Fuji men det är ett par år sedan.
kan du prova att ladda hem något annat, en manual något gratis program och se vad som händer
 

Gigas

Aktiv medlem
Inga problem med att ladda ner andra program! I menyn Connection settings är PC connection mode USB auto gråmarkerad så jag kan inte gå in där och göra ändringar. Detta är lite för mycket för en gammal gubbe som jag!
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Felmeddelandet som jag beskrivet uppstår när jag klickar på download av den senaste firmware. Alltså så saknas det ett program i datorn för att kunna hantera en nerladdning vilket förvånar mig. Det andra bekymret är att jag inte kan ladda ner bilderna på minneskorten från kameran in i datorn utan får gå via min Sony kamera med ett trixande av minneskort som ska flyttas. Inte vet jag vad som är galet för tidigare har jag använt min Fuji men det är ett par år sedan.
Nej jag tror inte att det är så. Din dator har med all sannolikhet redan laddat ner filen till din mapp "hämtade filer". Kolla där så ska du se att det ligger en massa sådana där precis som Ztenlund skrev. Troligen så är det så att det går så fort (för mig tog det 7 sekunder) att ladda ner filen så att det upplevs som om felmeddelandet kommer vid nedladdningen medan det egentligen är när datorn letar efter ett program för att öppna filen precis som det faktiskt står i felmeddelandet.

För att få över filen till kameran så rekommenderar jag att du tar ut minneskortet ur kameran och stoppar in det i datorns SD-kortläsare. Då kommer du slippa de strul du beskriver. Du skriver inte vilken iMac-modell du har men det har funnits minneskortläsare inbyggt på dem sedan 2010.

här finns detaljerade instruktioner:


och

 

Staffan_T

Aktiv medlem
Jag testade också att hämta uppdateringen och den kom blixtsnabbt. Jag tror också att det kan vara så att du redan har laddat ned flera kopior av den och att det mest handlar om att hitta var i datorn de ligger.
 

Gigas

Aktiv medlem
Tack för tipsen alla jag ska kolla senare i kväll om jag hittar den i datorn. Sedan var det gråmarkeringen på Connection och PC men det kanske inte gäller Imac?
 

Gigas

Aktiv medlem
problemet med SD-kortet direkt i datorn visar inget på skärmen vad kortet innehåller. I kameran finns det RAW bilder men inget visas på skärmen.
 

Gigas

Aktiv medlem
Vet inte om detta kan fixa det. Men gissar det är något med Mac läsning och formatering av kort vs Fuji. Fungerar inte det med info från denna video så kanske du kan googla fram något annat

Jag har testat alla varianter som denna "jobbiga" person visade i videon. Tyvärr ingen framgång! Om jag sätter in SD-kortet i min Sony så ser jag bildfilerna och kan ladda ner dem!!!
 

MNB

Aktiv medlem
Jag har testat alla varianter som denna "jobbiga" person visade i videon. Tyvärr ingen framgång! Om jag sätter in SD-kortet i min Sony så ser jag bildfilerna och kan ladda ner dem!!!
När du formaterar sd-kortet, gör du det i kameran eller datorn?
 

poipen

Ny medlem
Hej på er, är ny här 🙂
Om du har över 1000 bilder i en och samma mapp på SD kortet så blir det nåt galet om du använder Mac. Så testa töm med Sonyn och se om det kan funka.
Det har kommit en fix för det.
 

Gigas

Aktiv medlem
Jag har skaffat en helt ny USB b kabel 3.0 mellan Fuji XH-1 och minImac men det fungerar inte heller. Jag kan inte styra min Stackshot från Cognisys heller när jag använder Fuji men med Sony går det bra! Orsaken att jag ville testa min Fuji är att den ger 24Megapixel på APS-C formatet den har och min Sony A7R ii klarar 16Megapixel. Skillnaden är viktig med makrofotograferingen för att få bästa upplösning och detaljer.
 

pdahlen

Aktiv medlem
En summering. Om du sätter i ett SD kort från Fujin i datorn så ser du inget (du har provat med löst SD kort)? Sätter du in detta kort i din Sony som är ansluten till datorn så ser du filerna. Sätter du in ett kort från Sony direkt i datorn ser du då filerna? Vi får börja med att du har en kortläsare som kan se och man kan skriva filer till. Du kan ju testa att läsa och skriva att se att kortläsaren fungerar

Är det rawfiler från Fujin? Kan du prova om datorn kan läsa jpgfiler från Fujin?

Om kortläsaren i datorn fungerar så skulle jag prova att formatera ett kort i Fuji kameran och sätta in den i läsaren och föra över den fil du har hämtat med ny FW
 

MNB

Aktiv medlem
Jag har skaffat en helt ny USB b kabel 3.0 mellan Fuji XH-1 och minImac men det fungerar inte heller. Jag kan inte styra min Stackshot från Cognisys heller när jag använder Fuji men med Sony går det bra! Orsaken att jag ville testa min Fuji är att den ger 24Megapixel på APS-C formatet den har och min Sony A7R ii klarar 16Megapixel. Skillnaden är viktig med makrofotograferingen för att få bästa upplösning och detaljer.
Som poipen skrev ovan så var det en bugg i en uppdatering från Fujifilm som gjorde att man inte kunde ha mer än 1000 bilder.

Annars förstår jag inte varför du ska använda deras egna program? Som alltid är dåliga....Just av denna anledning du har problem med. Fujis är välkänt att vara buggigt och rent ut sagt uselt. Sony var ingen höjdare heller. (jag hade Sony innan jag gick över till Fuji). Jag kör dessutom också Mac.

Mitt råd är. Skaffa en kortläsare till din dator (om du inte har det). Formera alltid sd-kortet i kameran. Sen för över dina bilder till datorn. Sen kan du ju därifrån välja valfritt program (oftast). Ska du stacka t ex går det väl lika bra i Photoshop m fl?
 

janc

Aktiv medlem
Ifall jag inte minns helt fel så måste den nya versionen av fireware kopieras till toppnivån på ett tomt, nyformaterat minneskort. Filens namn får inte ändras vid kopieringen och det ska inte vara någta kataloger eller bildfiler på kortet.
 
ANNONS