Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på bra och någorlunda prisvärda kurser i porträtt fotografering av par?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Hej!

Letar irl fotokurs i stockholm.

Efter att ha fotograferat ett bröllop i somras kunde jag konstatera att med min bakgrund i evenemangsfoto, så har jag inga större problem med att dokumentera bröllopet, och att lära sig känna/följa en vigselceremoni är vanesak och behöver bara göra fler såna.

Men mitt problem är att kunna ta uppställda porträtt av framförallt brudparet, men också deras sällskap (marshalker, tärnor, föräldrar etc). Jag skulle behöva en kurs i porträttfoto där man dels lär sig några grundläggande poseringsr/uppställningar, men framförallt hur man regisserar och instruerar brudparet på ett tydligt sätt utan att bli stressad.

När bilder på hela familjen skulle tas med 10 pers så var det väldigt svårt att få ngt gjort, mest för stt man konstant känner att folk är obekväma och vill komma iväg så fort som möjligt.

Finns det nån dylik kurs i stockholm? Jag är en som behöver irl guidning när det kommer till saker som detta, inte bara youtube videos.

//

Muta några andra polare med en middag då?

Jag tror också på att öva. Titta på bilder man tycker är bra och försöka se vad som skiljer dem från ens egna.

Jag fattar önskan om kurs, men jag känner inte till några. Och är de bra misstänker jag att de inte är billiga. Men kanske nån högskola kan tänkas ha nåt, men då är de väl antagligen längre än du vill och omfattar mer än du vill också.

Jag är absolut ingen porträttfotograf. Men en enda gång lyckades jag ta en serie skitbra porträtt på en kompis. Det var på en uteservering en sommarkväll och vi drack öl. Jag började fota honom, han var besvärad men slog inte undan kameran ivf. Vartefter tiden gick och ölen slank ner slutade han bry sig om mina förehavanden och jag fick bra bilder. Jag nötte ner honom helt enkelt. Och ja, ölen hjälpte väl också till.

Tror en väldigt stor del av det hela när man fotar folk är att få dem att slappna av och se naturliga ut, det handlar inte bara om ljus och vinklar. Nu är väl inte öl rätt koncept i ditt fall, men kanske öva på att "ta folk" rent allmänt. Jag tänker att kan du ta ett bra porträtt av kompisen så kommer du att ta bättre bilder på brudpar också.

Muta några andra polare med en middag då?

Jag tror också på att öva. Titta på bilder man tycker är bra och försöka se vad som skiljer dem från ens egna.

Jag fattar önskan om kurs, men jag känner inte till några. Och är de bra misstänker jag att de inte är billiga. Men kanske nån högskola kan tänkas ha nåt, men då är de väl antagligen längre än du vill och omfattar mer än du vill också.

Jag är absolut ingen porträttfotograf. Men en enda gång lyckades jag ta en serie skitbra porträtt på en kompis. Det var på en uteservering en sommarkväll och vi drack öl. Jag började fota honom, han var besvärad men slog inte undan kameran ivf. Vartefter tiden gick och ölen slank ner slutade han bry sig om mina förehavanden och jag fick bra bilder. Jag nötte ner honom helt enkelt. Och ja, ölen hjälpte väl också till.

Tror en väldigt stor del av det hela när man fotar folk är att få dem att slappna av och se naturliga ut, det handlar inte bara om ljus och vinklar. Nu är väl inte öl rätt koncept i ditt fall, men kanske öva på att "ta folk" rent allmänt. Jag tänker att kan du ta ett bra porträtt av kompisen så kommer du att ta bättre bilder på brudpar också.
Tack för råden och tankarna!

Jo det stämmer, allt det du säger. Och det med avslappnat är nog viktigare än alla poseer i världen. Jag ville också ha ett par bilder där jag var tillsammans med brudparet som minne, och gav kameran till en av brudens vänner. Och de är nog en av de bästa bilderna från den dagen av bruden. Inte för att komposition eller posering är bäst, men för att man märker hur mycket mer avslappnad bruden var med sin vän som dessutom visste exakt hur hon skulle få bruden att skratta.

Så det är nog absolut social skills som jag skulle behöva jobba på. Och även försöka banka i mig själv att det tar tid; att jag inte ska förvänta mig kunna allt detta genast.

Prova det gamla tricket med att låtsas att ha glömt sätt i film, minneskort idag.
Det kan lätta upp stämningen.
Sen att din kamera kanske har två minneskort behöver man inte tala om.

En kompis skulle ha ett "litet" bröllop, frågade om jag ville ta med kameran då jag tidigare uttryck att jag gärna vill komma in och börja träna på bröllop. Absolut sa jag. Kom dit och hade räknat på en 10-15 personer, möttes av närmare 70 pers.

Aldrig varit så stressad i hela mitt liv. Men jag fick till ett gäng fina bilder ändå.

Jag tror att man bara ska utsätta sig för stressen så lär man sig att hantera den till slut. Det jag gjorde var att innan jag åkte dit så skrev jag ner en lista på de bilder, eller ideer på bilder som jag ville ta, och checkade av allt eftersom vilket gjorde det lite lättare för mig den gången :)

Hittar du ingen kurs, finns många bra böcker du kan köpa, och videos på youtube.
(tex Jerry Ghionis, som jag tycker är väldigt pedagogisk i varje fall)

Nu fick jag en idé, som man kanske måste vara modig för. Du skulle ju kunna kolla när det är bröllop på gång. Antingen hänga utanför kyrkan när det ska till eller kontakta brudparet innan. Säg precis som det är, att du är en aspirerande bröllopsfotograf som vill träna. Fråga om det är OK att du fotar deras bröllop och de får givetvis de bilder du blir nöjd med (som filer) så de kan printa om de vill, utan kostnad. Win-win!

Se om du hittar något intressant i min gamla tråd om just porträttfotokurs.
Jag har gått bra porträttkurser hos Kurt Koivisto i Stockholm (Fotografiska) och Lennart Nilsson i Göteborg, ingen av dem har specifikt omfattat grupp men det betyder ju inte att det inte kan komma att ske på förfrågan.

ANNONS
Götaplatsens Foto