Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

15-tums Macbook Air och LR Classic

Produkter
(logga in för att koppla)

janc

Aktiv medlem
Det börjar dra ihop sig till inköp av ny dator och detsom ligger närmast till hands är 15 tums Mcbook Air (Stationär dator eller PC är av olika skäl inte ett alternativ). Någon som harerfarenhet av denna dator i kombination med LR Classic? Redigering av video är inte aktuellt. Alternativet är 16 tums Mcbook Pro men det känns utiftån vad jag kan läsa mig till väldigt tveksamt om skillnaden i skärm, portar och prestanda kan motivera extrakostnaden…🤔

Jag har ingen erfarenhet av Lightroom alls, men jag valde Macbook pro 16" framför Macbook air 15" av de skäl du är tveksam till.

Jag har en MacBook Air 13" M1 16gb, vilket i stort sett är samma prestanda som nya 15" M2 MacBook Air (skiljer 10-15%). Lightroom Classic är väldigt beroende av RAM-minne och vill du ha optimal prestanda så hade jag köpt en MacBook Pro enbart för att kunna uppgradera till 32Gb RAM-minne. När jag har LR Classic och Photoshop uppe så är mitt RAM-tryck runt 18-20GB. 16GB är minimum för Lightroom Classic skulle jag säga.

Alternativt en 15" air med 24Gb RAM-minne och 512Gb SSD! Men då börjar den närma sig en PRO i pris oavsett.

För mig har LR Classic (och molnversionen) fungerat bra med min MB Pro 16" 2019 med 16 GB RAM och Intelprocessor, även om det förstås blir lite väntetider ibland.
Under hösten kommer jag att byta till en 15" Air med 24 GB RAM och 1 TB då framför allt videohantering fungerar bättre med de nya processorerna.

Tack för värdefulla synpunkter. Sitter idag med en Pro från 2015 som i och för sig fungerar som den ska men det börjar bli segt ibland och jag vill byta ”under ordnade former” medans den nuvarande fungerar. Bägge alternativen blir rimligrn hur som helst ett (rejält) lyft jämfört med nu..

Skall tillägga att jag i första hand använder molnversionen av LR (framför allt vid import) så att alla bilder lagras i Adobe Cloud. På det viset blir det inga problem vid datorbyte, och jag tar inte så många bilder att jag än så länge har något problem med lagringsutrymmet i molnet. Vill jag använda Classic för den något utökade funktionaliteten finns ju bilderna tillgängliga där också, men det är sällan det behövs längre.

Om man kan tänka sig gå ner till 14'' så går det nu att hitta Macbook pro M1 till bra pris. Har en macbook pro från 2014 till moln-Lightroom, fungerar men segt (och inte för allt). Tror att en Macbook Pro M1, 14'' eller 16'', kan vara ett prisvärt alternativ till 15''. Beställde själv en Macbook Pro M1 14'', 16 gb ram, 1 TB från netonnet (beräknad leverans 22/8) idag för 20 tkr vilket jag tycker var ett mycket bra pris. Nästan oroväckande bra. Funderade själv mellan Air 15'' eller Pro M1/M2.

Jag har en Air M1 med 16gb i ram. Tyvärr tuggar LR upp ram fort och går knappt att köra andra appar utan att den börjar gå över och ta på hårddisken. Vilket vad jag förstått det som sliter betydligt mer på hårddisken.

Tack för info. Lutar mer och mer åt att det med tanke på förväntad livslängd blir 16” Pro med 32 eller 64 GB minne även om det kostar…

Jag använder en MacBook Air M2 med 16 gb ram och den klarar utan problem att köra både lightroom och Photoshop samtidigt. Öppnade 150 filer 12 mb st som lager i Photoshop samtidigt som jag redigerade i lighroom utan väntetid eller tugg. Denoise tar ungefär en minut oftast.

Jag använder en MacBook Air M2 med 16 gb ram och den klarar utan problem att köra både lightroom och Photoshop samtidigt. Öppnade 150 filer 12 mb st som lager i Photoshop samtidigt som jag redigerade i lighroom utan väntetid eller tugg. Denoise tar ungefär en minut oftast.
Men vet du om din dator då använder ”swap file”. Alltså utnyttjar hårddisken när RAM är fullt?

Ingen aning. Förmodligen gör den väl det. Men tror inte det spelar nån större roll för slitage på SSD om den gör det eller inte, möjligen håller SSD något kortare tid men det är marginellt. Har aldrig hört om nån som lyckats slita ut en SSD pga för hög swapping. Däremot tycker jag minimum RAM på en Mac är 16 gb och att det räcker för de flestas behov.

ANNONS
Götaplatsens Foto