Annons

Törs man prova spegelfritt?

Produkter
(logga in för att koppla)

vifra

Aktiv medlem
Rubriken ljuger lite, eftersom jag nyss beställt en spegelfri systemkamera. Den första jag kommer att äga, om man bortser från dom digitala Leica M kamerorna jag har, som ju är spegelfria.

Tänkte först införskaffa en Nikon Z7II med FTZ och något objektiv, men kostnaden för att prova på, blev alldeles för avskräckande. Så det blev ett kit Nikon Z5 + kitobjektiv 24-50 och en FTZII. Eftersom jag har fler än 40 gamla och lite nyare Nikonobjektiv liggande så var valet av fabrikat inte så svårt. Inte heller valet att det skulle ingå en adapter i kitet. Svårare var det att begripa vilken modell som skulle inhandlas. Eftersom jag mest fotograferar så föll valet på en Z5 i stället för någon av dom dyrare modellerna.

Kommer jag bli nöjd med inköpet och kunna lämna DSLR tekniken?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nu inser jag att tråden är sprungen ur det klassiska beteendet att övertyga sig själv om att man har gjort ett bra köp, men det märker du väl? ;)

Sedan är väl Z6 (II) lite snabbare då den har en modernare sensor än Z5, även om upplösningen är samma. Svaret på frågan beror nog i huvudsak på din tolerans för dagens elektroniska sökare, vad/hur du fotograferar och vad din referens på spegelreflexsidan är. Precis som bland spegellösa kameror så finns det en bred flora av prestanda över tid och mellan olika samtida modeller. För äldre manuella objektiv så får du dock helt oavsett nya möjligheter vid fokusering, undantaget att köra i Lv-läget på de allra senaste spegelreflexerna.
 

vifra

Aktiv medlem
Nu inser jag att tråden är sprungen ur det klassiska beteendet att övertyga sig själv om att man har gjort ett bra köp, men det märker du väl? ;)

Sedan är väl Z6 (II) lite snabbare då den har en modernare sensor än Z5, även om upplösningen är samma. Svaret på frågan beror nog i huvudsak på din tolerans för dagens elektroniska sökare, vad/hur du fotograferar och vad din referens på spegelreflexsidan är. Precis som bland spegellösa kameror så finns det en bred flora av prestanda över tid och mellan olika samtida modeller. För äldre manuella objektiv så får du dock helt oavsett nya möjligheter vid fokusering, undantaget att köra i Lv-läget på de allra senaste spegelreflexerna.
Om beteendet är klassiskt, vet jag inte. Men det är en kul kommentar. Dock så är grundfrågan om jag kommer att trivas med spegelfritt. Jag kommer från D300, D3, D4, D500 och senast D610. Den enda som kan svara på trivselfrågan är ju jag, när jag haft kameran ett tag. Då kanske det är dags att uppgradera till Z9 eller Z10 eller vad som kan tänkas komma. Andra alternativet är att sälja och gå tillbaka till DSLR.
Hade jag ställt frågan innan köp, att jag tänkt köpa en spegelfri Nikon, så hade tråden kunnat översvämmats av kommentarer om att välja något annat. Nu har jag valt, beroende på Nikonberoende. En Nikon är väl alltid ett bra köp?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ja, har en Z6ii och ett antal DSLRs. Jag använder i princip Z6 till allt utom till dedikerad fågelfotografering, där tycker jag att min D500 känns tryggare (väntar på en ekonomisk Z9). Finns många fördelar med den elektroniska sökaren som man uppskattar vid allroundfoto, makro mm
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
I din situation skulle jag absolut köpa en Leica M till Nikon Z adapter för att också använda Leica-objektiv på Z kameran.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har också bestämt mig för att prova spegelfritt. Än så länge bara med äldre objektiv via adapter.
Jag har konstaterat att den nya kameran kan en del roliga trix, men den är inte bättre till allt.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Jag ser ingen större skillnad på spegellöst och SLR. Förutom klonket när spegeln fälls upp.
Har man inte ens försökt undersöka så är det kanske inte så konstigt att man inte ser någon skillnad. Hur bidrar det till diskussionen?

Skillnaden är enorm beroende på vad man fotar. Det faktum att spegellösa t.ex inte kräver någon som helst mikrojusteringen för att motverka fram- eller bakfokus som DSLRer ofta drabbades av, kombinerad med intelligent ögonfokus, är en revolution för bl.a porträttfotografer. Bara ett av många exempel.
 

hampusm

Aktiv medlem
Har man inte ens försökt undersöka så är det kanske inte så konstigt att man inte ser någon skillnad. Hur bidrar det till diskussionen?

Skillnaden är enorm beroende på vad man fotar. Det faktum att spegellösa t.ex inte kräver någon som helst mikrojusteringen för att motverka fram- eller bakfokus som DSLRer ofta drabbades av, kombinerad med intelligent ögonfokus, är en revolution för bl.a porträttfotografer. Bara ett av många exempel.
Det var ett direkt svar på trådens rubrik, underförstått att steget inte är så stort.

Jag har tidigare ägt och fotograferat med Nikon DSLR, jag fotograferar nästan dagligen med analoga SLR, och även mätsökarkameror. Mina tre senaste digitala systemkameror har alla varit spegellösa, så jag har provat.

Med det sagt så vidhåller jag att skillnaden inte är så stor. Det handlar om personlig smak och, som du säger, lite om hur man fotograferar.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Rubriken ljuger lite, eftersom jag nyss beställt en spegelfri systemkamera. Den första jag kommer att äga, om man bortser från dom digitala Leica M kamerorna jag har, som ju är spegelfria.

Tänkte först införskaffa en Nikon Z7II med FTZ och något objektiv, men kostnaden för att prova på, blev alldeles för avskräckande. Så det blev ett kit Nikon Z5 + kitobjektiv 24-50 och en FTZII. Eftersom jag har fler än 40 gamla och lite nyare Nikonobjektiv liggande så var valet av fabrikat inte så svårt. Inte heller valet att det skulle ingå en adapter i kitet. Svårare var det att begripa vilken modell som skulle inhandlas. Eftersom jag mest fotograferar så föll valet på en Z5 i stället för någon av dom dyrare modellerna.

Kommer jag bli nöjd med inköpet och kunna lämna DSLR tekniken?
Jag tror att du kommer att bli ganska nöjd med ditt val av Z5, bortsett från följande AF (gäller även Z6/7, I och II) och serietagning (4,5 b/s). När du sedan skaffar bättre Z-optik kommer du att få en ny upplevelse av bildkvalitet. Lycka till!
 

esbtse

Aktiv medlem
Rubriken ljuger lite, eftersom jag nyss beställt en spegelfri systemkamera. Den första jag kommer att äga, om man bortser från dom digitala Leica M kamerorna jag har, som ju är spegelfria.

Tänkte först införskaffa en Nikon Z7II med FTZ och något objektiv, men kostnaden för att prova på, blev alldeles för avskräckande. Så det blev ett kit Nikon Z5 + kitobjektiv 24-50 och en FTZII. Eftersom jag har fler än 40 gamla och lite nyare Nikonobjektiv liggande så var valet av fabrikat inte så svårt. Inte heller valet att det skulle ingå en adapter i kitet. Svårare var det att begripa vilken modell som skulle inhandlas. Eftersom jag mest fotograferar så föll valet på en Z5 i stället för någon av dom dyrare modellerna.

Kommer jag bli nöjd med inköpet och kunna lämna DSLR tekniken?
Du får sälja den om du inte står ut. Det är mest Video som drar fördel av spegelfritt om du står ut med sökaren. Jag väntar in Z8 men övervintrar några år frammåt i D850.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har också bestämt mig för att prova spegelfritt. Än så länge bara med äldre objektiv via adapter.
Jag har konstaterat att den nya kameran kan en del roliga trix, men den är inte bättre till allt.
Jag har använt spegelfria kameror i över tio år, men jag har inte övergett spegelreflex helt än.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Har egen erfarenhet från att gå till spegel fri kamera. D800 till Z7 i mitt fall.

Det jag vill lägga till i tråden är de nya Z objektiven som hör till bytes bilden. Min uppfattning är att de som jag skiftade/bytte till (35 och 105 makro) är båda bättre än motsvarande med DSLR fattningen. Köpte även ett Z 20mm som är mycket bra - favorit.

Så... både kameran och objektiven blev ett lyft
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Ja, du vågar. Sen kommer du inte att vilja fota med DSLR igen.
Hur Nikon gjort vet jag inte, men Canon har behållit så mycket av menystrukturen som funnits sedan mer än fem år, så det var enkelt och intuitivt att göra bytet.
 

lonian

Aktiv medlem
. Eftersom jag mest fotograferar så föll valet på en Z5 i stället för någon av dom dyrare modellerna.
Jag fotograferar mest också i mitt hushåll men mitt val blev inte en Z5. Vad jag läst mig till, ej testat själv så har Z5 sämst autofokus mer likt aps-c Z50.

Jag hade inte nöjt mig med det. Men sen vet jag ju inte vad du brukar fotografera.
 
Senast ändrad:

Thomas Rask

Ny medlem
Hallå Vidar! Jag tror inte att du kommer ångra bytet till spegellöst. Den största skillnaden kommer vara när du tittar i sökaren. Bilden är lite "pixlig" eller artficiell. Men efter bara några timmars användande så försvinner det. Hjärnan liksom vänjer sig. Hoppas du kommer bli nöjd med din nya kamera! Kul att du valde Nikon. Jag gillar dom kamerorna och speciellt objektiven.
 

Brix

Aktiv medlem
Spegellöst är enligt mig helt överlägset DSLR. En EVF är helt klart bättre än en OVF i mitt tycke. Du ser dina inställningar i realtid och får grymma funktioner som focus peaking och förstoring. Detta gör att manuell fokusering är mycket lättare och roligare på spegellöst. Sen kan man t.ex också få snabbare slutartider med spegellöst, när det gäller Nikon Z så är det tyvärr dock än så länge bara Z9 som har snabbare än 1/8000s.
En annan fördel är att spegellösa kamerahus generellt sett är mindre och lättare.

Den enda nackdelen med spegellöst jämfört med DSLR är den sämre batterikapaciteten, men se bara till att alltid ha med ett extra batteri så är det inga problem.

Jag kör själv Nikon Z och är oerhört nöjd :love: Deras spellösa kamerahus påminner väldigt mycket om deras DSLR:er så du kommer känna dig hemma :)
En av huvudanledningarna till att jag valde Nikon Z var objektiven, de håller överlag hög klass och speciellt S-line objektiven som generellt sett är helt fantastiska. Har än så länge ett Z 20/1.8 samt ett Z 105/2.8 makro och dessa är utan tvekan de bästa objektiv jag nånsin haft.
 
ANNONS