** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Köpråd nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Mange34

Medlem
Har tänkt att köpa en kamera åt min fru för max 5000 kr

Jag kan inget om kameror men är hyfsat teknisk lagd och här lätt för lära mig. Men min fru är inte tekniskt lagd 😀 det vi fotografera mest är naturbilder. Och vill gärna bilderna ska vara färdig och inte behöva redigeras gärna ska det finnas wifi och gps på den oxå.. gärna begagnad
 
Det låter som en mobilkamera (bilden ska vara färdig, wifi, GPS).
Men det finns kameror som uppfyller detta också. Har tyvärr inga specifika förslag.
 
Dåså :)

Om det ska vara systemkameror:
Fujifilm x-s10. Begagnat lite dyrare än 5000. Annars Fujifilm X-E3, eller Fujifilm X-T2. Men för 5000 blir det inga objektiv till, utom kanske till X-T2 om du har tur.

Du kommer få många andra förslag!
 
Vet inte vad för kriterier ska kolla efter för att hitta en kamera som har "färdiga bilder" ( men tanken är väl oxå vi ska börja redigera lite oxå)

Kan detta vara nåt

panasonic-dmc-g80-g-vario-12-60mm-f35-56-
 
Senast ändrad:
Vet inte vad för kriterier ska kolla efter för att hitta en kamera som har "färdiga bilder" ( men tanken är väl oxå vi ska börja redigera lite oxå)

De flesta kameror idag gör också "färdiga bilder" i form av jpg om man ställer in den så. Ofta kan man också välja vilken stil den färdiga bilden ska ha redan i kameran.
Men det blir ju roligare att redigera själv och då är det ju större handlingsutrymme om kameran kan ta RAW-bilder också.
 
På många (de flesta) kameror finns något som vissa elaka tungor kallar "filosofidoktorläge", heter fullauto på Canonspråket, där kameran ställer in det mesta sjäv, fotografen skall bara sikta in och trycka på avtryckaren.

Kolla gärna Canons EOS-M serien, den är utgången och ersatt av EOS-R, så man får ofta ganska mycket för pengarna. Själv har jag EOS-M10, enklast i den serien, som 2a kameran, används främst vid vandringar och promenader där packningen skall vara lätt. Den har gjort att många bilder som annars inte skulle tas blev tagna, och på en vanlig skärm syns knappt någon skillnad mot min stora Canon, i synnerhet efter att ha applicerat Canon Lens Optimizer i DPP.
 
Har tänkt att köpa en kamera åt min fru för max 5000 kr

Jag kan inget om kameror men är hyfsat teknisk lagd och här lätt för lära mig. Men min fru är inte tekniskt lagd 😀 det vi fotografera mest är naturbilder. Och vill gärna bilderna ska vara färdig och inte behöva redigeras gärna ska det finnas wifi och gps på den oxå.. gärna begagnad

Med din budget får du nog sänka specen ganska radikalt. Wifi och GPS blir nog svårt. Likaså försvinner nog spegellöst. Vad det gäller bildkvalitet har det egentligen inte så stor betydelse vilken kamera du väljer. Det är objektiven som avgör och som troligen står för merparten av kostnaden.

Skulle därför föreslå att du skaffar ett så billigt kamerahus som bara är möjligt t.ex Nikon D300s som är byggd för proffbruk och därmed lättanvänd. Det är visserligen en 14 år gammal konstruktion, men alla reglage sitter där de ska, och inga nonsens funktioner som sällan används men bara är ivägen. Visserligen bara 12.5 megapilxel men det räcker för internet och utskrifter i kanske 30x40 cm. Fördelen med D300s är att den kan få autofokus med äldre objektiv där AF drivs av kameran.

Lite svårt att ge exempel på objektiv. Naturfoto är ett väldigt brett område. Själv hade jag nog velat ha ett objektiv för närbilder som t.ex. ett begagnat Nikon AF Micro NIKKOR 105mm F/2.8 D som kom ut 1990. Det är skarpt och fint och fungerar även bra för porträtt, men tyvärr gör det nog slut på din budget, vilket innebär att hon förmodligen kommer att vilja komplettera med något lite vidvinkligare så småningom kanske ett 35/1.8 men då är vi uppe i ytterligare två tre tusen. Vill man inte fotografera vackra små blommor eller fjärilar kanske 35/1.8 istället blir första alternativet

Vad det gäller bilder färdiga bilder direkt från kameran, skull jag nog hävde att inga bilder är färdiga direkt från kameran oavsett hur bra kamera du väljer. Fotograferar du i RAW och redigerar lite kan du klämma ut betydligt mer av din kamera än om du bara tar JPEG. Så jag föreslår att du försöker intressera din hustru för lite bildredigering så det blir några tusenlappar över för sådan mjukvara. Att redigera bilder är dessutom ett bra sätt att öva sitt bildtänkande t.ex. genom att prova olika beskärningar
 
Nikon har ett hyfsat raw-hanteringsprogram som följer med gratis, antar att det är lika hos dom andra tillverkarna. Det brukar ta några år att växa ur det, så jag hade inte lagt några pengar på det initialt.

Sedan hade jag nog inte gått på en så gammal kamera som D300, jag köpte precis en Z50 med 16-50 och 50-250, minneskort och väska för 7000kr sprillans nytt. Borde gå att hitta begagnat för 5000kr eftersom kameran kom ut för fyra år sedan.
 
Nikon har ett hyfsat raw-hanteringsprogram som följer med gratis, antar att det är lika hos dom andra tillverkarna. Det brukar ta några år att växa ur det, så jag hade inte lagt några pengar på det initialt.

Sedan hade jag nog inte gått på en så gammal kamera som D300, jag köpte precis en Z50 med 16-50 och 50-250, minneskort och väska för 7000kr sprillans nytt. Borde gå att hitta begagnat för 5000kr eftersom kameran kom ut för fyra år sedan.

Gratulerar! Himla bra pris du fick där, det där brukar gå för en bit över 10 000. Så kanske inte så stor chans att man hittar något sådant för 5000. Fördelen med att välja så gammal kamera är att det mesta av värdeminskningen redan skett, så sannolikt kan man sälja den för nästan samma pris när man vill uppgradera.
 
Jo, men att hitta en D300 som inte är allt för nära slutardöden är inte heller helt lätt.

Jag tror det mesta av värdeförlusten är över på en Z50 också. Största fördelen med en D300 är att man kan hitta billiga F-objektiv till den. Men jag hade nog ändå hellre skaffat en D7x00, som har lite nyare teknik och som även kan filma. Den har också motor även om den förmodligen är svagare än hos en D300.
 
Jo, men att hitta en D300 som inte är allt för nära slutardöden är inte heller helt lätt.

Jag tror det mesta av värdeförlusten är över på en Z50 också. Största fördelen med en D300 är att man kan hitta billiga F-objektiv till den. Men jag hade nog ändå hellre skaffat en D7x00, som har lite nyare teknik och som även kan filma. Den har också motor även om den förmodligen är svagare än hos en D300.

Även D300s kan filma. D7x00 är också bra alternativ. Bästa varianten ifall man inte är sport eller fågelfotograf och vill ha extrem snabbhet är D7200 som D7500 erbjuder till priset av lite färre funktioner och färre pixlar än D7100 dock fortfarade fler än hos D300s. D7200 är snabb nog för de flesta har fotograferat fågel med kameror som är långsammare än så.

Vad det gäller slutardöd så beror det nog mera på om kameran är proffsanvänd eller inte. Det finns rätt många amatörer som inte tar 150 000 bilder på 14 år, och inget säger ju att kameran dör efter 150 000 bilder även om den designats för att klara åtminstone så mycket.
 
På många (de flesta) kameror finns något som vissa elaka tungor kallar "filosofidoktorläge", heter fullauto på Canonspråket, där kameran ställer in det mesta sjäv, fotografen skall bara sikta in och trycka på avtryckaren.

Kolla gärna Canons EOS-M serien, den är utgången och ersatt av EOS-R, så man får ofta ganska mycket för pengarna. Själv har jag EOS-M10, enklast i den serien, som 2a kameran, används främst vid vandringar och promenader där packningen skall vara lätt. Den har gjort att många bilder som annars inte skulle tas blev tagna, och på en vanlig skärm syns knappt någon skillnad mot min stora Canon, i synnerhet efter att ha applicerat Canon Lens Optimizer i DPP.
Hittade en eos-m50 kan det vara nåt?
 
Kika på Fujifilm. Deras unika system med "recept" gör att du kan ställa in hur du vill att bilderna ska se ut stilmässigt, antingen själv eller om du kopierar ett recept från nätet. Här t ex: https://fujixweekly.com/recipes/

Då blir bilderna "färdiga" och egentligen är det bara att föra över dom till datorn, mobilen eller vad man nu önskar.

Fujifilm X-T3 är en fantastisk kamera och deras kit objektiv är som är känt för att vara riktigt bra 18-55mm f/2,8-4 räcker gott och väl till det du önskar.

Dock är det väl lite ovanför budget men...det är svårt att hitta det du önskar för 5000kr skulle jag säga. Om du inte vill tumma på något av kraven då.

Jag sålde min som var i perfekt skick förra året via Tradera och fick 6600kr, utan objektiv. Det kan hitta för runt 2500-3000 objektivet då.

Men skulle säga att 5500-6000 är ett bra riktpris på en X-T3, inte några fantasi summor som vissa vill ha för sina hus.

Så räkna med runt 8-9000kr i alla fall för både hus och objektiv.
 
Kika på Fujifilm. Deras unika system med "recept" gör att du kan ställa in hur du vill att bilderna ska se ut stilmässigt, antingen själv eller om du kopierar ett recept från nätet. Här t ex: https://fujixweekly.com/recipes/

Då blir bilderna "färdiga" och egentligen är det bara att föra över dom till datorn, mobilen eller vad man nu önskar.

Fujifilm X-T3 är en fantastisk kamera och deras kit objektiv är som är känt för att vara riktigt bra 18-55mm f/2,8-4 räcker gott och väl till det du önskar.

Dock är det väl lite ovanför budget men...det är svårt att hitta det du önskar för 5000kr skulle jag säga. Om du inte vill tumma på något av kraven då.

Jag sålde min som var i perfekt skick förra året via Tradera och fick 6600kr, utan objektiv. Det kan hitta för runt 2500-3000 objektivet då.

Men skulle säga att 5500-6000 är ett bra riktpris på en X-T3, inte några fantasi summor som vissa vill ha för sina hus.

Så räkna med runt 8-9000kr i alla fall för både hus och objektiv.
Tack så mycket.. gäller det alla deras serier?
 
Jag skulle säga att köp vilken kamera som helst inom din budget för att komma igång. Du kommer troligen ändå inte att vara helt nöjd innan du sitter med en utrustning som är långt mycket dyrare.

Någon skrev en gång att köp det bästa redan från början. Det är både en dåligt och bra råd. Vilken nybörjare köper en proffsutrustning? Det blir aldrig av om man inte sitter på en hög med pengar. Samtidigt blir det mycket dyrare och frustrerande att köpa en massa mediokra grejer som man vill byta ut hela tiden tills man till slut köpt den där "proffsutrustningen" man borde köpt direkt.

Ett alternativ är att köpa begagnat och sälja innan marknadspriset hinner sjunka ytterligare, som det gör för framför allt digitala kamerahus.

Det är ingen idé för mig att rekommendera något till nybörjare för det skulle bara bli något av nikons äldre proffshus till en bråkdel av nypriset. Man får ju inte den senaste sensortekniken utan bara ett kamerahus som har allt och är kompatibelt med nästan alla nikonobjektiv från 70-talet tills idag (ej z). 😀
 
ANNONS