Annons

Canon 1Dx Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrsword

Medlem
Hej,

Lite frågor och funderingar hittade en begagnad Canon 1Dx mark III för 8990kr som var i fint skick och hade gått endast 38 000 exponeringar. Skulle det vara ett bra köp eller hur många exponeringar ska slutaren klara innan den säger ifrån. Har läst att den ska klara 500 000 exp. Jag tar på mycket landskap, djur och fåglar har i nuläget en 5D Mark IV som jag är nöjd med men kan uppleva att just på fåglar att det inte alltid blir så bra fokus. Men om man kommer hyfsat nära så tycker jag att den funkar väldigt bra. Men tar en del andra kort också mycket Macro har det blivit på sistone men lite porträtt blir det också. Sen vet jag inte kanske är onödigt och ha två kamerahus medans jag ibland känt att det skulle vara en fördel och kunna ha två med olika objektiv på.

Mvh Rickard

Det låter som ett pangpris. Nästan för bra för att vara sant.

Kameran brukar klara långt mer än 500 000 exponeringar. Så du kan vara helt lugn på den fronten.

Eos-1D X Mark III är en väldigt bra kamera, särskilt om du fotograferar rörliga miotiv.
Här är mitt test av Canon Eos-1D X Mark III
Ja lite så tyckte jag också, den modellen brukar ju ligga något mer i pris även begagnad. Men hade fått 3/5 i en femgradig skala på skicket.

Ja men då kan jag vara lugn på den fronten det känns bra. Men brukar räknaren nollställas om man byter profil i kameran? Tänker om någon mer har varit ägare på den. Men skickat till butiken och frågat.

Var ju även en del extra tillbehör som hängde med så som ett extra batteri och en GPS modul.

Läste ditt test utav kameran och tycker den verkar lovande. Men antar att den är bra på att ta kort på fåglar och djur i överlag, även om det inte är lika mycket pixlar som i 5Dn?

Ja, den är utmärkt för fåglar och djur. Skillnaden i antalet pixlar gör inte så stort skillnad som man kanske kan tro. Rent matematiskt är skillnaden cirka 20 procent i detaljupplösning. Men Canon har jobbat med filtren framför sensorn 1D X Mark III så att den ska ge extra skarpa bilder, så skillnaden blir mindre än så.

Eos-1D.X Mark III är väldigt kall på marknaden eftersom många hellre väljer Eos R3. Så det finns verkligen chans att få mycket kamera för pengarna.

Det är ett väldigt bra pris.
Jag köpte en 1Dx mark lll för ett antal månader sedan.
130 000 exponeringar för 25000 kr.

Måste säga att jag är väldigt nöjd med kameran :D

Extremt snabb fokus, bilderna blir väldigt skarpa och fina.
Den nya "trackpaden" är verkligen ett lyft från föregående modeller.
Bara den är ett skäl till köp :)

Det har kanske blivit en bokstav fel från annonsören? Det låter mer som en 1ds mkiii prismässigt.

Det har kanske blivit en bokstav fel från annonsören? Det låter mer som en 1ds mkiii prismässigt.
Kan vara så eller så är det första generationen vilket de hade en också för samma pris men som hade över 108 000 exp. Ringde och pratade med butiken men verkar vara något fel i annonsen då enligt rubriken säger första generationen, men enligt infon och bilderna så är det en mark III vilket det verkade vara enligt honom. Men får väl se när den kommer om vilken det är.

Ja, den är utmärkt för fåglar och djur. Skillnaden i antalet pixlar gör inte så stort skillnad som man kanske kan tro. Rent matematiskt är skillnaden cirka 20 procent i detaljupplösning. Men Canon har jobbat med filtren framför sensorn 1D X Mark III så att den ska ge extra skarpa bilder, så skillnaden blir mindre än så.

Eos-1D.X Mark III är väldigt kall på marknaden eftersom många hellre väljer Eos R3. Så det finns verkligen chans att få mycket kamera för pengarna.
Tack för svar och feedback. Ringde och pratade med butiken innan så nu är den beställd.

Men han verkade vara lite förvirrad när jag sa att jag hade sett en 1D X mark III begagnad. Då enligt rubriken så står det bara 1D X men enligt annonstexten och bilderna så är det en mark III. Men som jag förstod på honom när han kollade så var det en mark III.

Men jag får väl se när den kommer om det är första eller tredje generationen. Så det blir ju spännande sen får jag väl se om det skulle visa sig vara första generationen så får jag väl överväga om jag ska behålla den eller ångra köpet :)

Det är ett väldigt bra pris.
Jag köpte en 1Dx mark lll för ett antal månader sedan.
130 000 exponeringar för 25000 kr.

Måste säga att jag är väldigt nöjd med kameran :D

Extremt snabb fokus, bilderna blir väldigt skarpa och fina.
Den nya "trackpaden" är verkligen ett lyft från föregående modeller.
Bara den är ett skäl till köp :)
Ja jag tyckte det också då de även hade en första generation för samma pris men hade gjort 108 000 exp. Men då fick du ge det priset man brukar se dem för i vanliga fall.

Roligt att höra att du är nöjd hoppas att jag blir det också :)

Men verkade vara lite förvirrat då rubriken till annonsen så verkade det bara vara mark I:an men när man gick in och läste annonstexten och såg på bilderna så var det en mark III:an. Pratade med butiken så enligt honom så hade de nog glömd skriva i mark III i rubriken. Men men jag får se när den kommer vilken det är så lite spännande allt vad det kan vara :)

Om det skulle visa sig att det är första generationen så kommer jag nog överväga om jag ska behålla den eller ej.

gpsmodul? Låter som en 1d mark iii eller 1ds mark iii och inte en 1dx mark iii för den har en inbyggd gps...

gpsmodul? Låter som en 1d mark iii eller 1ds mark iii och inte en 1dx mark iii för den har en inbyggd gps...
Ja den har ju det inbyggt, men som jag läste ett test utav kameran så finns det en sändare som man kan sätta på sidan utav kameran för extra snabb överföring. Kan vara en sån, fick nästan bekräftat utav säljaren att det var en 1D X mark III men att de hade glömt att skriva i det i annons rubriken då där det står att det skulle kunna vara första generationen. Men får se imorgon när jag hämtar ut det vad som döljer sig i paketet, känns som om att det kan vara vilken modell som helst 🙈! Men det är en seriös butik så kan vara den mänskliga faktorn som har spelat spratt i den annonsen.

Canon 1DX Mark III, som kostar runt 85000 kronor ny (finns fortfarande att köpa) brukar kosta 30000-35000 kronor begagnad.
Ett pris på eller lite under 10000 kronor är vanligt för 1DX medan 1DX Mark II ofta ligger runt 20000 kronor.

Av dessa tre är det bara 1DX som kan utrustas med Canons lösa GPS-mottagare GP-E1 eller GP-E2. Vilken som helst av dem fungerar på kameran men de använder olika anslutningsportar. Båda de andra två kamerorna har inbyggd GPS.
GP-E1 sitter i systemexpansionskontakten och drivs av kameran medan GP-E2 har eget batteri.

1DX kan också använda WFT-E6 för att få Bluetooth och WiFi, men inte samtidigt med GP-E1. WFT-E6 kan kombineras med GP-E2, då WFT-E6 sitter i systemexpansionskontakten men GP-E2 i blixtskon.
Vill man ha både WiFi, GPS och blixt samtidigt kan man ansluta GP-E2 med kabel eller använda dess loggningsfunktion och i efterhand para ihop positionsdata med bildfilerna.

1DX Mark II kan utrustas med separat WiFi-modul, WFT-E6 eller WFT-E8. Funktionaliteten är densamma men WFT-E8 kan klara högre överföringshastighet. 1DX Mark II kan inte utnyttja Bluetooth i WFT-E6. Det finns inget annat som kan anslutas till systemexpansionen på 1DX Mark II.

1DX Mark III har inbyggt Bluetooth och WiFi, men kan ändå utrustas med separat WiFi-modul, WFT-E9. Funktionen är densamma men räckvidden blir bättre, då WFT-E9 har bättre antenn. Anslutningsporten är annorlunda än för de två tidigare kameramodellerna.

Det fanns inga GPS-moduler från Canon till varken 1D Mark III eller 1Ds Mark III. De två är ju ungefär samma kameraplattform där nästan enbart sensorn och därav seriebildtagningshastigheten skiljer.
Inte heller till 1D Mark IV hade Canon någon speciell GPS-mottagare.

Men jag får väl se när den kommer om det är första eller tredje generationen. Så det blir ju spännande sen får jag väl se om det skulle visa sig vara första generationen så får jag väl överväga om jag ska behålla den eller ångra köpet :)
1DX har en AF som är ungefär likvärdig med 5D Mark IV.

1DX har en AF som är ungefär likvärdig med 5D Mark IV.
Okej så då är det inte så stor skillnad gällande AF mellan 5D Mark IV och en 1DX? Hur stor skillnad är det på kamerorna, kan tänka mig att 1DX är snabbare vid rörliga motiv än 5D Mark lV?

Om det skulle vara en Mark III i paketet när jag hämtar ut det imorgon, så skulle jag fundera på om de glömt en siffra på priset. Annars är det fel på annonsen oavsett vilken det är. Känns lite spännande ändå vad som kommer dölja sig i paketet🙈! Sen vet man ju inte skicket på huset heller. Men kommer uppdatera här vad jag fick😊

Snabbare hur då? När det gäller AF är det som sagt inga stora skillnader. Då får du gå på senare versioner av 1DX. Eller tidigare av 5D.
Batteriet är kraftfullare på 1DX, vilket kan göra att vissa större objektiv kan fokusera snabbare. Dock inga stora skillnader.

Snabbare hur då? När det gäller AF är det som sagt inga stora skillnader. Då får du gå på senare versioner av 1DX. Eller tidigare av 5D.
Batteriet är kraftfullare på 1DX, vilket kan göra att vissa större objektiv kan fokusera snabbare. Dock inga stora skillnader.
Tack för svar då vet jag att det inte är så stor skillnad mellan de modellerna. Tänkte om 1DX ändå var snabbare att fokusera på motiven men kanske inte är så stor skillnad mellan den och 5D Mark IV, gällande det?

Du glömmer bort att 5D Mark IV är fem år nyare än 1DX. Ska du jämföra rakt av får du jämföra med 1DX Mark II, som är uppgraderad en del jämfört med 1DX.
Å andra sidan är 1DX ungefär samtida med 5D Mark III, där den senare har en lite förenklad variant av AF från 1DX.

Hur har det gått?
Har säljaren redigt ut vad det är han säljer för kamera?
Hej, jag var och hämtade ut paketet igår och öppnade det direkt i bilen för att se vad det var.

Jag kände nog på mig att det var första generationen ändå vilket det var en 1D X som var i kartongen. Men den var väldigt fin i skicket och hade bara gjort 39000 exp. Fanns även originalkartong med som den låg i.

Så rubriken stämde men inte annonstexten. Då det var information och test av en Mark III samt bilden var en Mark III. De har en till Mark I: a där hela annonsen stämmer samt bilder. Men den hade gjort mer exp. Samt lite färgskav.

Så nu står jag i om jag ändå ska behålla den eller returnera den då anledningen till att jag köpte den var att jag först trodde det var en Mark III. Sen var ju priset för bra för att vara sant på en Mark III. Men trodde ett tag att de kanske hade glömt en siffra🙈! Men det är ju en seriös fotobutik så det måste ha varit någon efter eller innan sin semester som la in annonsen.

Men det är nog en bra kamera och ett bra komplement till min 5D Mark IV. Men tekniken i 5D Mark IV är ju lite nyare då den modellen kom senare. Men den är nog ändå snabbare med sina 12 bilder i sekunden 1DX.

ANNONS
Götaplatsens Foto