Annons

Nikon z8 Smallrig L-fäste med QD-fäste

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik--S

Aktiv medlem
Hej alla, undrar om det är någon som har erfarenhet av att använda QD snabbkoppling till Smallrigs L-fäste 3942. Det finns ett uttag att använda men fungerar det och håller det. Är QD koppling något att ha överhuvudtaget? Tycker det verkar väldigt smidigt men finner inte jättemycket omdömen. Ni får gärna berätta om era erfarenheter av QD, för och nackdelar och även vilka varumärken som ni kanske kan rekommendera.
Många Tack!

Jag gillar mycket av det Smallrig gör men just QD-koplingar har inte riktigt intresserat mig. Det känns lite som en inlåsning i ett litet system.
Vad ska du ha snabbkopplingen till? Handledsrem? Annaat mer avancerat?

Oj vad många frågor det blev=). Varje gång jag försökte lägga in frågan i forumet fick jag till svar att det är något serverfel och att jag skulle försöka igen.
Min tanke är att använda QD till min Balckrapidrem som bärs över ena axeln. Detta när jag använder mitt 24-70, 70-200 samt 180-600. Som sagt aldrig provat QD men ser en enkelhet i att koppla loss och fota helt fritt eller snabbt om stativet ska användas. Men är lite tveksam då det är som du säger, ett litet system. Kanske finns en anledning till att inte fler använder detta system. Är det någon mer som har tankar är ni välkomna att dela med er.

Jag har använt L-plates i åratal men upptäckte att det är rätt sällan jag använder L-delen för bilder i stående format. Så jag skippade L-plates och använder nu Peak Designs lilla "dual plate" under kameran och deras "cuff" handledsrem när jag känner behov av att ha kamera säkrad (som när man hänger över en reling eller befinner sig i en stökig miljö). De har längre remmar också förstås.

Jag vet inte om det är en lösning som passar dig bra. En fördel är att du kan använda dina Peak Design grejer till många olika kameraplattor och andra grejer. Valmöjligheter...

QD-koppling är något jag använder både till kamerahus och till långa telen.
Fungerar bra men jag förstår om du är lite orolig.
Kommer väl från militären tror jag.

QD-koppling är något jag använder både till kamerahus och till långa telen.
Fungerar bra men jag förstår om du är lite orolig.
Kommer väl från militären tror jag.
Det är väl så jag tänkt att använda detta fäste, när jag bär kamera med långt tele där kopplingen är fäst i stativfoten med QD koppling. Finns ingen bra lösning, i alla fall inte som jag hittat, att koppla Blackrapidremmen till stativfoten eller fästöglor på objektivet. Tycker det verkar vara en enkel lösning med QD att kunna fästa i L-fästen när man använder kortare objektiv. Flexibelt, frågan är hur det håller. Smallrigs L-fäste är vad jag kan se i aluminium. Flera andra tillverkare verkar ha en stålinfästning som tål mer belastning, tror jag.

Sunwayfoto, Leofoto och Smallrig har jag erfarenhet av. De funkar bra.
Sedan har jag köpt själva QD-kopplingen från Amazon. Där får man vara lite uppmärksam. Alla QD-kopplingar är inte lika. Några som jag fått har varit bra, andra har glappat lite oroväckande mycket. Men jag har inte tappat något ännu i alla fall.
För remmar använder jag Peak Design i lite olika bredder. Kopplingen är inte perfekt men det är smidigt att kunna ta bort remmen lätt.

Jag använder två QD-kopplingar på stativfoten (Hejnar) till 600/6.3 för att fästa bärremmen (PD Slide) när jag knallar omkring med den + Z8, så att jag snabbt kan ta av remmen när den inte behövs eller jag ska sätta på stativ. Det fungerar bra och jag har inte upplevt nån tendens till att de inte skulle hålla, men jag kan absolut se att man kan bli nojig av att hänga dyr utrustning i kopplingarna. Man kan komplettera med nån liten extra säkerhetswire eller så, men det motverkar ju syftet med en snabbkoppling så jag slipper helst.

Ok alla, tack för information. Jag kommer att leta efter lämpliga Arcaplattor med QD-fästen att byta ut mot de som jag har monterade idag på 70-200 och 180-600. Har ni förslag på plattor får ni gärna återkoppla. Jag har flera prylar av fabrikat Leofoto som jag är mycket nöjd med. Kanske dom har något lämpligt.

Jag har idag ett L-fäste till kamerahuset från Smallrig 3942. Detta har ett QD-fäste, en hona, men är inte förstärkt med en stålinläggning alltså endast aluminium. Sett att de flesta har en förstärkning inne i honan. Någon som har någon idé om det håller? Alu är väldigt mjukt. Skulle önska att kunna använda detta QD när jag har min 24-70 monterat och knatar omkring.

Har ni förslag på bra märke på QD-kopplingar att handla?

• Gilla
Reaktioner: Per
ANNONS
Götaplatsens Foto