Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vet ej om drönare är samma här !

Produkter
(logga in för att koppla)

Hassebilder

Medlem
🎥✨ Har börjat komma igång igen med att filma och fotografera med drönare!
Först köpte jag en DJI Mini 3S, och nu har jag uppgraderat till Mavic 4 Pro – vilken skillnad! 🙌
På min YouTube-kanal Hassebilder finns flera filmer att kika på. Jag gör bland annat en serie om lantbruk men även andra filmer dyker upp.
Drönaren ger mig en helt ny frihet – jag kan välja vinklar och perspektiv precis som jag vill, och det känns som att upptäcka landskapet på nytt varje gång. 🌾🚜🌅
Välkommen in och titta – och gärna prenumerera om ni gillar det ni ser! 🙏
https://www.youtube.com/@Hassebilder

En fråga bara... Har det varit svårt att få spridningstillstånd från lantmäteriet? Själv upplever jag att det tar vääääldigt lång tid...

Där horisonten syns. Prisa gud fick mina veckab. Ska få 60 bilder till

Enligt lantmäteriet är det bara följande som är undantaget, med eller utan horisont verkar inte ha någon betydelse.

Jag tror det där med horisonten är en förenkling som spridit sig. Egentligen är det nog vida vyer som menas. Ska man fota en åker eller kyrka ska bilden visa bara åkern eller kyrkan och inte hela nejden ikring.

"Tänk på att undantaget inte gäller för en mer utzoomad vy där omgivningarna syns!"

Men jag kan ha fel. Tycker de där reglerna är oerhört krångliga och svårbegripliga.

Senast ändrad:
Jag tror det där med horisonten är en förenkling som spridit sig. Egentligen är det nog vida vyer som menas. Ska man fota en åker eller kyrka ska bilden visa bara åkern eller kyrkan och inte hela nejden ikring.

"Tänk på att undantaget inte gäller för en mer utzoomad vy där omgivningarna syns!"

Men jag kan ha fel. Tycker de där reglerna är oerhört krångliga och svårbegripliga.
Jag tror det där med horisonten mest är en förenklad regel som spridit sig. Egentligen handlar det nog om att man inte ska visa vida vyer. Ska man fota en åker eller en kyrka, så ska bilden visa just åkern eller kyrkan – inte hela nejden runtomkring.

”Tänk på att undantaget inte gäller för en mer utzoomad vy där omgivningarna syns!”

Men jag kan ha fel. Tycker de här reglerna är oerhört krångliga och svårbegripliga. Och ärligt talat – tar man samma motiv med kamera eller mobil så behöver man ju inte skicka in nåt. Lite sunt förnuft måste få gälla. Jag filmade till exempel tröskor här nere utanför Svedala – det var inga problem. Men vänder man kameran åt andra hållet, mot högsta punkten i Malmö där försvaret bygger lager … då blir det plötsligt känsligt. Hur sunt är det egentligen?

För min del skickar jag ändå in det. Men det verkar som att kommunerna inte ens tolkar reglerna likadant. Ta Svedala som exempel – de visar ju själva skyddsobjekt på sin egen hemsida. På deras Facebook-sida finns till och med en bild där man ser Bombgruppens byggnad till höger i bild. Lite motsägelsefullt, minst sagt.

Och sen har vi mäklarna som går under undantaget – men som fått för sig att alla bilder måste tas 100 meter upp i luften! 🤷‍♂️

Bilagor

• 494102809_1254759906649262_1924447838694156928_n.jpg
    494102809_1254759906649262_1924447838694156928_n.jpg
    206.8 KB · Visningar: 13
Hej allihopa!

Jag tycker att informationen på Lantmäteriets webbplats är relevant och tydlig. Man måste ha i åtanke att det är en myndighet som ska tillämpa ett juridiskt regelverk och att det inte är möjligt att lämna information som täcker in alla tänkbara bilder och videofilmer. Önskar man få en ändring i lagstiftningen så får man vända sig till lagstiftaren d.v.s. till våra folkvalda politiker i Sveriges riksdag.

Dock så tycker jag att handläggningstiden för att få spridningstillstånd för närvarande är orimligt lång. Men spridningstillstånd behövs ju bara för de bilder och videor som man vill dela, publicera eller sälja. Så om man bara skickar in det material som man verkligen har för avsikt att dela, publicera eller sälja så kanske Lantmäteriets handläggningstider blir kortare. Med det sagt så låter jag inte frågan om sprdningstillstånd begränsa mig utan jag fortsätter att fotografera och filma från luften.

Vänliga hälsningar från Dag S

Senast ändrad:
Reglerna är ganska enkla och folk som inte följer dom döms även om deras bilder hade blivit godkända om dom skickat in dom. Sedan kanske inte polisen prioriterar dessa brott högst, så det kan nog gå att klara sig.

Hej allihopa!

Jag tycker att informationen på Lantmäteriets webbplats är relevant och tydlig. Man måste ha i åtanke att det är en myndighet som ska tillämpa ett juridiskt regelverk och att det inte är möjligt att lämna information som täcker in alla tänkbara bilder och videofilmer. Önskar man få en ändring i lagstiftningen så får man vända sig till lagstiftaren d.v.s. till våra folkvalda politiker i Sveriges riksdag.

Dock så tycker jag att handläggningstiden för att få spridningstillstånd för närvarande är orimligt lång. Men spridningstillstånd behövs ju bara för de bilder och videor som man vill dela, publicera eller sälja. Så om man bara skickar in det material som man verkligen har för avsikt att dela, publicera eller sälja så kanske Lantmäteriets handläggningstider blir kortare. Med det sagt så låter jag inte frågan om sprdningstillstånd begränsa mig utan jag fortsätter att fotografera och filma från luften.

Vänliga hälsningar från Dag S
Gällande handläggningstiden så behöver man nog inte blanda in tyckning, där kan man nog klart och tydligt konstatera att den är orimligt lång.
Alla är irriterade och professionella fotografer blir orimligt lidande av det hela, få vet 9 månader innan att dom behöver en video och fotografer kan därför inte leverera.

Jag var på ett företagsevent idag (inte i Sverige) där drönarvideos tagna förra veckan användes. Dom hade varit omöjliga att göra för 9 månader sedan. Dessa visades för 1600 personer idag och imorgon kommer dom bli publika. Att Svenska företag inte skulle ha sådana behov ser jag som högst osannolikt.

Svenska myndigheter är dessutom otroligt dåliga på att se affärsmöjligheter. Hade det funnits en gräddfil till lantmäteriet som kostade 1000kr per ansökan hade den använts, vilket förmodligen hade kunnat bekosta några extra handläggare som även kreti och pleti hade profiterat av.

Gällande handläggningstiden så behöver man nog inte blanda in tyckning, där kan man nog klart och tydligt konstatera att den är orimligt lång.
Alla är irriterade och professionella fotografer blir orimligt lidande av det hela, få vet 9 månader innan att dom behöver en video och fotografer kan därför inte leverera.

Jag var på ett företagsevent idag (inte i Sverige) där drönarvideos tagna förra veckan användes. Dom hade varit omöjliga att göra för 9 månader sedan. Dessa visades för 1600 personer idag och imorgon kommer dom bli publika. Att Svenska företag inte skulle ha sådana behov ser jag som högst osannolikt.

Svenska myndigheter är dessutom otroligt dåliga på att se affärsmöjligheter. Hade det funnits en gräddfil till lantmäteriet som kostade 1000kr per ansökan hade den använts, vilket förmodligen hade kunnat bekosta några extra handläggare som även kreti och pleti hade profiterat av.
Jag såg idag en annons från Myresjöhus i Malmö där de använt en drönarbild tagen på mer än 50 meters höjd. Gäller andra regler för mäklare?
Svedala kommun skickar också ut dagsfärska bilder från bygget av järnvägsstationen och påstår att dessa är godkända, trots att de tydligt visar skyddsobjekt.

Varför är det så att om man sitter i ett flygplan och tar samma bild, så krävs ingen ansökan? Men om jag håller i min drönare och tar bilden så räknas det som en drönarbild och kräver tillstånd. Är det verkligen rimligt, eller borde inte bilden i sig bedömas – oavsett om den tas med kamera från luften eller från en drönare?

...
Svedala kommun skickar också ut dagsfärska bilder från bygget av järnvägsstationen och påstår att dessa är godkända, trots att de tydligt visar skyddsobjekt.
...

Nu är det förvisso mycket som tyder på att Svedala kommun inte följer lagen.
Men det är ändå bra att komma ihåg att inte alla skyddsobjekt har avbildningsförbud.

Jag såg idag en annons från Myresjöhus i Malmö där de använt en drönarbild tagen på mer än 50 meters höjd. Gäller andra regler för mäklare?

Varför är det så att om man sitter i ett flygplan och tar samma bild, så krävs ingen ansökan? Men om jag håller i min drönare och tar bilden så räknas det som en drönarbild och kräver tillstånd. Är det verkligen rimligt, eller borde inte bilden i sig bedömas – oavsett om den tas med kamera från luften eller från en drönare?

Mäklare har andra regler, står i undantagen. Kommuner säkerligen också, men det står inte i reglerna för dom har nog informerats på annat sätt.

Det är ingen skillnad på om du sitter i ett plan eller använder drönare. Bägge kräver spridningstillstånd.

Håller du i drönaren (och du inte på något sätt flyger) eller om drönaren står på något som inte flyger borde den inte kräva spridningstillstånd om du fotograferar med drönaren. Vet dock inte vem som har bevisbördan i detta fallet.

ANNONS
Götaplatsens Foto