Annons

Canon 1DX Mark II reparation

Produkter
(logga in för att koppla)

mevive

Ny medlem
En Canon 1DX Mark II med slutarfel, error30. Har provat alla möjliga felsökningar som kan göras enligt tips på nätet. Ringde Canon RCC i Mölndal för prisuppgift och när de kunde fixa den.

De säger att de inte längre arbetar med dessa kameror. Vem lagar dessa kameror om inte Canon själva ens vill ta i dem längre eller ens vill försöka tjäna pengar på reparationer?

Någon som har tips på verkstäder som lagar dessa?

Vill de inte hantera just den kameramodellen för att den är för gammal eller Canon kameror i allmänhet? De har ju reparerat Canon tidigare i alla fall.

Vill de inte hantera just den kameramodellen för att den är för gammal eller Canon kameror i allmänhet? De har ju reparerat Canon tidigare i alla fall.
Efter att den passerat 7–10 år vägrar de helt enkelt att laga den.

Rimmar fruktansvärt illa med den eviga predikningen om e-avfall och miljö och klimat som dessa företagen trummar in i våra huvuden dagligen. Men när det väl gäller konkreta insatser som reparationer, då är det plötsligt inte längre värt varken tid eller pengar.

OK, då är det som det brukar och det beror bland annat på att en vanlig tid som man håller reservdelar från det att en produkt slutat tillverkas är sju år. De kameror som då finns ute, åtminstone av 1D-varianter, är då sju till elva år gamla, då nya kameror kommit var fjärde år.

Därför slutar förutsättningarna för reparationer att finnas då.

Kolla med Kamerateknik i Malmö.
De var bra för 20 år sedan. Sist jag var där och frågade om service så sa de att ”reparationen” kunde gå på uppemot 10000, men att de måste felsöka kameran först. Felsökningsavgiften var 1500 och lades på reparationskostnaden.

Med andra ord, kolla noga med den först.

Det var inte ens en riktig reparation jag skulle göra, utan en vanlig CLA, något som andra har fastpris på. De var med andra ord inte intresserade av jobbet och prisade ut sig hellre än att säga det.

Det finns en begagnad på Hegetorns för 17000. "Renoverad med helt ny slutare". Man kan ju fråga där vem som klarar en sådan reparation idag. Som vissreligen troligen kostar minst femton tusen.

Usch, jag bävar för när min mk I packar ihop.

Det finns en begagnad på Hegetorns för 17000. "Renoverad med helt ny slutare". Man kan ju fråga där vem som klarar en sådan reparation idag. Som vissreligen troligen kostar minst femton tusen.

Usch, jag bävar för när min mk I packar ihop.

Jag hoppa att min Mk I hållet så länge att det finns en billig Mk III när det blir dags.

Det är ju pinsamt att Canon inte själva äns vill titta på den, en kamera som ligger på 15/18 tusen som begagnad, med detta i åtanke så borde ju begagnatpriset på Canon prylar äldre än 7 år vara ganska så låga kan man ju tycka, undra om dom som köper begagnat vet om detta ?

Hur det är med majoriteten som köper begagnat vet jag inte. Jag har massor med prylar som är tämligen gamla, men jag är väl medveten om att när något havererar är det i de flesta fall köpa något annat som gäller. Senast det hände mig var det ett EF 24-105 mm f/4L IS USM som skaffade sig den inte helt ovanliga egenheten att det delvis tappade den elektriska kontakten med kameran.
Passade på att skaffa EF 24-105 mm f/4L IS II USM istället när jag ändå var i Tokyo.

Inte svar på din fråga men du kan få köpa min Mark II "billigt" (9500...) om du vill. Den är i använt skick men fungerar utmärkt.

Jag har använt den som 2.a kamera men har valt att gå till mellanformat den senaste tiden.

Mvh
Lars

Hur det är med majoriteten som köper begagnat vet jag inte. Jag har massor med prylar som är tämligen gamla, men jag är väl medveten om att när något havererar är det i de flesta fall köpa något annat som gäller. Senast det hände mig var det ett EF 24-105 mm f/4L IS USM som skaffade sig den inte helt ovanliga egenheten att det delvis tappade den elektriska kontakten med kameran.
Passade på att skaffa EF 24-105 mm f/4L IS II USM istället när jag ändå var i Tokyo.
Är det billigare i Japan ?

De är dyrare nu, ser jag, men jag tror att man fick ge ungefär tolvtusen för ett EF 24-105 mm f/4L IS II USM här i Sverige när jag köpte mitt. Jag gav då ungefär åttatusen i Japan.
Med tanke på att jag var där på jobbresa, så biljetten betalade jag inte själv, var det förstås ren besparing. Bic Camera Shinjuku var dessutom inom fem-tio minuters gångavstånd från hotellet, så det var som upplagt för att spendera lite pengar.

ANNONS
Götaplatsens Foto