Annons

Gratis program eller köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Camilla3

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag redigerar nästan inte mina bilder. Om jag gör det så rättar jag upp horisonten eller beskär bilden. Jag vågar knappt dra i reglagen för kontrast, färg o s v.

I nuläget använder jag Apples "photo" som ingår i McOS. Men i samband med en workshop fick jag prenumera på Lightroom/Photoshop. För att det var dem programmen som fotograf Serkan Günes var bekant med. Det jag valde kostar 240 kr/månaden. Då ingick PS, Lightroom och LR Classic.

Min fråga är vilket som är bäst - prenumerera på exempelvis Adobe eller köra gratis med Apples egna? Jag fotar i RAW+JPEG. Vilka program använder ni?

Apples program räcker för mindre åtgärder men med PhotoShop kan man åstadkomma oerhört mycket mer när man väl lärt sig hur man ska göra.
Jag har en iMac men använder inte Apples iPhoto, utan jag föredrar ett par kontant köpta program, nämligen Affinity Photo och GraphicConverter.
Adobes redigeringsprogram och prenumerationer har jag helt följaktligen helt avstått från och kan därför inte uttala mig om dem men jag har en kompis som åstadkommer mycket lyckade fotobilder med PS.

Apples program räcker för mindre åtgärder men med PhotoShop kan man åstadkomma oerhört mycket mer när man väl lärt sig hur man ska göra.
Jag har en iMac men använder inte Apples iPhoto, utan jag föredrar ett par kontant köpta program, nämligen Affinity Photo och GraphicConverter.
Adobes redigeringsprogram och prenumerationer har jag helt följaktligen helt avstått från och kan därför inte uttala mig om dem men jag har en kompis som åstadkommer mycket lyckade fotobilder med PS.
Det finns så många program att välja på så att man blir lätt förvirrad. De som du använder har jag inte hört om. Men de kan vara värda att kolla upp.

Det finns inget bäst.
Visst LRC och PS är i princip marknadsledande och bra men andra kommer ikapp.
Darktable och Gimp är gratis o skall ha ungefär samma funktioner.
Kameratillverkaren tillhandahåller ett litet program, själv har jag aldrig installerat Nikons men de där programmen kan lite basic.

Sen finns program där man köper en licens med en engångssumma.
Affinity Photo är väl bland de bättre.

Men det finns inget program som hjälper dig med något du inte vill göra....
Du måste veta själv var du vill lägga ribban.
Så VAD vill du kunna göra med dina bilder? vad är ditt mål om 5 år?

Jag valde det dyrare eftersom vi skulle fota i RAW. Men det kanske inte spelar någon roll.

RAW kräver en råkonverterare.
Lightrooms motor är en sådan, Adobe Camera Raw, ACR. ACR finns även åtkomligt i PS i form av ett filter. Men det är samma ACR.
Din kameraleverantör tillhandahåller också en rawkonverterare. Däremot kan inte PS läsa RAW, så när du kliver in i PS med en rawfil så startas automatiskt ACR som i sin tur när du är klar omvandlar bilden till ett tif-format. SEN kan PS jobba.
Darktable är en.... On1 en annan... O On1 kan väl lite mer.

Vore kanske på tiden att FS listar alla program som är tillgängliga med en liten beskrivning om vad de är bra på. Plus bra länkar för de som är djupare intresserade....

Det är olika tröskel för att kunna använda olika program. LR classic som ingår i 120kr/mån har en ganska låg tröskel. Photoshop kan mera men kan kännas lite svårt i början. De flesta gratisprogram kräver lite mera av användaren men om man har mera tid än pengar så är de nog bra.

Jag undrar dock vad det är du betalar för när det kostar mer än 120 kr/mån till Adobe.

Hej!

Jag redigerar nästan inte mina bilder. Om jag gör det så rättar jag upp horisonten eller beskär bilden. Jag vågar knappt dra i reglagen för kontrast, färg o s v.

I nuläget använder jag Apples "photo" som ingår i McOS. Men i samband med en workshop fick jag prenumera på Lightroom/Photoshop. För att det var dem programmen som fotograf Serkan Günes var bekant med. Det jag valde kostar 240 kr/månaden. Då ingick PS, Lightroom och LR Classic.

Min fråga är vilket som är bäst - prenumerera på exempelvis Adobe eller köra gratis med Apples egna? Jag fotar i RAW+JPEG. Vilka program använder ni?

Som du beskriver dina behov borde Apple photos räcka långt. Om inte kan affinity photo användas som plugin. Kör man affinity som separat program påminner det mycket om Adobes photoshop men kostar bara omkring 500 kr som engångskostnad

Det är olika tröskel för att kunna använda olika program. LR classic som ingår i 120kr/mån har en ganska låg tröskel. Photoshop kan mera men kan kännas lite svårt i början. De flesta gratisprogram kräver lite mera av användaren men om man har mera tid än pengar så är de nog bra.

Jag undrar dock vad det är du betalar för när det kostar mer än 120 kr/mån till Adobe.
Vet inte om jag håller med om detta. RT är ganska likt lightroom. Det har liknande inställningar som kurvor, skuggor och högdragar, kontrast, färgmättnad och exponeringskompensation. Dessa behöver man lära sig ungefär vad de gör. Är inte alls säkert att det tar längre tid än att lära sig göra samma sak i LR.

Jag köpte från början Lr 5 (standalone) och sedan uppgradering till Lr 6.14. Precis som redan påpekats är det sannolikt Adobe Lr och Ps de marknadsledande, men nu finns dessa program endast som prenumerationsmodell och jag är inte intresserad av att prenumerera, så jag försöker sakta (med betoning på s a k t a) gå över till Darktable.

Darktable är ett ganska komplext program, så inlärningskurvan (för mig) är brant, även om det finns utmärkta kanaler på Youtube som beskriver (i detta specifika fall) Darktable i detalj, exempelvis Bruce Williams. Det bör nämnas att hans kanal är endast på engelska, men om det inte utgör något hinder, rekommenderar jag verkligen hans kanal, för att lära sig Darktable. Det som dock stör mig är att det allt som oftast står "Working" när man gör någon justering i Darktable och även om det är aldrig så kort tid upplever jag det som störande, ett problem som inte finns i Lr.

Därtill kan man (om så önskas) lägga till Gimp, vilket är ett gratisprogram som i mångt och mycket motsvarar Ps.

Men mitt förslag är att du satsar på att lära dig Darktable alt. Rawtherapee och Gimp. Alla är gratis och synnerligen kompetenta.

jovisst kan man det.
Men varför lägga tiden (och framförallt pengar) på något man inte behöver?
Lägga vilka pengar !? Samtliga program jag listade är gratis. Låt mig också lägga till att både Darktable och Rawtherapee har en nedladdningsbar PDF-fil (på engelska) där man i detalj går igenom resp. program, om det är lättare att tillgodogöra sig informationen om hur man skall använda resp. program den vägen.

Senast ändrad:
Lensfun verkar åtminstone ha alla objektiv feån Panasonic som Camilla listat i sin profil, med undantag 14-42mm. Där finns enbart stöd för version 2.

Det är bra då många program, gratis som betalversioner, förlitar sig på Lensfun. Panasonic bäddar för övrigt in korrigeringsprofiler i bildfilerna så de program som klarar av att tolka dem kan hoppa över Lensfun.

Med tiden så kommer ditt bildarkiv att bli allt mer värdefullt. Att kunna hitta gamla bilder på ett enkelt sätt kommer också bli viktigare med tiden, när arkivet har vuxit. Apples "Photos" är mycket begränsat i detta avseende.

Vilket program du än väljer så kommer du att bygga fast dig i de strukturer som just det program du valt skapar. Att byta är förstås alltid möjligt men innebär för det mesta en betydande arbetsinsats.

Jag prenumererar på Adobes paket med Photoshop, Lightroom och Lightroom Classic. Huvudsakligen använder jag Lightroom Classic. Det är mycket enkelt att skicka över en bild till Photoshop om det skulle behövas, programmen är väl integrerade. Det är också enkelt att hantera bilderna i Lightroom Classic och funktionerna för att söka i bild-biblioteket är väl utvecklade.

Från början så redigerade jag mina bilder väldigt sällan, men efterhand har det blivit mer och mer av detta. Både på grund av att jag lärt mig programmet men Lightroom har också blivit både enklare att använda och dessutom med allt bättre resultat.

Precis som det skrivits i tråden så är Adobe Lightroom marknadsledande. Det innebär att det finns mycket hjälp och information om programmet både på nätet och i form av litteratur. Det finns även många tillbehör till programmet, både mjukvara men också i form av hårdvara som kan göra arbetet effektivare. Själv har jag haft stor glädje av konsolen "Loupedeck+" som gjort mitt arbete med Lightroom både enklare och snabbare. (se <https://loupedeck.com/products/loupedeck-plus/>)

Det finns flera olika paket med fotografi-program hos Adobe. Ett paket med nya Lightroom, Lightroom Classic, Photoshop och 1 TB molnlagring kostar 240 kr/mån. Samma program-paket men med enbart 20 GB molnlagring kostar 120 kr/mån, det är bara storleken på molnlagringen som skiljer.

ANNONS
Götaplatsens Foto