Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Problem med backup - Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har återkommande problem med backuppen av Lightrooms katalogfil när jag avslutar LR.

Jag gör backuppen till en annan disk och får ofta men inte alltid felmeddelandet:

"Please check your folder permissions, and make sure that you have available space on your backup drive and main catalog's drive."

Jag tror inte att det handlar om vare sig permissions eller tillgängligt utrymme. I så fall borde jag få samma fel varenda gång, och det får jag inte. En annan indikation på att det är något annat fel är att det ofta funkar när jag väljer Try again

Se bilden!

Någon som har tips?

Bilagor

• Screenshot 2025-11-10 143319.png
    Screenshot 2025-11-10 143319.png
    25.6 KB · Visningar: 12
Det verkar som att du gör en backup till en disk som sitter i datorn och är igång (eller har somnat) när du arbetar med datorn.
Det är ingen bra situation. Om du har möjlighet bör du skaffa en extern disk och göra alla dina backuper till den. Efter att backupen är gjord kopplar du ur och stänger av disken.

Det verkar som att du gör en backup till en disk som sitter i datorn och är igång (eller har somnat) när du arbetar med datorn.
Det är ingen bra situation. Om du har möjlighet bör du skaffa en extern disk och göra alla dina backuper till den. Efter att backupen är gjord kopplar du ur och stänger av disken.
Jag gör backuppen till en intern disk som synkas med en molnlagring. Här har jag också bilderna. Dessutom gör jag en backupp av både katalog och bilder härifrån till en extern disk.

Jag gör backuppen till en intern disk som synkas med en molnlagring. Här har jag också bilderna. Dessutom gör jag en backupp av både katalog och bilder härifrån till en extern disk.
Det låter bra med den externa disken. Om ett virus eller misstag tar bort bilder så tas de ju också bort från molnet eftersom du har synk påkopplat.

Jag har likadant, backupen går till annan disk i datorn, som troligen "sover" innan, men aldrig upplevt det du beskriver.

Jag hoppar över backupen nästan varje gång eftersom det bara fyller mottagardisken med en massa 5GB-stora filer. Det tar några minuter också. Jag tar annars manuellt en kopia av lrcat i samband med backup av bilder eller om det finns extra mycket eller viktigt nytt i filen.
Det har ju aldrig hänt på 15 år att lrcat kraschat men det känns viktigast att ha en kopia av filen på "annan ort" om katastrofen inträffar. Ligger många hundra timmar av arbete i den.

ANNONS
Götaplatsens Foto