Annons

Upp(?)datering av firmware för EOS 5D Mark IV

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik_d

Aktiv medlem
Fick ett mail om att nytt firmware släppts till 5D Mark IV. Men är det verkligen en uppdatering när funktioner tas bort och t om beskrivningen tipsar om att inte uppdatera om dessa funktioner används?

Från beskrivningen:
Version 1.5.0 av firmware omfattar följande korrigering:
1. Den här uppdateringen av firmware säkerställer överensstämmelse med standarden EU RED EN18031 genom att ta bort vissa nätverksfunktioner.
Berörda funktioner:
Bildöverföring: Sändning av bilder till image.canon inaktiveras.
FTP-överföring och livestreaming: Dessa funktioner är inte längre tillgängliga efter uppdateringen.
Viktigt:
Läs igenom följande information innan du fortsätter med uppdateringen.
・När uppdateringen har installerats kan den inte återställas. Om du använder dessa funktioner bör du inte uppdatera firmware.

Inte hela beskrivningen och det är jag som lagt in fet stil.

Är det inte lite konstigt att skapa en uppdatering som Canon själva rekommenderar att inte uppdatera med?
Gäller detta andra kameramodeller också?

EU RED EN18031 (RED = Radio Equipment Directive) är en lag som handlar om cyber säkerhet och som gäller från 1a augusti. Den lösning som finns i image.Canon är osäker och har hackats tidigare.
Så de har inte så stort val annat än erbjuda kunderna att ta bort funktionen eller sluta sälja den.

Jag har stoppat in motsvarande för R3. Men den har inte varit hårt använd sedan dess så jag har ingen direkt åsikt om hur det fungerar. Matade in en kod och den har jag nog glömt redan...

Var nog av samma anledning Sony släppte en uppdatering till A7III i våras. Den största ändringen var att de tog bort stöd för WEP. Kameran säljs fortfarande men annars finns det nog inte så många anledningar att uppdatera en 8 år gammal kamera.

ANNONS
Götaplatsens Foto