Annons

Stjärnföljare, Enklare astrofoto, timelaps. Råd önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill inte låta som jag kan allt, men jag tror du inte ska göra det för komplicerat.

För att uppnå bra tracking

1. Ha ett stabilt stativ. Se till allt inget är löst etc
2. Ha stativet på ett hård underlag. Typ plattor
3. Balansera RA
4. Balansera DEC
5. Polisanställ via polsökaren

För att uppnå att mjukvaran hittar rätt objkekt så är det stjärnkalibrering som gäller sen. Detta har inget med hur bra trackingen fungerar utan bara för att hitta objektet utan att att plate solva med hjälp av mjukvara.

PS. Bry dig inte om vattenpass odyl. Det gör inget så länge utrustningen inte ramlar ner på marken. DS

Lycka till!

/Stefan

Senast ändrad:
Då ska vi se vad du är ute efter, det är att kameran är helt parallellt med RA axeln? Inte för att kompensera för att objektivet sitter 2dm ifrån RA axeln, eftersom du höjer i framkanten.

Skenan borde ju sitta parallellt med RA kan man tycka, är det då ditt stativfäste som pekar någon grad fel?

Justerar du in kameran efter polaris eller är det tänkt att du ska ha ett digitalt vattenpass?
Problemet var att kameran inte var parallell med RA-axeln pga. att stativfoten inte är parallell med objektivets optiska axel.

Avståndet i höjd mellan RA-axeln och kamera eller teleskop spelar nog ingen roll eftersom avståndet till objekten är väldigt långt.

Jag trodde inte att bristen på parallellitet spelade någon större roll. Bl.a för att en tutorial struntade i att kolla detta. Sen skyller man spårning och släp på att monteringen inte klarar vikten bla bla bla. Fast det handlar nog om kompetens.
På dagen justerar jag mot något objekt långt borta i polarskopet. Men nu fungerar det bra med plastbiten. På natten blir det mot Polaris eller vilken stjärna som helst när jag får hem nivelleringen. Höjden på nivelleringen är ca 5cm så den bygger inte på särskilt mycket med tanke på balansen.

Problemet var att kameran inte var parallell med RA-axeln pga. att stativfoten inte är parallell med objektivets optiska axel.

Avståndet i höjd mellan RA-axeln och kamera eller teleskop spelar nog ingen roll eftersom avståndet till objekten är väldigt långt.

Jag trodde inte att bristen på parallellitet spelade någon större roll. Bl.a för att en tutorial struntade i att kolla detta. Sen skyller man spårning och släp på att monteringen inte klarar vikten bla bla bla. Fast det handlar nog om kompetens.
På dagen justerar jag mot något objekt långt borta i polarskopet. Men nu fungerar det bra med plastbiten. På natten blir det mot Polaris eller vilken stjärna som helst när jag får hem nivelleringen. Höjden på nivelleringen är ca 5cm så den bygger inte på särskilt mycket med tanke på balansen.
Låter vettigt, hade du enbart ställt in PA mot polaris så borde det inte gett några problem pga kameran pekar åt något håll, men när man börjar använda kameran via Appen så har det tydligen betydelse

Siril har gjort en rejäl uppdatering med många nyheter.
Bl.a så måste man göra "image plate solver" innan color calibration.
Och så finns det en nya preprocess "Bayer drizzle".
Jag har inte läst på vad det innebär men det finns nog en hel del förbättringar.

Där jag bor är det mest gräsytor eller grus. Men att lägga ut plattor (eller skivor) under stativbenen borde fungera bra. 💡
Jag placerade ut tre betongplattor i våg. När jag gjort PA och kört några nätter och skulle packa ihop, så markerade jag var fötterna stod. Borrade sedan tre fördjupningar med ett betongborr. När jag nu sätter upp riggen så pekar den i princip rätt med en gång.

Bilagor

• IMG_0450.png
    IMG_0450.png
    9.6 MB · Visningar: 7
Siril har gjort en rejäl uppdatering med många nyheter.
Bl.a så måste man göra "image plate solver" innan color calibration.
Och så finns det en nya preprocess "Bayer drizzle".
Jag har inte läst på vad det innebär men det finns nog en hel del förbättringar.
Ser ju ut att snygga till stjärnor också, men just nu är det nog bara beta version

Men det verkar inte än kunna hantera körningar med olika filter, men här är ytterligare en lösning att plocka ut pp_lights

Senast ändrad:
Här kommer en liten blänkare mitt i sommarljuset. Astrosäsongen är ganska avlägsen.
Egentligen borde Vintergatan synas bra under sommaren, om inte nätterna var så ljusa.
Den 20 maj tillbringade jag en kort natt på östra Öland. Bildmässigt blev några fågelbilder i det magiskt vackra kvällsljuset utflyktens behållning.
Men givetvis var jag tvungen att försöka även mot Vintergatan den korta stunden när himlen var som mörkast (men ändå för ljus)
Men månen var i alla fall hygglig och höll sig en bit under horisonten med ringa påverkan på ljuset.

Annars är jag nyfiken på lite nyheter. ZWO kommer med en liten 585MC Air som har inbyggd guidesensor och dator. Samt en Mono 2600 Air för den avancerade användaren.

En tanke jag får är att använda 585MC Air med den lilla sensorn till min Canon EF-optik. Om prislappen på kameran är det rätta. Då slipper jag köpa guideteleskop och dator. Kamera-adapter, nebulosafilter och filterhållare tillkommer. Vad tror ni om det?

5220 Vintergatan Sandby borg_3_1440.jpg
En vacker men blek sommarnatt. Sandby borg 20 maj.

Vacker kvällsbild, jag var också på Öland för några veckor sedan men det blev inga kvällsfoto.

Jag har i flera år använt ZWO filterhållare som adapter mellan kameran. och mina vanliga objektiv. Så länge du har rätt registeringsavstånd mellan sensor och objektivet så fungerar det fint. I bilagan har ZWO listat några, men nyare kan ju fungera om de har samma distans och gänga som de listade

Bilagor

• IMG_0636.png
    IMG_0636.png
    347.9 KB · Visningar: 6
ANNONS
Götaplatsens Foto