Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sandisk Extreme 3 4GB, inte kompatibelt med D60?

Produkter
(logga in för att koppla)

thorbear

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Har ett litet problem som jag hoppas ni kan svara på. Jag beställde precis ett Sandisk Extreme III 4Gb minneskort till min Nikon D60 o nu när jag har använt det så visar det bara att kortet ger/visar 2gb. I manualen läste jag att det var Sdhc kompatibelt o att Sandisk kort var testade o godkända. Är det krånglig inställning/formatering jag missat?

En lite fråga till har jag. Jag sitter o bläddrar i uppspelningsmenyn på kameran o där ligger flera bildfiler som inte kan visas. Det står "innehåller ingen bilddata". Litet märkligt tycker jag. När jag väl fört över den till datorn så kan jag dubbelklicka på filen o ändå se att det är en bild tagen. Är kameran mupp eller är det kortet som spökar?

tack på förhand

Tobbe
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Har ett litet problem som jag hoppas ni kan svara på. Jag beställde precis ett Sandisk Extreme III 4Gb minneskort till min Nikon D60 o nu när jag har använt det så visar det bara att kortet ger/visar 2gb. I manualen läste jag att det var Sdhc kompatibelt o att Sandisk kort var testade o godkända. Är det krånglig inställning/formatering jag missat?

Tobbe

D60 ska ju klara SDHC-kort utan problem, och Sandisk är pålitliga...har du formaterat kortet i kameran tro, annars kan det vara lösningen. Och visar det 2 Gb i kameran eller datorn? Det är ju inte så länge sedan datorerna inte klarade SDHC med sina inbyggda läsare.

Den andra frågan begriper jag inte, en fundering är om du använt kortet i någon annan kamera?
 

AndyK

Aktiv medlem
En lite fråga till har jag. Jag sitter o bläddrar i uppspelningsmenyn på kameran o där ligger flera bildfiler som inte kan visas. Det står "innehåller ingen bilddata". Litet märkligt tycker jag. När jag väl fört över den till datorn så kan jag dubbelklicka på filen o ändå se att det är en bild tagen. Är kameran mupp eller är det kortet som spökar?
Tobbe

Om du har roterat bilden i datorn och sätter tillbaka minneskortet i kameran, så kan den inte visa bilden längre.
 

Osquar

Aktiv medlem
Den andra frågan begriper jag inte, en fundering är om du använt kortet i någon annan kamera?
Det där kan helt klart vara en förklaring. Jag har själv konstaterat att D200 och D2X inte kan läsa/visa varandras NEF-filer. Kan tyckas vara lite märkligt, men så är det.

/Oscar
 

Jeppe

Aktiv medlem
Hejsan!

Har ett litet problem som jag hoppas ni kan svara på. Jag beställde precis ett Sandisk Extreme III 4Gb minneskort till min Nikon D60 o nu när jag har använt det så visar det bara att kortet ger/visar 2gb.

Kan det vara så att du har en liten switch på minneskortet?

Kolla om detta finns och i så fall ändra denna till andra läget. Då får du tillgång till allt utrymme.
 

thorbear

Avslutat medlemskap
Om du har roterat bilden i datorn och sätter tillbaka minneskortet i kameran, så kan den inte visa bilden längre.
Tack! Nu kom jag ihåg att jag hade roterat några bilder i windows visningsprogram när jag gick igenom dom. Det förklarar "ingen bilddata"


Angående minneskortet så visas det bara 2gb även om jag har usb-kabel inkopplad från datorn.

Updat: Jag hittade minneskortsadaptern till Extreme kortet o tjongade in det i datorn, där står det klart o tydligt 3,78gb i FAT 32 formatet. Men inte i min kamera, lite störigt att inte kunna använda hela utrymmet.
 
Senast ändrad:

hockeyfotografen

Avslutat medlemskap
Updat: Jag hittade minneskortsadaptern till Extreme kortet o tjongade in det i datorn, där står det klart o tydligt 3,78gb i FAT 32 formatet. Men inte i min kamera, lite störigt att inte kunna använda hela utrymmet.
Har du nyaste "firmware"/mjukvara i kameran?
"Vanliga" SD-kort klarar bara 2GB.
Inte alls omöjligt att en uppgradering av mjukvaran kan lösa problemet.
Har dock ingen aning om hur det är med saken på just ditt hus.
Men jag vet att det gäller en del andra hus. Där exakt samma problem förekommit.
(Ex mitt Eos 1D mkII).
 

thorbear

Avslutat medlemskap
Min kamera har Firmvare A: 1.0 o B: 1.0 .

Jag har inte hittat någon ny firmware till den iheller på deras supportsida,
 
ANNONS