Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tristar Magic Square Softbox vs Lastolite Ezybox

Produkter
(logga in för att koppla)

Exiffen

Aktiv medlem
Jag börjar bli ordentligt sugen på en softbox för hotshoe -blixt planen är att även inhandla en Sb-900.
Jag undrar om det rä någon som jämfört de tillsynes likadana produkterna
Tristar Magic Square Softbox för Hot Shoe och Lastolite Ezybox.

Det skiljer trots allt ca 600:- dem emellan inkl. stativ.
Jag vet att lastolite inte funkar med 900 utan "adapter" för ytterligare någon hundring.

Är det någon som kan lämna erfarenheter?
 

matlep

Aktiv medlem
Det finns ju massor av trådar om Lastolite boxen. Gör en sökning.

Jag tvivlar på att det finns någon som har praktisk erfarenhet av både Lastolite och Tristar boxen, antingen köper man den ena eller den andra.

Personligen så har jag en Lastolite och den funkar jättbra, när jag köpte den så var det den enda varianten som fanns, nu har jag svårt att se att det skulle vara någon märkar praktisk skillnad på de olika varianter som finns.

Möjligen att Lastolite håller lite bättre kvalitet än den billigaste varianten.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag har Tristarvarianten, och det enda problemet är att ringen som man monterar själva boxen med lätt äter upp tyget, och att det silvriga tyget på insidan ser lite risigt ut efter inte alltför många hopvikningar. Känns som den inte kommer hålla för evigt, men hur det är jämfört med Lastolite har jag ingen aning om.
 

Exiffen

Aktiv medlem
Har tyvärr helt missat dessa svar.
Jag tror personligen oxå att lastolite är av ngt bättre kvalitet.
Givetvis inser jag att förmodligen inte någon på detta forum äger en av varje, men någon kanske åtminstone varit i kontakt med båda.
Mitt val lutar redan sedan tidigare åt lastolite...
 

matlep

Aktiv medlem
Har tyvärr helt missat dessa svar.
Jag tror personligen oxå att lastolite är av ngt bättre kvalitet.
Givetvis inser jag att förmodligen inte någon på detta forum äger en av varje, men någon kanske åtminstone varit i kontakt med båda.
Mitt val lutar redan sedan tidigare åt lastolite...
Det låter klokt. Min Lastolite är ca 1 år gammal, den ser fortfarande ut som ny. De har dessutom förbättrat den på ett antal punkter bland annat förvaringen som gjorts hälften så stor mot den jag har.

Om jag jämför reflexskärmar så har mina från Lastolite hållit väldigt mycket bättre än de varianter jag köpt från tex. Kaffebrus.
 
ANNONS