Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta hur mycket betalt samt bäst upplägg inför uppdrag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag blev uppsökt av en privatperson i min omgivning när jag var ute och fotade blommor om jag skulle kunna tänka mig att fota personens egen familj (där jag även skulle ombesörja utskrivna kopior, vilket jag i så fall kommer beställa via Crimson). Det framgick inte i vilken miljö det önskas tas bilder, men i dennes lägenhet alternativt utomhus, i deras hemmiljö eller vald plats.
Vad är smartast, att erbjuda mina tjänster per timme eller som ett paketpris?
Jag tänker att jag först låtar kunden visa/berätta vilken typ av bilder som önskas, miljö samt plats.
Därefter bokar vi en dag/tid då jag fotar.
Därefter, ett annat tillfälle visar jag digitalt vilka bilder som blev, antingen samtliga jag själv är nöjd med eller dem som kunden vill ha i oredigerat skick, så att jag inte spiller tid på oönskade bilder.
Jag tar sedan betalt, via Swich(?) och använder sedan Frilans Finans för att få ut min ersättning.

Hur låter det?

Jag vet inte riktigt vad du ska ha Frilans Finans till, men det är ditt val.
Personligen hade jag försökt komma överens om VAD som ska ingå för ett paketpris.
Allt utöver det är tillägg.

Jag vet inte riktigt vad du ska ha Frilans Finans till, men det är ditt val.
Personligen hade jag försökt komma överens om VAD som ska ingå för ett paketpris.
Allt utöver det är tillägg.
Tack för svar.
I och med att uppdraget är som frilans behöver jag ju/väl betala skatt/sociala av det jag får betalt av kunden, eller? Jag saknar själv F-skatt/bolag.
Om paketet skulle innebära att jag fotar deras barn i hemmiljö, säg 5-10 bilder i olika situationer/poser, att de vill ha dessa i A4-format, vad skulle jag ta betalt för detta? Jag är medveten om att, om detta skulle bli det enda uppdrag jag får i år och det inte övergår en viss summa (10000?) behöver jag inte betala skatt för det.

ANNONS
Götaplatsens Foto