Annons

Focus bracketing på Sony A1

Produkter
(logga in för att koppla)

Spygg

Aktiv medlem
Jag är sen på bollen, men uppdaterade nyss min gamla A1:a till firmware 3.01 från 2.01. Och nu blev jag sugen på att testa focus bracketing, men har ingen aning om hur man gör och Youtube gjorde mig dessvärre inte klokare. Finns det någon vänlig själ HÄR som kan skriva en liten instruktion på svenska månne?

Jag tror det funkar såhär:
Först ställ in kameran på BRK (drive mode vredet) och fokus-gaffling (i menyn):

Ställ in antalet bilder, ställ in hur mycket du vill att kamera ska flytta fokus för varje bild. Ställ fokus för första bilden och ta bilderna. Kameran ställer nu in fokus i riktning från första fokuspunkten och bortåt, en liten bit (plats för experiment) i taget.

Det blir lätt ganska många bilder om du ska täcka ett större intervall. Oavsett hur många bilder du ber kameran om så slutar den ta bilder om skärpan nått oändlighet eller nära oändlighet.

Det låter enkelt så kanske jag missförstått din fråga?

Misstänker att det är exakt samma på A1 som A7rV.
Väldigt tydlig och förklarande youtube film här:

...Dock kommer jag inte till Step Width och Number of shots när jag trycker på högersidan av det bakre hjulet. Misstänker att det beror på att jag ställt in ISO där, så det är vad som kommer upp istället. Hjälp?

Du måste ha BRK focus markerat i matningsläget. (FN knappen). Då till höger på skärmen skall du få upp där du kan välja StepWidth och Number of shots och då kan du stega med högerknappen.
ISO går bara att ändra när du inte har FN menyn öppen.
Hoppas du blev lite klokare.

ANNONS
Götaplatsens Foto