Annons

Fotograf misshandlad

Produkter
(logga in för att koppla)

Det står ju inte uttryckigen att hans fotograferande utlöste händelsen, men man får ju den känslan. Mannen blödde kraftigt från ansiktet och togs till sjukhus, men var tydligen OK för övrigt.
Nä det står ju väldigt lite överhuvudtaget. Man får vara glad ändå att det är skapligt sällan man får läsa om såna extrema upplösningar på något som kanske gått att undvika helt. Vet någon hur det har gått i länkade ärendet?
Och vet någon hur många gånger om året det händer att just fotograferande personer utsätts för avsiktligt fysiskt våld?

Det tycker jag inte är någon bra lösning. Då ger man ju dem rätt som tror att de har rätt att kräva att man raderar bilder. Ok, i en extremt hotfull situation kanske med risk för misshandel, men generellt sett, nej.
Har man en pistol, kniv eller person med potentiellt stort våldskapital framför sig så kan man förvisso försöka tala samförstånd om rättsprinciper.

Känner dock att ett minneskort är en billig livförsäkring i ett sådant läge...

Angående det där med att det ser poffsigt ut. Jag besökte en av äcklet Paludans tillställningar. Med viss tvekan, ska sägas. Vill ju inte få en sten i huvudet, men det gick så lugnt att han inte ens brydde sig om att bränna.

Jag gick runt och fotade men hade en fast punkt jag återvände till brevid en invandrarpappa med två barn. De var väldigt trevliga och vi pratade en hel del. Till slut frågade pappan var jag kom ifrån. Jag blev konfunderad då jag jag är hyfsat blond och svenskan är det ju inget fel på heller. Men jag sa Sverige, men en annan stad. Nej, nej, sa han. Jag menar vilken tidning kommer du från. Till saken hör att att jag hade en ynklig Olympus, iofs med en kort men rätt stor telezoom, och det var rätt gott om "riktiga" fotografer med stora kameror och även TV var där med riktigt stora grejer.

Nu känns det plötsligt som om jag berättat det här förut. Ursäkta i så fall.

Kan ju inte vara äckligare än de mer extrema av den sort han själv inte gillar, om du syftar på korangrejorna (men jag ska inte gå in på varför alla reaktioner runt såna saker har varit 1000x värre än "brottet", för det hör väl inte till det här), vad annars han förespråkar har jag inte koll på men i allmänhet brukar väl sådana här människors motstånd mot våldsam religion vara det enda bra de nånsin har att komma med, så antar att han inte är en jätterolig snubbe att ha å göra med. Tycker oavsett att det kanske hade räckt med att säga att du var på en demonstration, politiskt tal eller liknande.

Dock intressant historia om pappan, kanske inte så konstigt att han trodde att du var från en tidning, ta det som en komplimang vetja!

En sak jag aldrig fattat är att man ger sig på folk med stora systemkameror samtidigt som nästan alla låter mobilkameror flyga under deras radar. Det är ett visst meck att få upp en bild från en systemkamera på nätet till allmän beskådan medan det tar fem sekunder med en mobil.

... tänkte inte på det som Peter Dalles korkade uppfinnare brukade säga.
Ja, som lite tjock, skäggig kille med begynnande flint och inte det mest moderna modetänket så får man en och annan blick ibland som man vet precis vad de tänker, men mer specifikt för en situation som den du pratar om så måste jag faktiskt säga att jag snarare blivit positivt överraskad, en del äldre tycker det är jäkligt kul att se nån hålla på med något de kan relatera till och en del yngre tycker att det är lite coolt just för att man bär på en kamera som inte är en mobil som vem som helst kan dra upp på fem sekunder, som en med aningen socialfobi så krävs det ju mycket erfarenhet för att känna sig bekväm och fota ute bland folk öht dock och jag kommer på mig själv då och då för att jag hanterar kameran om folk är påväg att gå in i motivbilden ungefär som om kameran var ett skjutvapen och vapensäkerhet var allt jag någonsin jobbat med, haha.

Men folk visar ofta respekt om de hinner se att jag precis ska fota något, har varit med om att både gående och bilande har stannat eller väjt om de ser att jag har kameran riktad rakt över gatan. Bor ju dock i Järna, många här är ju minst sagt lite...speciella (både på bra och dåliga sätt).

Det här är väl någonting relativt nytt antar jag att man riskerar att kränka någon lättkränkt gängkriminell med hyfsat stort våldskapital. Det är ju en sak att få en snyting och en helt annan att bli skjuten.

Om sedan även en svårt gängkriminell enligt lagens mening inte har någon formell rätt att kräva att man raderar bilder eller överlämnar minneskortet så är väl det rätt egalt med tanke på att många blivit dödade av ett antal av hans polare av mycket sämre skäl än det.

Det finns faktiskt få saker som retar upp folk lika mycket som fotografer med blaffiga systemkameror och det gäller gäller långtifrån bara gängkriminella.

Som en som bor runt Södertälje och ibland har vägarna förbi så oroar jag mig för det ganska ofta (kanske lite överdrivet ofta), det finns en viss typ av person, ofta med lite liknande klädstilar, utseende och val av bilmärke som har hökögon även i periferin (t.o.m. om man som passagerare på en parkering framför typ ICA bara börjar kolla lite tagna foton på kameran), och snabbt avslutar konversationer eller liknande och smidigt drar sig undan (eller fortsätter vad de nu egentligen höll på med innan de fastnade i samtal med någon), om detta sen oftast beror på att de blir misstänksamma eller reagerar bara ifall att det var ett skjutvapen man precis halade upp från väska eller knä (speciellt om det inte är så ljust ute), det vet jag inte (och även om tanken slagit mig någon enstaka gång så var det ärligt talat inte förrän i skrivande stund som jag öht tänkte på det igen), men just att det brukar finnas en liten röd tråd vad gäller de som reagerar på detta sätt tycker jag är lite intressant. Men jag ska inte dra för stora slutsatser av det, det finns nog lika många bra som dåliga anledningar till varför denna typ av reaktion uppstår ibland.

När det gäller att någon på allmän plats, med lagen på sin sida ska behöva oroa sig över att någon (gängkriminell eller inte) ska hoppa på en så känns ju det som ett ganska stor samhällsmisslyckande, även om det kanske är lite av en utopisk dröm om noll skadligt våld och olaga hets, men som sagt, tråkigt om nån här känner sig så hotad när de inte gör något fel (gäller inte bara fotografer naturligtvis!)

Det där med att folk med maffiga systemkameror kan reta upp folk kan jag faktiskt ha viss förståelse för (även om den bygger på fördomar, den högljudda minoriteten och antagligen leder till hets mot fel person i 90% av fallen), man har ju varit med om ett och annat rötägg till professionell fotograf som tror att de står över lagen eller att de kan beordra eller förbjuda vem som helst till vad som helst i samband med fotografering (tänker då på vissa proffsfotografer som fotar på icke avgränsad/avspärrad allmän plats och sedan blir rosenrasande för att nån går ned för en trappa till tunnelbanan eller tycker att det är fullt rimligt att någon gående ska ta en omväg på 250m för att det skulle "störa" om nån gick förbi på trottoaren i ca 5 meter...) Jag tog väl i lite nu, och jag har bara varit med om sådana två gånger i livet, och de finns väl i alla yrken, men jag kan tänka mig att självgoda yrkesmän ofta samlas i storstäder där det finns mycket påmpa, ståt och ytligheter att göra sig pengar på. (Jag har inget emot storstäder!)

...men det är ju tamigfan att man aldrig kan skriva en kort kommentar.

Kan ju inte vara äckligare än de mer extrema av den sort han själv inte gillar, om du syftar på korangrejorna (men jag ska inte gå in på varför alla reaktioner runt såna saker har varit 1000x värre än "brottet", för det hör väl inte till det här), vad annars han förespråkar har jag inte koll på men i allmänhet brukar väl sådana här människors motstånd mot våldsam religion vara det enda bra de nånsin har att komma med, så antar att han inte är en jätterolig snubbe att ha å göra med. Tycker oavsett att det kanske hade räckt med att säga att du var på en demonstration, politiskt tal eller liknande.

Dock intressant historia om pappan, kanske inte så konstigt att han trodde att du var från en tidning, ta det som en komplimang vetja!

Det kanske inte finns nån anledning att politisera allting heller? Personligen tycker jag vem som helst som gör vad han gör är ett äckel, ovsett vederbörandes politiska ståndpunkt.

Nu råkar Paludan vara äcklig på fler sätt än att han uppviglar till gatuvåld, vilket uppenbarligen var syftet med hans manifestationer. Att han inte ens brände koranen eftersom ingen visade tecken på upprördhet på tillställningen jag bevistade visar väl det. Det var helt enkelt ingen idé. Ingen hade börjat gripa efter gatstenar.

Men FYI är han också ett sexuellt äckel. Han är dömd i Danmark för att ha sexchattat om grovt våldsamt sex med småkillar på Discord och för att ha stalkat en man i, jag tror det var, ett års tid.

Jag tyckte det var tillfredsställande att se att han totalt saknade karisma. Han var tråkig helt enkelt. Stod och rabblade upp långa texter han hade på mobilen. I en gammal megafon, så det var svårt att höra vad han sa. Utan bränningarna hade han nog inte fått så mycket respons som han trots allt fick på andra ställen.

Senast ändrad:
Det kanske inte finns nån anledning att politisera allting heller? Personligen tycker jag vem som helst som gör vad han gör är ett äckel, ovsett vederbörandes politiska ståndpunkt.

Nu råkar Paludan vara äcklig på fler sätt än att han uppviglar till gatuvåld, vilket uppenbarligen var syftet med hans manifestationer. Att han inte ens brände koranen eftersom ingen visade tecken på upprördhet på tillställningen jag bevistade visar väl det. Det var helt enkelt ingen idé. Ingen hade börjat gripa efter gatstenar.

Men FYI är han också ett sexuellt äckel. Han är dömd i Danmark för att ha sexchattat om grovt våldsamt sex med småkillar på Discord och för att ha stalkat en man i, jag tror det var, ett års tid.

Jag tyckte det var tillfredsställande att se att han totalt saknade karisma. Han var tråkig helt enkelt. Stod och rabblade upp långa texter han hade på mobilen. I en gammal megafon, så det var svårt att höra vad han sa. Utan bränningarna hade han nog inte fått så mycket respons som han trots allt fick på andra ställen.

(Jag har väl ett och annat att säga om koranbränningar och de ibland absolut sinnessjuka reaktioner till dessa som av någon anledning inte alls kritiseras på samma sätt, samt att det finns nyanser mellan ren uppvigling vs sjuklig överkänslighet, men det är en annan kaka...)

Nu har jag inte orkat kolla upp några av dessa uppgifter (och det sägs ju alltid ett och annat om offentliga personer, speciellt politiska sådana, så jag tar alltid allting med en nypa salt vid första ögonkastet), men om dessa påståenden stämmer så har jag betydligt mer förståelse för ditt ordval, i övrigt så har man ju naturligtvis helt rätt till att göra en observation som att någon är tråkig, så inga anmärkningar på det :)

Du kan inte hålla dig va? 😄

Till skillnad mot dig och Paludan bryr jag mig inte om om en person är kristen, jude, muslim eller tror på spegettimonstret. Själv tror jag inte på något av det. Däremot bryr jag mig om vad människor gör och hur de beter sig.

Men nu gick jag ju ditt för att få en titt på Paludan. Inte för att närstudera muslimer som löper amok. Hade jag trott att det skulle bli så hade jag inte gått dit. Det är jag alldeles för räddhågsen för och i början stod jag så att jag jag snabbt skulle kunna ta mig därifrån tills jag känt in stämningen. Samtliga närvarande, svenskar som invandrare, uppförde sig exemplariskt. Gällde föresten polisen också, vilka var väl representerade.

Enda kritiken skulle väl vara mot SÄPO-gubbarna som var som lim på Paludan. De såg ut som en parodi på CIA-agenter. Mörka glasögon, armarna i kors över bröstet, spände både musklerna och ögonen i folk. Skrattredande.

Man kan ju också ha åsikter om vad de där mötena kostade samhället = oss. Ingen skadegörelse den här gången och ingen ridande polis, men säkert 20-30 poliser, drönare o.s.v. Och så 5-6 tuffingar från SÄPO då. Och det fanns säkert förstärkning redo om det skulle ha behövts.

Senast ändrad:
Du kan inte hålla dig va? 😄

Till skillnad mot dig och Paludan bryr jag mig inte om om en person är kristen, jude, muslim eller tror på spegettimonstret. Själv tror jag inte på något av det. Däremot bryr jag mig om vad människor gör och hur de beter sig.

Men nu gick jag ju ditt för att få en titt på Paludan. Inte för att närstudera muslimer som löper amok. Hade jag trott att det skulle bli så hade jag inte gått dit. Det är jag alldeles för räddhågsen för och i början stod jag så att jag jag snabbt skulle kunna ta mig därifrån tills jag känt in stämningen. Samtliga närvarande, svenskar som invandrare, uppförde sig exemplariskt. Gällde föresten polisen också, vilka var väl representerade.

Enda kritiken skulle väl vara mot SÄPO-gubbarna som var som lim på Paludan. De såg ut som en parodi på CIA-agenter. Mörka glasögon, armarna i kors över bröstet, spände både musklerna och ögonen i folk. Skrattredande.

Man kan ju också ha åsikter om vad de där mötena kostade samhället = oss. Ingen skadegörelse den här gången och ingen ridande polis, men säkert 20-30 poliser, drönare o.s.v. Och så 5-6 tuffingar från SÄPO då. Och det fanns säkert förstärkning redo om det skulle ha behövts.

Ska vi hålla på på det sättet (du kan väl åtminstone citera så man vet om du svarat?), så är det ju varken jag eller Paludan som går runt och mordhotar eller mördar folk över böcker, jag tyckte att det var ganska uppenbart att det var detta jag menade. I övrigt är jag inte heller religiös, men tyvärr så påverkas ju samhället fortfarande negativt oberoende av om man tror på smörjan eller inte.

ANNONS
Götaplatsens Foto