Annons

FS Forum Fotosidan trögare. Bara för mig eller generellt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Just nu tar det lång tid innan sidan med bloggar laddas färdigt. Att komma till "min" sida tar 10-12 sekunder. Inget problem om det händer nån gång men känns segt nu då det händer varje gång.

Jag kollade min uppkoppling med Bredbandskollen. 40 Mbit/s ner duger ju gott och väl.

Kan jag göra nåt? Använder Mac OS / Monterey / Firefox.

Eller är det annan trafik som tränger sig emellan? Sån där dubbelautentisering går ju oftast direkt, chatGPT-5 likaså.

Även jag har märkt att vissa sidor är sega.
T.ex. när jag byter gruppsida eller ska se vissa (bildtunga?) bloggsidor.
Här hemma har jag Tele2 100/10 och 20 ms men det märktes även på sommarstället med Bahnhof 500/500 och 10 ms delay. Win 11 pro och Firefox i en HP Z Book med 32 GB ram och en i7 G10.
Är det Firefox eller Fotosidan som bromsar?

Jag startade om datorn och körde Bredbandskollen igen. Samma resultat, fullt acceptabelt bredband, Fotosidan trög. .

Av de sidor jag besöker är de flesta snabba, någon lite seg ibland och Fotosidan klart segast.

Jag bad chatGPT-5 leta efter orsaker. Bland dessa stod ut att jag använder Adblock Plus.

Det var David som tipsade mig en gång i tiden, tack David, eftersom jag inte stod ut med blinkande och påträngande annonser. Jag är betalande medlem och slipper påstötningar att stänga av adblock.

chatGP-5 nämnde en annan annonsblockerare men först ska jag kolla om FS funkar då man stänger av Adblock.
Söndag em och kväll 7 sept: Bytte säkerhetsinställningar i Firefox. Från en specialare (deras alternativ 3) till deras "balanserade" förstaval.

Allra först verkade det lovande, men bildnedladdningen på t ex bloggarna superseg.

Stängde av Adblock och gav Fotosidan en massa tillstånd. Fortfarande jätteseg nedladdning från bloggarna.

Senast ändrad:
FF. Men det verkar inte troligt att det beror på webläsaren.

Jag tänkte på DNS-problem (hos din ISP), men eftersom det inte gäller hela sajten och vad jag förstår bara händer här kanske det inte är så troligt. Du skulle ju kunna testa ivf att byta från din ISPs DNS till t.ex. Googles DNS eller OpenDNS.

[Tillägg]
Glöm OpenDNS. Det är inte gratis längre. Var visst väldigt efter min tid där.

FF. Men det verkar inte troligt att det beror på webläsaren.

Jag tänkte på DNS-problem (hos din ISP), men eftersom det inte gäller hela sajten och vad jag förstår bara händer här kanske det inte är så troligt. Du skulle ju kunna testa ivf att byta från din ISPs DNS till t.ex. Googles DNS eller OpenDNS.

[Tillägg]
Glöm OpenDNS. Det är inte gratis längre. Var visst väldigt efter min tid där.
Cloudflare är väl huvudalternativet till Googles, men det finns andra alternativ också.

Det finns vissa sidor där det tar lång tid innan FS svarar, typ första gången man öppnar en bildgrupp. Det här var CItyscapes nyss, notera sköldpaddan:

1757518062499.png

Jag antar att det är något likartat fenomen med där man bläddrar bakåt i bloggindex och första sidan chachas, medan de senare nog söker upp bloggarna aktivt när sidan öppnas.

ANNONS
Götaplatsens Foto