Annons

Bildhanteringsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har sagt upp Lightroom. Nu undrar jag om det finns andra alternativ till Adobe? Om det är gratis är det ett stort plus.
Idag använder jag Apples eget program Bilder.

Tack för hjälpen!

Hej. Först som sist, det finns inget som är gratis. Om du inte betalar med penningar gör du det med något annat. Din integritet tex. Bortsett från det. Arbetar man i Macmiljö fungerar Snapseed bra. Camera+ kostar nån femtiolapp men funkar bra det också. Allt handlar om ambitionen och vad man är ute efter att göra. Processa bilder, katalogisera eller göra bägge delarna? Har man tur kan man kopiera någon bekants programvaror, sånt som är utgivet innan allt blev prenumeration. En tidig Lightroom eller Photoshop med Bridge som katalog. Och det kommer att fungera alldeles utmärkt.
/Gunnar S

Hej!

Jag har sagt upp Lightroom. Nu undrar jag om det finns andra alternativ till Adobe? Om det är gratis är det ett stort plus.
Idag använder jag Apples eget program Bilder.

Tack för hjälpen!
Det finns som du ser mycket att välja på, både gratis, billigt eller dyrt. För att få ett bra svar behöver du ge lite info om din "fotografiska nivå och din utrustning”.

Vilket utmärkt tråd! Jag har länge funderat på detta men inte kommit till skott. Senaste veckorna har dock min fotosituation nått en ny nivå i rörighet, så det har gjort frågan angelägen.

Det verkar som att du, precis som jag, använder Mac. Och utbudet där är förvånansvärt litet relativt sett för den sortens programvara. Täcker Bilder och Lightroom nästan hela användarbasen?

Jag betalar gärna en liten slant för att få ett "ordentligt" program, men mitt behov är inte riktigt yrkesmässigt.

• Capture One är väl crème de la crème. Utvecklat i Danmark.
  • Förr i tiden fanns Aperture som var mycket omtyckt, såpass att många fortsatte använda det långt efter att det slutade utvecklas, mig inkluderad.

En titt på Wikipedia gav mig detta:
  • FotoStation upptäckte jag nyss, utvecklat av en norsk firma. Ser fett ut. Jag lyckades dock inte hitta någon prisuppgift för slutanvändare, och tillsammans med att en grupplicens för 10 st prenumerationer till företag skulle kosta 3900 euro per år misstänker jag att även personlicenserna är svindyra. Det är väl sånt de försöka sig på inför att oljan tar slut. Oklart vilka utgåvor som finns tillgängliga.
  • ACDSee finns numera också till Mac, men amerikaner ska man inte ge pengar till i dessa tider. Synd, för det är ett sånt där coolt program från 90-talet som jag aldrig fick chansen att använda.
  • XnView och Geeqie är fria programvaror. DarkTable har redan nämnts två gånger, och DigiKam samt RawTherapee var sin gång. DT och RTP har jag sett pyttelite av, och de gjorde mig inte begeistrad.
  • DBGallery är något webbaserat med funktioner för att flera användare ska kunna jobba på samma material.
  • Upptäckte också att det finns/fanns något Shutterfly Studio eller Photos, men det är också amerikanskt.

Jag har dock ingen erfarenhet av dessa program. Jag har nämnt programmen i den ordning jag får intryck av hur sofistikerade de är. Men jag vet inte hur sofistikerade och hur olika sådana här program kan vara. Och det skulle jag väldigt gärna vilja veta!

Mycket trevligt att få tips om program jag aldrig hört om tidigare, i form av Snapseed, Camera+ och FastStone.

Ni som har erfarenhet av något av alla dessa program, kan ni berätta liten om dem? Det är så tidsödande att leta och testa allt själv. Det är liksom det som är meningen med en diskussionstråd :)

Hej. Först som sist, det finns inget som är gratis. Om du inte betalar med penningar gör du det med något annat. Din integritet tex. Bortsett från det. Arbetar man i Macmiljö fungerar Snapseed bra. Camera+ kostar nån femtiolapp men funkar bra det också. Allt handlar om ambitionen och vad man är ute efter att göra. Processa bilder, katalogisera eller göra bägge delarna? Har man tur kan man kopiera någon bekants programvaror, sånt som är utgivet innan allt blev prenumeration. En tidig Lightroom eller Photoshop med Bridge som katalog. Och det kommer att fungera alldeles utmärkt.
/Gunnar S
Det är ett klokt påpekande som gäller det mesta på Internet, men det finns faktiskt människor som ägnar sin fritid åt att skapa s.k. fria programvaror som helt saknar vinstsyfte. Volontärarbete helt enkelt.

Berätta gärna mer om programmen du tipsade om :)

Det finns som du ser mycket att välja på, både gratis, billigt eller dyrt. För att få ett bra svar behöver du ge lite info om din "fotografiska nivå och din utrustning”.
Det har inte framgått vad som är dyrt i tråden, men lusläsning av posterna pekar på Snapspeed. Stämmer det?

Nästan alla kameratillverkare har ett eget program som är gratis och som brukar vara ok att använda
Bra tips för de som bara har ett kameramärke :) Vill minnas att Nikons program under en kort period ansågs riktigt bra. NX Studio heter det.

För en med ett flertal märken krävs något firma-agnostiskt.

Hej.

Affinity Photo för macOS har jag hört skall vara en bra ersättare till Adobe Lightroom, har dock inte tagit steget själv än. :)

Kostar dock 895:-

mvh
//Hans

Ifall man har programvara A men vill ha råd inför ett byte till B, C eller D (..eller E, F,o.s.v...) tror jag det är bra att som "startpunkt" beskriva vad det är man är missnöjd med hos A.

Vilket utmärkt tråd! Jag har länge funderat på detta men inte kommit till skott. Senaste veckorna har dock min fotosituation nått en ny nivå i rörighet, så det har gjort frågan angelägen.

Det verkar som att du, precis som jag, använder Mac. Och utbudet där är förvånansvärt litet relativt sett för den sortens programvara. Täcker Bilder och Lightroom nästan hela användarbasen?

Jag betalar gärna en liten slant för att få ett "ordentligt" program, men mitt behov är inte riktigt yrkesmässigt.

• Capture One är väl crème de la crème. Utvecklat i Danmark.
  • Förr i tiden fanns Aperture som var mycket omtyckt, såpass att många fortsatte använda det långt efter att det slutade utvecklas, mig inkluderad.

En titt på Wikipedia gav mig detta:
  • FotoStation upptäckte jag nyss, utvecklat av en norsk firma. Ser fett ut. Jag lyckades dock inte hitta någon prisuppgift för slutanvändare, och tillsammans med att en grupplicens för 10 st prenumerationer till företag skulle kosta 3900 euro per år misstänker jag att även personlicenserna är svindyra. Det är väl sånt de försöka sig på inför att oljan tar slut. Oklart vilka utgåvor som finns tillgängliga.
  • ACDSee finns numera också till Mac, men amerikaner ska man inte ge pengar till i dessa tider. Synd, för det är ett sånt där coolt program från 90-talet som jag aldrig fick chansen att använda.
  • XnView och Geeqie är fria programvaror. DarkTable har redan nämnts två gånger, och DigiKam samt RawTherapee var sin gång. DT och RTP har jag sett pyttelite av, och de gjorde mig inte begeistrad.
  • DBGallery är något webbaserat med funktioner för att flera användare ska kunna jobba på samma material.
  • Upptäckte också att det finns/fanns något Shutterfly Studio eller Photos, men det är också amerikanskt.

Jag har dock ingen erfarenhet av dessa program. Jag har nämnt programmen i den ordning jag får intryck av hur sofistikerade de är. Men jag vet inte hur sofistikerade och hur olika sådana här program kan vara. Och det skulle jag väldigt gärna vilja veta!

Mycket trevligt att få tips om program jag aldrig hört om tidigare, i form av Snapseed, Camera+ och FastStone.

Ni som har erfarenhet av något av alla dessa program, kan ni berätta liten om dem? Det är så tidsödande att leta och testa allt själv. Det är liksom det som är meningen med en diskussionstråd :)

Det är ett klokt påpekande som gäller det mesta på Internet, men det finns faktiskt människor som ägnar sin fritid åt att skapa s.k. fria programvaror som helt saknar vinstsyfte. Volontärarbete helt enkelt.

Berätta gärna mer om programmen du tipsade om :)

Det har inte framgått vad som är dyrt i tråden, men lusläsning av posterna pekar på Snapspeed. Stämmer det?

Bra tips för de som bara har ett kameramärke :) Vill minnas att Nikons program under en kort period ansågs riktigt bra. NX Studio heter det.

För en med ett flertal märken krävs något firma-agnostiskt.
Camera+ är en mer utvecklat app för smartphones som har lite mer funktioner än phonens standardapp. Snapseed är utvecklat av Google och är ett bra komplement om och när man arbetar med bilder i den miljön. Inga av dem kan mäta sig med Lightroom eller de andra uppräknade open-source programmen, men i vissa situationer, när man har bråttom och är inne i den här skärmmiljön kan det funka.

Hej.

Affinity Photo för macOS har jag hört skall vara en bra ersättare till Adobe Lightroom, har dock inte tagit steget själv än. :)

Kostar dock 895:-

mvh
//Hans

Affinity fungerar bra, i alla fall i Windows, men det fungerar säkert bra i OS/X också.

Jag köpte det för betydligt mindre när dom hade någon drive.

Använder det för att redigera RAW-filer från drönare och telefoner.

Här kommer min input jag tänkte själv göra detta men kom på att portfolio delen som finns i Adobes foto paket är riktigt smidigt.

Sen dubbelkör jag med on1 då och då men har inte hittat något som jag är så väl inkört i som LR och Photoshop.

Så gick tillbaka till Adobe efter ett par veckor då jag inte orkade med att självhosta min portfolio som jag håller på att bygga upp.

On1 Raw 2025 har kampanjer titt som tätt. En kampanj går ut senare idag, men det kommer förmodligen en ny om några dagar.

Annars är det Capture One och Affinity Photo som är de programvaror som jag föredrar när det gäller bildbehandling och fotoredigering.

Hej.

Jag har använt Affinity en hel del. Det är mycket bra. Där finns både RAW-konverterare och bitmapeditering (Lightroom + Photoshop typ) En stark sida är deras instruktioner i form av korta videor för de olika funktionerna

Photomator och Pixelmator fungerar bra på Mac, och som jag kan rekommendera att kika på. Photomator är en form av alternativ till Lightroom.
Inte fullt ut lika avancerade som Adobes program, men roliga att jobba med.
Priset är skäligt, men en del spekulerar över vad som händer med programmen sedan Apple köpte upp dem några månader sedan.

ACDSee är utvecklat i Canada och inte i USA. Då jag "blev digital" 2004 använde jag ett scannerprogram som följde med den Olympusscanner jag hade köpt. Mycket krångligt tyckte jag då. Så gick det som det gick och med någon fotopryl följde Adobes "Elements" som jag sedan började använda. Av någon anledning "snubblade" jag över ACDSee som gratis provversion som jag efter ett tag började gilla alltmer, mycket tack vare bra överblick, snabb "bläddring" och katalogisering. Efter att ha prövat "stora Photoshop" och Lightroom utan att se varför jag skulle byta är jag nu fortfarande inne på ACDSee som i den aktuella versionen heter "Ultimate Photo Studio 2025". Ännu har jag inte blivit övertygad om att jag borde byta. Jag sysslar inte med att klippa och klistra (=Photoshoppa") utan ägnar mej nästan enbart åt enklare bildbehandling, även om Ultimate också har lagerhantering som PS.
Programmet är inte gratis, men 150$ är rätt billigt i den här världen.

Hej!
Jag gör inga avancerade saker, organisera i album, beskära, förbättra i färg/exponering. Kanske omvandla från färg till svartvitt och tvärtom.
Vad skulle du föreslå?

Ifall man har programvara A men vill ha råd inför ett byte till B, C eller D (..eller E, F,o.s.v...) tror jag det är bra att som "startpunkt" beskriva vad det är man är missnöjd med hos A.
Jag är inte missnöjd med Lightroom. Men vill inte betala en månadsabonemang. Om det inte finns gratisprogram, så kan jag tänka mig en engångssumma. Alltså ett köp.

/Gunnar S
Stort tack för svar!
Snapseed har jag på mina ios- eneheter (ipad och iphone). Men jag redigerar mest vid datorn, en Macbook Air.

ANNONS