Annons

Smidigt prisvärt kamerastativ från sirui.

Produkter
(logga in för att koppla)

Cigarrdanne

Medlem
Hejsan.

jag behöver ett nytt stativ som kan rymmas i en ryggsäck, kostar runt 1k och med stort spann på arbetshöjd. Jag har en kamera som väger 400g fujifilm xt100 och så. Objektiv på det så behöver inte klara mycket vikt.

Kollat på sirui traveler 5cx som verkar bra men sen hittade jag sirui T-005SK kan inte riktigt se skillnaden på dessa bara att T00. Nästan samma vikt och kompakthet även om ena är kolfiber och andra alu. Samma kulhuvud. Många hyllar 5cx men T-005SK är ca 400kr billigare och vad jag kan se nästan lika, olika material men ändå samma vikt nästan, knappt märkbart iallafall. Vad får man för fördel med 5cx som gör den dyrare?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Möjlig fördel för kolfibervarianten är att det dämpar vibrationer bättre, samt trevligare att hantera i kyla. Sedan är ju kolfiber ett dyrare material än aluminium, sannolikt därav prisskillnaden.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag skulle välja det i kolfiber av samma anledningar som Tony påpekar.
Prisskillnaden är egentligen ganska minimal.
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Jag har ett sådant 5 CX o det är verkligen litet o smidigt o packa med sej men sen är det väl inte mkt. mer än så. Det är inget vidare stabilt men visst är det bättre än inget alls ibland
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Sirui är skit. Jag önskar jag aldrig köpt ett stativ från dem!
Kanske beror på hur mycket man använder det. Till en person som kanske använder stativet en gång i veckan några timmar varje gång kan det möjligen vara ett bra köp. En av mina kompisar som använder stativet ca. 150-200 dagar om året med ungefär 8-10 timmars användande per dag så har det tyvärr visat sig vara en veritabel flopp med Sirui. Fast nu handlade de om ett av deras större kolfiberstativ med videohuvud (prisklass 10 000+). Efter mindre än 2 års användande var mycket helt utslitet. Gängorna i huvudet (mot 3/4" bulten i stativet var mer eller mindre helt försvunna vilket tyder på dålig lågårislegering i godset. Ett av stativbenen fick man i handen när man drog ut det (dålig kvalitet på packningar och stoppanordning i benen, Själva övre klacken i ett av stativbenet var helt nerslitet så "stoppen" för olika vinkelläge inte fungerade (dåligt material i metallegeringen återigen). Sedan var det en ytterligare punkt jag inte kommer ihåg. Ni kan ju gissa om han mer eller mindre slängde stativet (gav det till mig så kunde jag sälja det om jag fick tag på delar till bra pris) och köpte ett av annat märke. ( är det någon som behöver reservdelar kan ni höra av er). Hans tidigare stativ av ett franskt märke hade fungerat i nästan 15 år utan byte av delar. Och under den tiden användes stativet ännu mera.

Hoppas det inte är lika dåligt material i prylarna jag köpt (Leofoto)! I och för sig använder jag bara stativ ca 50 dagar om året (4-8 timmar per gång) så man kan väl åtminstone gånga 2 år med 5 så är det ju ändå lönt att köpa kinaprylar;)

PS det nya stativet + videohuvud av känt italienskt märke gick på nästan 17 lök så inom 3 år får vi svar på om det lönar sig att köpa Sirui;)
 

jphotog

Aktiv medlem
Kanske beror på hur mycket man använder det. Till en person som kanske använder stativet en gång i veckan några timmar varje gång kan det möjligen vara ett bra köp. En av mina kompisar som använder stativet ca. 150-200 dagar om året med ungefär 8-10 timmars användande per dag så har det tyvärr visat sig vara en veritabel flopp med Sirui. Fast nu handlade de om ett av deras större kolfiberstativ med videohuvud (prisklass 10 000+). Efter mindre än 2 års användande var mycket helt utslitet. Gängorna i huvudet (mot 3/4" bulten i stativet var mer eller mindre helt försvunna vilket tyder på dålig lågårislegering i godset. Ett av stativbenen fick man i handen när man drog ut det (dålig kvalitet på packningar och stoppanordning i benen, Själva övre klacken i ett av stativbenet var helt nerslitet så "stoppen" för olika vinkelläge inte fungerade (dåligt material i metallegeringen återigen). Sedan var det en ytterligare punkt jag inte kommer ihåg. Ni kan ju gissa om han mer eller mindre slängde stativet (gav det till mig så kunde jag sälja det om jag fick tag på delar till bra pris) och köpte ett av annat märke. ( är det någon som behöver reservdelar kan ni höra av er). Hans tidigare stativ av ett franskt märke hade fungerat i nästan 15 år utan byte av delar. Och under den tiden användes stativet ännu mera.

Hoppas det inte är lika dåligt material i prylarna jag köpt (Leofoto)! I och för sig använder jag bara stativ ca 50 dagar om året (4-8 timmar per gång) så man kan väl åtminstone gånga 2 år med 5 så är det ju ändå lönt att köpa kinaprylar;)

PS det nya stativet + videohuvud av känt italienskt märke gick på nästan 17 lök så inom 3 år får vi svar på om det lönar sig att köpa Sirui;)
Jag har inte ens använt mitt Siruistativ några timmar per vecka. Det var tänkt som ett resestativ som passar i en kabinväska, men eftersom jag inte kan lita på det så lämnar jag det hemma.

Som jämförelse har min trotjänare från Manfrotto hängt med i nästan 15 år i snö, vattenfall, 48 grader värme osv. utan minsta problem.
 

Cigarrdanne

Medlem
Jag har ett sådant 5 CX o det är verkligen litet o smidigt o packa med sej men sen är det väl inte mkt. mer än så. Det är inget vidare stabilt men visst är det bättre än inget alls ibland
Sirui är skit. Jag önskar jag aldrig köpt ett stativ från dem!


Vad finns för alternativ? som är litet nog för att få plats i ryggsäck och med stort spann med väldigt låg höjd upp till minst ca 1,4. max 1500kr och som är stabilt nog för lång exponering på ca 20-30s
 

unoengborg

Aktiv medlem
Sirui är skit. Jag önskar jag aldrig köpt ett stativ från dem!
Låter oroveckande köpte ett Sirui stativ för ett par år sedan och en K-40x för 3-4 år sedan och använt det flitigt utan anmärkning, så när som på att gummit på en av kulledsrattarna släppte (fixades lätt med lite kontaktlim). Måste säga att jag är jättenöjd. Men för knappt två år sedan kompletterade jag med en PH-40 gimbal, som vid det här laget är nästan oanvändbar. Pga. slitna gängor. Verkar som om kvaliteten för Sirui har dalat på senare år. Trist, men det kan ju vara vi som haft otur.
 

niniz

Aktiv medlem
Manfrotto action funkar väl.
Relativt lätt och smidigt
Stabilt saknar dock krok på mittstång så det går inte hänga vikt på
Sirui 5c kolfiber är lättare mindre och lägre men bra för resor
 

PressPlayOnTape

Aktiv medlem
Jag köpte ett Sirui Traveler 7C och är väldigt nöjd efter ett drygt halvårs användning. Känns både stabilt och rejält och lagom högt utfällt och kompakt ihopfällt. Men blir lite orolig när jag läser kommentarerna ovan.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Sirui är skit. Jag önskar jag aldrig köpt ett stativ från dem!
Jag har tre stativ från Sirui, och även om jag använder och har använt dom sparsamt, är jag helt nöjd. Att dom är skit tycker jag är en grov överdrift, men dom kanske inte är avsedda att användas 8-10 timmar om dagen i veckans alla dagar. I så fall passar nog ett stativ från RRS alt. Gitzo bättre, men med en prislapp därefter.

Nä, ett Sirui stativ som används mer sparsamt eller sällan än i ett rent professionellt sammanhang är i förhållande till pris en fullgod produkt, enligt min ödmjuka uppfattning.
 
Senast ändrad:

jphotog

Aktiv medlem
Jag har tre stativ från Sirui, och även om jag använder och har använt dom sparsamt, är jag helt nöjd. Att dom är skit tycker jag är en grov överdrift, men dom kanske inte är avsedda att användas 8-10 timmar om dagen i veckans alla dagar. I så fall passar nog ett stativ från RRS alt. Gitzo bättre, men med en prislapp därefter.

Nä, ett Sirui stativ som används mer sparsamt eller sällan än i ett rent professionellt sammanhang är i förhållande till pris en fullgod produkt, enligt min ödmjuka uppfattning.
Jag kan nyansera mig lite.

Jag har ett ET-1004 och just det stativet är skit. Det står jag för.

Benen fastnar, går ibland inte att dra ut, ibland inte att fälla in. Många gånger låser inte benen så att stativet faller ihop.

Det följde med en insex-nyckel och varje gång jag använder stativ måste jag börja med att justera snäpplåsen.

Det känns som om allt är av dålig kvalitet och det är svårt att justera kulleden så att det blir precis som jag vill.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag kan nyansera mig lite.

Jag har ett ET-1004 och just det stativet är skit. Det står jag för.

Benen fastnar, går ibland inte att dra ut, ibland inte att fälla in. Många gånger låser inte benen så att stativet faller ihop.

Det följde med en insex-nyckel och varje gång jag använder stativ måste jag börja med att justera snäpplåsen.

Det känns som om allt är av dålig kvalitet och det är svårt att justera kulleden så att det blir precis som jag vill.
Kan det månde vara ett måndagsexemplar !?
 
ANNONS