Vilket utmärkt tråd! Jag har länge funderat på detta men inte kommit till skott. Senaste veckorna har dock min fotosituation nått en ny nivå i rörighet, så det har gjort frågan angelägen.
Det verkar som att du, precis som jag, använder Mac. Och utbudet där är förvånansvärt litet relativt sett för den sortens programvara. Täcker Bilder och Lightroom nästan hela användarbasen?
Jag betalar gärna en liten slant för att få ett "ordentligt" program, men mitt behov är inte riktigt yrkesmässigt.
- Capture One är väl crème de la crème. Utvecklat i Danmark.
- Förr i tiden fanns Aperture som var mycket omtyckt, såpass att många fortsatte använda det långt efter att det slutade utvecklas, mig inkluderad.
En titt på
Wikipedia gav mig detta:
- FotoStation upptäckte jag nyss, utvecklat av en norsk firma. Ser fett ut. Jag lyckades dock inte hitta någon prisuppgift för slutanvändare, och tillsammans med att en grupplicens för 10 st prenumerationer till företag skulle kosta 3900 euro per år misstänker jag att även personlicenserna är svindyra. Det är väl sånt de försöka sig på inför att oljan tar slut. Oklart vilka utgåvor som finns tillgängliga.
- ACDSee finns numera också till Mac, men amerikaner ska man inte ge pengar till i dessa tider. Synd, för det är ett sånt där coolt program från 90-talet som jag aldrig fick chansen att använda.
- XnView och Geeqie är fria programvaror. DarkTable har redan nämnts två gånger, och DigiKam samt RawTherapee var sin gång. DT och RTP har jag sett pyttelite av, och de gjorde mig inte begeistrad.
- DBGallery är något webbaserat med funktioner för att flera användare ska kunna jobba på samma material.
- Upptäckte också att det finns/fanns något Shutterfly Studio eller Photos, men det är också amerikanskt.
Jag har dock ingen erfarenhet av dessa program. Jag har nämnt programmen i den ordning jag får intryck av hur sofistikerade de är. Men jag vet inte hur sofistikerade och hur olika sådana här program kan vara. Och det skulle jag väldigt gärna vilja veta!
Mycket trevligt att få tips om program jag aldrig hört om tidigare, i form av Snapseed, Camera+ och FastStone.
Ni som har erfarenhet av något av alla dessa program, kan ni berätta liten om dem? Det är så tidsödande att leta och testa allt själv. Det är liksom det som är meningen med en diskussionstråd
Det är ett klokt påpekande som gäller det mesta på Internet, men det finns faktiskt människor som ägnar sin fritid åt att skapa s.k. fria programvaror som helt saknar vinstsyfte. Volontärarbete helt enkelt.
Berätta gärna mer om programmen du tipsade om
Det har inte framgått vad som är dyrt i tråden, men lusläsning av posterna pekar på Snapspeed. Stämmer det?
Bra tips för de som bara har ett kameramärke

Vill minnas att Nikons program under en kort period ansågs riktigt bra. NX Studio heter det.
För en med ett flertal märken krävs något firma-agnostiskt.