Annons

Ny mikrofon fungerar inte digitalt.

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Köpte en Sony ECM-B1M, mikrofon, för att använda på mina Sony A6700 och A74.
Döm om min förvåning när bägge kamerorna enbart fungerar i analogt läge (knapp på miken).
Ställer jag knappen på digitalt så får jag ljudlösa filer, dvs signalen går inte fram.
Jag har försökt fråga Google, chatGtp och nu här.
Gör jag fel eller är det fel på mikrofonen?

Köpte en Sony ECM-B1M, mikrofon, för att använda på mina Sony A6700 och A74.
Döm om min förvåning när bägge kamerorna enbart fungerar i analogt läge (knapp på miken).
Ställer jag knappen på digitalt så får jag ljudlösa filer, dvs signalen går inte fram.
Jag har försökt fråga Google, chatGtp och nu här.
Gör jag fel eller är det fel på mikrofonen?
Det är väl dina kameror som enbart tar emot analog mikrofonsignal.

Om mikrofonen: "Vid anslutning via tillbehörsskon till en kompatibel kamera med inbyggt digitalt gränssnitt överförs ljudsignalen direkt till kameran i digital form"

Under ”Audio Recording” finns något som heter ”niShoe Audio set 48hz/16 bit 2 ch” men den är gråad. OM jag trycker på den så säger kameran. ”Cannot change with this audio device”.

Konstigt.
Här är ett par så kallade kill-gissningar:

• Kanske har du inte tryckt in miken ända in i läge på tillbehörsskon? Om låshjulet på skofästet är skruvad max upp mot micken kan du prova att trycka till rätt hårt framåt på mickens fot.
Om kameran inte registrerar att micken är där så fortsätter den väl att använda de imbyggda mickarna.

• prova olika mik-inställningar redan när du sätter micken på kameran: Låter fånigt men man får tydligen inte ändra något under inspelning. Så kanske sätt micken på Digital innan du monterar den på kameran. Vad händer då?

• Båda kamerorna är väl inte trasiga samtidigt. Så, går det inte att få det att funka kan du väl få micken utbytt mot en ny?

Starta med att läsa specifikationen för vilken digital signal som lämnar micken.
Stämmer det sedan med det format som kameran kan ta emot?

Tack för alla förslag. Min egen teori är att bägge mina kameror behöver uppdateras; vilket inte är så lätt när jag sitter med min Mac M3 som har något talt med Sony, eller hur det nu är. Återkommer om jag hittar lösningen.

Konstigt.

• Kanske har du inte tryckt in miken ända in i läge på tillbehörsskon? Om låshjulet på skofästet är skruvad max upp mot micken kan du prova att trycka till rätt hårt framåt på mickens fot.
Om kameran inte registrerar att micken är där så fortsätter den väl att använda de imbyggda mickarna.

• prova olika mik-inställningar redan när du sätter micken på kameran: Låter fånigt men man får tydligen inte ändra något under inspelning. Så kanske sätt micken på Digital innan du monterar den på kameran. Vad händer då?

• Båda kamerorna är väl inte trasiga samtidigt. Så, går det inte att få det att funka kan du väl få micken utbytt mot en ny?
Punkt 1. Det har jag gjort, flera gånger.
Punkt 2. Det skall jag testa.
Punkt 3. Köpte micken begagnad.

Tack Jonas för dina killgissningar.
Nu fungerar det digitalt på bägge kamerorna, men det kändes som mik och kamera behövde bekanta sig med varandra.
Micken behöver vara i digitalläge när den sätts på avstängd kamera, sedan går det att komma åt alla funktioner.

Konstigt.

Tack!

Jag har en liknande mick till min Sony. Tänk även på att programvaran som spelar upp filmen behöver stödja den codec:en som används vid digital inspelning (på Windows kör jag t ex Clipchamp för att konvertera), annars blir det tyst fast det finns ljud på filmen.

Jag har en liknande mick till min Sony. Tänk även på att programvaran som spelar upp filmen behöver stödja den codec:en som används vid digital inspelning (på Windows kör jag t ex Clipchamp för att konvertera), annars blir det tyst fast det finns ljud på fil
Det är däremot inget problem på macen, det finns annat som stör mig dock.

Tack Jonas för dina killgissningar.
Nu fungerar det digitalt på bägge kamerorna, men det kändes som mik och kamera behövde bekanta sig med varandra.
Micken behöver vara i digitalläge när den sätts på avstängd kamera, sedan går det att komma åt alla funktioner.
Jag fick en (liten) hint om detta i en finstilt punkt med anmärkningar i den engelska bruksanvisningen. Jag tror det är ett gammalt Sony-problem som fortfarande får hänga kvar.

ANNONS
Götaplatsens Foto