Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utmärkt Raw-konverterare - Gratis!

Produkter
(logga in för att koppla)

predestined

Aktiv medlem
Gimp har en bit kvar innan det verkligen kan bryta loss en bit av den breda massan som lydigt och troget dansar efter Adobes/Photoshops pipa. Det är ju ett fantastiskt program så varför inte...och så pungar vi ut med tusentals kronor eller 10000 till och med, vad vet jag?

Men när det gäller RAW-konverterare har open-sourceutveckligen slagit in en ganska rejäl och man får förmoda störande kil i den kommersiella marknaden.

Det finns nu ett flertal mycket kraftfulla RAW-konverterare och de kostar inte en krona.
En av dem är 'Raw Therapee', som jag nu provat ett tag, efter att länge och väl använt mig av canons DPP, medan Adobe Camera Raw i Photoshop led av svåra barnsjukdomar - som man får förmoda har botats nu i den med pompa och ståt anstormande uppdateringen Adobe Camera Raw 4.1

Raw Therapee är som sagt gratis och späckat med funktioner som funkar ypperligt bra, t ex shadow/highlights (som i min mening är klart bättre än shadow/highlight-filtert i ps cs2/cs3), curves, color boost, avancerad skärpning och brusreducering samt 16 bitars färgdjup. Konverterar till de vanligaste formaten som jpg, tiff (8/16 bitar). Reglagen är mycket bra och bildediteringarna är mycket oförstörande, dvs man kan dra upp och ner i det mesta utan att det uppstår brus eller annat, såvida bilden inte är totalt felexponerad. Det enda minus är att allt går en aning långsammare, men det är absolut inte trögt och det går inte att göra batch-konverteringar, vilket de flesta av oss inte gör ändå. Sedan är ju programmet inte så kosmetiskt polerat som de flesta kommersiella programmen, men om vi kan uppnå lika goda resultat med våra bilder utan att behöva slita vårt hår i timmar som några av oss kanske gjort i GIMP, kasnke kan det få en del av oss att tänka om och hoppa på Open-sourcetåget, åtminstone en hållplats eller två?

Programmet har fått mig att överge Canons DPP. Inget dåligt program, har mycket bra och korrekt färgåtergivning, men det är mycket enkelt att med Raw Therapee att få identiska färger (RAW-filerna kan se lite bleka och mörka ut när man öppnar dem men fixas mkt enkelt med exposure funktionen, color boost och ev curves) och dessutom kan man editerna sina jpeg-bilder på samma sätt med alla trevliga verktyg - något som inte går i DPP.

Programmet är naturligtvis inget Photoshop eller Lightroom eller vad vi annars drömmer om på nätterna, men det är, just det, gratis!

Skaparen av programmet frågar dock snällt om en frivillig donation på 5 dollar, för vidareutveckling av programmet samt brödfödan får man förmoda.

http://rawtherapee.com

Chris Ceder
 
Senast ändrad:
Kul att du frågar..!
Jag laddade ner UFRAW för ett par timmar sedan så jag får be om att få återkomma med svar.

MVH Chris

ps några första intryck är dock att färgåtergivningen verkar mycket bra, inte alls lika sofistikerade verktyg som i RAW Therapee, men snabbare
 
Senast ändrad:
Håller fortfarande på och testar UFRaw, återkommer med utförligare omdöme, men kan redan nu säga att demosaicing-algoritmen gör ett mycket bra jobb.

Några mycket bra jämförelser mellan olika RAW-konverterare, bla Adobe Camera Raw 3.4, Capture one pro 3.7.4, Bibble Pro 4.7, UFRaw 0.8.1, Nikon Capture 4.3, RawTherapee 1.1, RSE (2006, opensource uppköpt av Adobe, finns ej längre)

horisontell/vertikal upplösning:
http://www.rawtherapee.com/comparhv.html

digital upplösning:
http://www.rawtherapee.com/compard.html

detaljextrahering: http://www.rawtherapee.com/comparde.html
observera att detta är ett mycket litet utklipp av en bild
 
predestined skrev:
Men när det gäller RAW-konverterare har open-sourceutveckligen slagit in en ganska rejäl och man får förmoda störande kil i den kommersiella marknaden.

Störande är nog inte rätt ord eftersom även de flesta proprietära programmen bygger på samma fria grund (dcraw), och det är detta som är öppenhetens styrka. Kolla in listan på Dave Coffins hemsida (skaparen av dcraw) som listar olika program som har dcraw grund, den talar sitt eget språk, "Other Raw Photo Decoders" (en bit ned på sidan). Väldigt många av dessa program hade nog aldrig blivit skrivna om inte Dave hade valt att släppa sitt dcraw fritt.

Själv använder jag UFraw (utvecklarversion från Sourceforge-CVS).
 
ANNONS