Annons

Törs man prova spegelfritt?

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Spegellöst är enligt mig helt överlägset DSLR. En EVF är helt klart bättre än en OVF i mitt tycke. Du ser dina inställningar i realtid och får grymma funktioner som focus peaking och förstoring. Detta gör att manuell fokusering är mycket lättare och roligare på spegellöst. Sen kan man t.ex också få snabbare slutartider med spegellöst, när det gäller Nikon Z så är det tyvärr dock än så länge bara Z9 som har snabbare än 1/8000s.
En annan fördel är att spegellösa kamerahus generellt sett är mindre och lättare.

Den enda nackdelen med spegellöst jämfört med DSLR är den sämre batterikapaciteten, men se bara till att alltid ha med ett extra batteri så är det inga problem.

Jag kör själv Nikon Z och är oerhört nöjd :love: Deras spellösa kamerahus påminner väldigt mycket om deras DSLR:er så du kommer känna dig hemma :)
En av huvudanledningarna till att jag valde Nikon Z var objektiven, de håller överlag hög klass och speciellt S-line objektiven som generellt sett är helt fantastiska. Har än så länge ett Z 20/1.8 samt ett Z 105/2.8 makro och dessa är utan tvekan de bästa objektiv jag nånsin haft.
Håller med dig i mycket, men jag har aldrig haft några problem med batteriförbrukningen med min Z6ii. Tror inte jag laddar den mer än mina DSLR, men det beror säkert på hur man fotograferar, har sällan på LCD skärmen. Har inga exakta tal, men runt 700 bilder och halva kvar kanske?
 

Brix

Aktiv medlem
Håller med dig i mycket, men jag har aldrig haft några problem med batteriförbrukningen med min Z6ii. Tror inte jag laddar den mer än mina DSLR, men det beror säkert på hur man fotograferar, har sällan på LCD skärmen. Har inga exakta tal, men runt 700 bilder och halva kvar kanske?
Problem har jag inte med batterikapaciteten heller, kör en Z7 med EN-EL15C batterier och är faktiskt imponerad över hur länge ett batteri räcker, men det är ju inte lika bra som på en DSLR ändå. Skillnaden är ju dock att en spegellös drar en hel del på batteriet så fort den är på medans en DSLR nästan inte drar nåt alls i idle utan främst när man väl exponerar.
Som sagt är det inga problem så länge man har med sig ett extra batteri. Jag stänger också alltid av den när jag inte aktivt använder den t.ex.
När jag körde DSLR hade jag dock bara alltid ett batteri och klarade mig utmärkt på det.
Men visst, sen kan ju såklart batteritiden variera mycket beroende på vad/hur man fotar samt vilka inställningar man kör med.
 

StanM

Aktiv medlem
Rubriken ljuger lite, eftersom jag nyss beställt en spegelfri systemkamera. Den första jag kommer att äga, om man bortser från dom digitala Leica M kamerorna jag har, som ju är spegelfria.

Tänkte först införskaffa en Nikon Z7II med FTZ och något objektiv, men kostnaden för att prova på, blev alldeles för avskräckande. Så det blev ett kit Nikon Z5 + kitobjektiv 24-50 och en FTZII. Eftersom jag har fler än 40 gamla och lite nyare Nikonobjektiv liggande så var valet av fabrikat inte så svårt. Inte heller valet att det skulle ingå en adapter i kitet. Svårare var det att begripa vilken modell som skulle inhandlas. Eftersom jag mest fotograferar så föll valet på en Z5 i stället för någon av dom dyrare modellerna.

Kommer jag bli nöjd med inköpet och kunna lämna DSLR tekniken?
Jag har en Z5 med FTZ-adapter, tog steget från dslr, och jag är nöjd med den. Vägen hit har varit lite krokig med diverse olika kameror men det funkar bra nu. Visst, det tog lite tid innan jag vande mig vid EVF:en men det funkar nu. Jag har även en Fuji X100V där jag använder OVF:en mest.
Z5:an funkar bra för min del, jag vill förvisso ha en Z7II men väntar på att beg.priserna skall sjunka och för min del blev Z5 en naturlig ingång till Nikons spegellösa system för att testa mig fram.
Jag hade även en Leica Monochrom, en underbar kamera, ger mycket bra bilder om man kan fokusera rätt med den. Mina trötta ögon fixade det inte i längden.
Till Z5:an använder jag faktiskt mest AFS 58/1.4 med FTZ-adaptern då jag gillar resultatet och fokus är tillräckligt snabb och sitter oftast bang on. Sedan gillar jag även AFS 105/1.4, fantastiskt objektiv. En AFS 14-24/2.8 finns också i arsenalen. Jag har även en Z 50/1.8 men det används ganska lite, måste jag erkänna.

Om du har något Leica-objektiv, tveka inte att köra dem på Z5 med lämplig adapter, speciellt om du har en Summilux 50 ASPH. Får man till det korrekt, kan man få magi i bilderna. Sorry om jag använder stora ord men resultatet kan bli helt underbart i mitt tycke.
Även en gammal AIS 50/1.2 funkar bra på Z5.

Batteritiden är inte något problem för mig. Ett batteri i kameran och ett extra i fickan funkar bra.
 

törnan

Aktiv medlem
Den enda nackdelen med spegellöst jämfört med DSLR är den sämre batterikapaciteten, men se bara till att alltid ha med ett extra batteri så är det inga problem.
Ja batteritiden kan helt klart vara ett problem, jag kör Z6II som andra-/tredjekamera när jag plåtar hockey och då måste jag för att vara säker på att batteriet inte ska ta slut byta inför tredje perioden. Z9 som jag kör som huvudkamera klarar 1.5 till 2 matcher på ett batteri om jag inte skickar bilder direkt från kameran.
D750/D800 som jag haft tidigare klarade i alla fall tre matcher på ett batteri och med D4s kunde det funka att köra uppåt fyra matcher utan att ladda.
Med det sagt så uppväger fördelarna med de nya kamerorna nackdelarna med råge och det är bara se till att ha ett eller ett par extra batterier i fickan.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja batteritiden kan helt klart vara ett problem, jag kör Z6II som andra-/tredjekamera när jag plåtar hockey och då måste jag för att vara säker på att batteriet inte ska ta slut byta inför tredje perioden. Z9 som jag kör som huvudkamera klarar 1.5 till 2 matcher på ett batteri om jag inte skickar bilder direkt från kameran.
D750/D800 som jag haft tidigare klarade i alla fall tre matcher på ett batteri och med D4s kunde det funka att köra uppåt fyra matcher utan att ladda.
Med det sagt så uppväger fördelarna med de nya kamerorna nackdelarna med råge och det är bara se till att ha ett eller ett par extra batterier i fickan.
Står du ut med storleken (och priset) så har II: orna åtminstone stöd för ett riktigt batteri/vertikalgrepp med dubbla EN-EL15c. Går ju att ladda batterierna i greppet dessutom, vilket förvisso även går i det äldre fulgreppet till originalversionerna. Det kan ju vara praktiskt i och med att den laddaren annars bara tar ett batteri så man måste hålla koll och byta. Går väl även att ladda i greppet utan att sitter på kameran.
 
Senast ändrad:

vifra

Aktiv medlem
Nu finns paketet att hämta hos ombudet! :)

Några tankar och kommentarer till tidigare inlägg.

Att jag valde Z5 berodde, förutom på ett lägre pris, att kameran har två kortplatser för SD-kort. Sådana kort har jag flera av och slipper den extra kostnaden för nya dyrare kort. Sen är det ju så att gillar jag konceptet så lär det komma nya Z kameror. Vill jag och har hälsan och cashen, så är ju en uppgradering alltid möjlig.

Det lär även gå att använda batterierna från D610 i kameran, sådana har jag också. Kameran lär även kunna laddas från "powerbank" när den används.

Eftersom ögonen börjar bli trötta, blir det allt svårare att fokusera med M kamerorna, så till M10:an har jag skaffat en EFV vilket underlättar avsevärt, speciellt när man använder en färgindikation för fokusinställningen. Hoppas det blir samma upplevelse med Z5:an.

Några Summiluxobjekiv har jag aldrig haft råd att köpa, men jag har några Summicron ASPH objektiv. En enklare adapter är beställd. Så får vi se hur det fungerar.

Egentligen behöver jag inte fler kameror, men jag blev så nyfiken på Nikon:s spegelfria system att jag bara känner mig tvungen att se hur det blir. Specen på Z5 är ganska lik den på D610:an jag idag har, fast jag hoppas Z5 kommer att prestera mycket bättre. Framförallt är fokuseringshjälpmedlen överlägsna i Z5 - hoppas jag.

Ska bli kul att prova lite med några av mina äldre Nikonobjektiv, t.ex. 70-180 Micro, 28/1,4, 35/1,4, 50/1,2 och dom få G objektiven jag har.

Spännande dagar framöver. Kanske skulle man göra en filmsnutt och lägga ut?
 

törnan

Aktiv medlem
Står du ut med storleken (och priset) så har II: orna åtminstone stöd för ett riktigt batteri/vertikalgrepp med dubbla EN-EL15c. Går ju att ladda batterierna i greppet dessutom, vilket förvisso även går i det äldre fulgreppet till originalversionerna. Det kan ju vara praktiskt i och med att den laddaren annars bara tar ett batteri så man måste hålla koll och byta. Går väl även att ladda i greppet utan att sitter på kameran.
Storleken är inte ett problem, bär oftast Z9, D4s och Z6II när jag är på sport. Har funderat på att köpavertikalgreppet men så jobbigt är det inte att byta batteri.
 

snap01

Aktiv medlem
Ja, har en Z6ii och ett antal DSLRs. Jag använder i princip Z6 till allt utom till dedikerad fågelfotografering, där tycker jag att min D500 känns tryggare (väntar på en ekonomisk Z9). Finns många fördelar med den elektroniska sökaren som man uppskattar vid allroundfoto, makro mm
Måste ställa en fråga jag har oxå bla en z6ll o har problem med att det alltid är damm o smuts på sensorn. Jag gör rent den innan fotografering ändå efter en stund är den (smutsig)
Har du problem med det ? Börjat tro att man sensor gag blivit en magnet som drar åt sig allt.
Detta händer oavsett om jag inte byter objektiv på huset.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Måste ställa en fråga jag har oxå bla en z6ll o har problem med att det alltid är damm o smuts på sensorn. Jag gör rent den innan fotografering ändå efter en stund är den (smutsig)
Har du problem med det ? Börjat tro att man sensor gag blivit en magnet som drar åt sig allt.
Detta händer oavsett om jag inte byter objektiv på huset.
Nä inga större problem, gör rent sensorn 2-4 gånger per år. Byter objektiv relativt ofta, 2-3 gånger per fotografering, jag har tills nu alltid haft FTZ monterat så det blir ju en liten skyddstunnel. Tar runt 30-40000 exponeringar per år. Kan det vara så att man kan ladda upp sensorn när man torkar på slutet? Jag har något kit där man har en vått spatel och en torr
 

lonian

Aktiv medlem
Måste ställa en fråga jag har oxå bla en z6ll o har problem med att det alltid är damm o smuts på sensorn. Jag gör rent den innan fotografering ändå efter en stund är den (smutsig)
Har du problem med det ? Börjat tro att man sensor gag blivit en magnet som drar åt sig allt.
Detta händer oavsett om jag inte byter objektiv på huset.
Har försökt att rengöra sensorn på min Z6. Det var inga problem på DSLR men jag får inte bort det helt enkelt. Mitt rengöringskit kanske är gammalt? Nåväl jag gav upp. Kanske tar in den på Cyberphoto någon dag för rengöring och ser om de lyckas bättre.
 

vifra

Aktiv medlem
Första intrycken, efter ett par dagar är positivt. Den lilla Z5:an gör nästan allt som min gamla D610:a. Dock så autofokuserar den inte D objektiven, men det visste jag innan. Lite imponerad blev jag av att AF-S objektiven fungerar så bra som dom gör. Lite irriterande är det att displayen tänds upp så fort jag slår på kameran, men det kanske finns någon sätt att stänga av den funktionen. Skulle önska att jag fick bestämma när displayen tänds.

Skulle vara kul att ha en ny 24-70/2,8 till den, men 22 000kr är i häftigaste laget, så det får bli den gamla AF-s:en, som ju också behövs till DSLR:n.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Första intrycken, efter ett par dagar är positivt. Den lilla Z5:an gör nästan allt som min gamla D610:a. Dock så autofokuserar den inte D objektiven, men det visste jag innan. Lite imponerad blev jag av att AF-S objektiven fungerar så bra som dom gör. Lite irriterande är det att displayen tänds upp så fort jag slår på kameran, men det kanske finns någon sätt att stänga av den funktionen. Skulle önska att jag fick bestämma när displayen tänds.

Skulle vara kul att ha en ny 24-70/2,8 till den, men 22 000kr är i häftigaste laget, så det får bli den gamla AF-s:en, som ju också behövs till DSLR:n.
Att stänga av displayen bör kunna gå, du har väl en knapp på sidan av sökaren. Jag har min inställd att endast visa bild i sökaren. Vill jag använda skärmen får jag trycka en gång på knappen för att få fram alternerande visning

Tyvärr finns inte den möjligheten man har på DSLR att få den att visa tagen bild på skärmen och inte i sökaren

Finns ju en Tamronbaserad 28-75/2,8 för runt 9000:-
 

vifra

Aktiv medlem
"du har väl en knapp på sidan av sökaren"

Ja se där. Måste man läsa manualen också? Med läget "Prioritera sökaren" Så är det nästan perfekt. Man ser bara tagna bilder i displayen och slipper att den tänds upp vid start. Tack!
 

vifra

Aktiv medlem
"Finns ju en Tamronbaserad 28-75/2,8 för runt 9000:-"

Jag har inte sedan 70-talet använt annat än Nikonobjektiv och kommer sannolikt inte att börja nu. Kanske har jag missat några fina glas under resans gång, men det är som det är. Behåller nog min gamla 24-70 AF-S ver 1, nu när jag har bildstabilisering i huset. Den får duga till mitt numera amatörmässiga fotografernade.
 

sumpan

Aktiv medlem
Bytte till en Z5 från en D7200 för ca ett halvår sedan. Filmar inte och fotograferar mest stillastående objekt. Bytte för jag ville ha fullformat främst pga "kortare skärpedjup", mer reserv i efterbehandlingen samt att EVF verkade ha potential att förbättra fotograferandet för mig.

Kändes även som att förr eller senare måste man väl gå över, och tänkte jag skulle byta medan min gamla kamera fortfarande gick att sälja begagnad.

Positivt:
-EVF är det största lyftet! Att ha exponering och histogram synligt i sökaren gör att jag nästan inte har några felaktiga exponeringar när jag kommer hem, vilket ger fler bilder att välja mellan hemma. Som andra sagt så även möjlighet till förstoring i sökaren fler bilder där skärpan sitter rätt.
-Bättre möjlighet att använda manuella objektiv blev en bonus som jag inte tänkt på innan.
-Storleken är trevlig, lite mindre trots fullformat

Mindre bra:
-Z-objektiven ska ju vara väldigt bra, men de är dyra för någon som kommer från en DX-kamera med F-objektiv. Har inte riktigt landat i hur min uppsättning med objektiv ska se ut. Har också svårt att tänka mig ett macro-objektiv med manuell fokus via focus-by-wire som Nikons har om jag förstått det rätt.
-Fn inget teleobjektiv i rimlig prisklass som ser lockande ut, har ett 70-300 AF-S men skulle gärna ha ett Z-objektiv för detta som är lite lättare och mindre.
-Även om AF-S-objektiv fungerar bra med FTZ så är den rätt klumpig och känns inte så rolig att jobba med. Men blir dyrt att ersätta macro, 50mm, 85mm och tele med Z-objektiv.
-AF i dåligt ljus lite sämre än med D7200

Vad jag missade vid köpet var att Z6/7i/ii har AF med ögon-igenkänning även i wide-läget vilket Z5 inte har. Det hade jag gärna haft men tror ändå inte jag valt att betala nästan 10k mer för Z6ii jämfört med Z5 (vilket var skillnaden i pris när jag köpte).
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Jag har ju inte bytt till samma modell som du, och dessutom har jag spegelreflexerna kvar.

  • EVF är lite delat, tycker jag. Förhandstitten på hur det blir är bra, men den släpar efter betänkligt när jag panorerar i dåliga ljusförhållanden.
  • Jag har bara ett manuellt objektiv som passar. Det är mycket lättare att använda tack vare konturfunktonen för skärpan.
  • Lite mindre är min också. Känns lite pluttig när den ska agera motvikt på något större objektiv, men det är en fördel när den ska ner i väskan.
  • Rask serietagning jämfört med nästan allt annat.
  • De flesta videofunktionerna är bra. Sånt har jag fått pillra med mer och mer på sistone, vare sig jag vill eller ej.

  • Blixtfotografering fungerar sämre, på flera sätt.
  • Batteri äter den rätt rejält, särskilt jämfört med senaste och bästa alternativet bland spegelreflexerna (fast den modellen har jag inte).
  • Finns några intressanta objektiv bland samlingen som är gjorda för spegellöst. Har dock inte skaffat något än, så jag kan inte uttala mig om hur bra de fungerar.
  • Saknar linjeingång för ljudet.
 

Snuddas

Aktiv medlem
-Fn inget teleobjektiv i rimlig prisklass som ser lockande ut, har ett 70-300 AF-S men skulle gärna ha ett Z-objektiv för detta som är lite lättare och mindre.
Det finns ett "Tamron 70-300/4,5-6,3 Di III RDX till Nikon Z" som jag själv skaffat. Objektivet finns i flera webbutiker. Prislappen var på 7.390:- hos Andra Shoppen. En recension finns inlagt (av mig) i detta forum. Det är för övrigt i princip samma objektiv som funnits en tid för Sony E. Flera liknande lär komma från samma ursprungskälla!
 

vifra

Aktiv medlem
Jag upplever samma sak med AF-S objektiven, dom blir lite klumpiga. Har ett 14-24 och ett 24-70, välbyggda och tunga. Hela ekipaget upplevs som framtungt.
Sedan är sökaren ingen hit när man använder manuella objektiv, särskilt inte när man klämmer på ett Leicaglas. Svårt att fokusera, särskilt när man har bländat ner lite. Men tar man det lugnt och fotograferar statiskt, så är kombon skön. Små lätta objektiv som presterar bra.

Nu köpte jag Z5 kitet för att prova och vänja mig, även om jag varit spegellös ända sedan Leica släppte M8. Fast Z5:an har så mycket mer att erbjuda i stödfunktioner som även den dyraste M-kameran saknar.

Fortsatt nöjd Nikon Z nybörjare!
 
ANNONS