Annons

<Officiell 1Ds MkIII-tråd> EOS 1Ds Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej fan heller, jag vill veta hur många exponeringar kameran har gjort. Du resonerar lite som begagnad bilköparen som "kollar" genom att sparka på däcken och gunga på flyglarna :) Kanske är en åldersgrej?
Tyvärr går det inte, mig veterligen.

Webbtjänster och (även betal-) appar skakar ibland fram en siffra, men den siffra de hittar i EXIF-datan är inte totalen, utan filnumreringen sedan den senast nollställdes av användaren.

Canon kunde ge svaret, men de rör inte modellen längre.

Tyvärr går det inte, mig veterligen.

Webbtjänster och (även betal-) appar skakar ibland fram en siffra, men den siffra de hittar i EXIF-datan är inte totalen, utan filnumreringen sedan den senast nollställdes av användaren.

Canon kunde ge svaret, men de rör inte modellen längre.
Det är min uppfattning också. Kan någon handlare typ Kameradoktorn ha erforderlig programvara kvar?

Hur många exponeringar den gjort har ingen större betydelse för hur länge till den kommer att fungera.
Helt rätt. De, av Canon specificerade 400 000 exponeringarna, är en mer eller mindre välgrundad MTBF-siffra. Det är inte svårt att på forumen hitta exempel på de som havererat betydligt tidigare än så, men också gott om exempel på de som passerat det dubbla 🤷

På en Ipex-mässa i Birmingham 2010 träffade jag en herre som jobbade med att scanna böcker. Canons 1Ds Mark III, som då nyss hade lanserats, hade tillräckligt hög upplösning för att de skulle kunna fotografera istället för en långsammare scanning. De hade konstruerat och tillverkat en automatisk bladvändare och monterat kameran ovanpå den. Kameran satt still, torrt och fint och löstes ut elektriskt. De tog bara bild efter bild när sidorna vändes.

Slutarna höll för ungefär tre miljoner exponeringar i den miljön. Då såg kameran fortfarande ut som ny för övrigt, så de bytte ut slutaren och körde på tre miljoner bilder till.

Senast ändrad:
På en Ipex-mässa i Birmingham 2008 träffade jag en herre som jobbade med att scanna böcker. Canons 1Ds Mark III, som då nyss hade lanserats, hade tillräckligt hög upplösning för att de skulle kunna fotografera istället för en långsammare scanning. De hade konstruerat och tillverkat en automatisk bladvändare och monterat kameran ovanpå den. Kameran satt still, torrt och fint och löstes ut elektriskt. De tog bara bild efter bild när sidorna vändes.

Slutarna höll för ungefär tre miljoner exponeringar i den miljön. Då såg kameran fortfarande ut som ny för övrigt, så de bytte ut slutaren och körde på tre miljoner bilder till.
Som att det inte vore nog med ditt struntprat så ljuger du ju som en häst travar. Det var ingen IPEX-fair i Birmingham 2008.

Varför vilseleder du på ett forum???

Som att det inte vore nog med ditt struntprat så ljuger du ju som en häst travar. Det var ingen IPEX-fair i Birmingham 2008.

Varför vilseleder du på ett forum???
öööhhhh???
Nääääeee Vaa hemskt den har alltså bytt namn?
Eller tog man bara fel år?
Eller är det ngt annat fruktansvärt man ljuger om?

AI-översikt

Den första Ipex-mässan i Birmingham hölls 2010. Tidigare har mässan dock hållits under en längre tid med ett arv som sträcker sig tillbaka till 1800-talet, men flyttade till Birmingham och det som nu är NEC för att fortsätta som Storbritanniens största och mest prestigefyllda mässa för tryckerilösningar.

• Första Ipex i Birmingham:
    2010

• Bakgrund:
    Ipex är en av världens äldsta mässor för tryckeribranschen, med en historia som går tillbaka till 1800-talet.

Ursäkta, jag kollade inte i almanackan. Det var mycket riktigt 2010, inte 2008 som jag var på den mässan och pratade med personen som sysslade med att scanna in böcker i stort antal.
16-19 maj var jag där, för att vara noga. Jag har fortfarande en affisch med 50 års spegelreflexer som Canon printade på mässan och jag krånglade med hem på flyget.

ANNONS
Götaplatsens Foto